Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ruimte belangrijkst? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Ruimte belangrijkst?
Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-01-30 - 17:29:14

Dit is mijn 1ste jaar dat ik in broedkooien kweek en ondervind net als velen dat het aantal (bevruchte)eieren veel minder is dan als ik buiten in een voliere kweek.Zelfs met dezelfde koppels die het buiten uitstekend doen is het minder in broedkooien hoewel ze meer licht en warmte hebben.Gemiddeld 2à3 jongen per nest in broedkooien en iets meer dan 4 in de voliere van dezelfde kwaliteit.
Misschien is het niet nodig dat we al die vit. en speciale voeding aan onze vogels geven,maar hebben ze gewoon meer ruimte nodig i.p.v. licht en warmte.Momenteel zitten er nog 3 koppels zebravinken in de buitenvoliere in die hebben respectievelijk 5,6 en 7 eieren alle bevrucht een droom vgl met de broedkooien.
Zijn er nog kwekers met dezelfde ervaringen?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2004-01-31 - 14:28:45

Mijn ervaring is, dat het per soort afhankelijk is hoe je ze huisvest, en dat het dan ook nog individueel scheelt. Sommige dieren doen het goed bij donkere huisvesting, en sommige in lichte huisvesting. Weer andere soorten vinden een buitenvoliere prettig, terwijl andere soorten niet naar buiten gaan ondanks dat ze wel de mogelijkheid hebben.
De grootte van een voliere kan in veel gevallen ook wisselende resultaten geven. Zo heb ik eens gezien dat iemand goldamadines bij de vleet fokte in kooien van 60 x 30 x 30, en dat ze als ze in een voliere zaten ze bijna nix meer deden.

Een grote voliere is ethisch gezien voor het dier vaak beter, maar foktechnisch zullen ze dan minder produceren. Maar zijn de dieren relatief grote huisvesting gewend, en fokken ze hier goed, dan kunnen ze in kleinere huisvesting vaak minder presteren.

Ik zou zeggen, kijk waar de vogels hun voorkeur aan geven, en laat ze daar zitten. Te veel schuiven kan stimulerend werken, maar ook omgekeerd.


clearbody
Website Member
Posts :22

Website Member
2004-02-01 - 14:28:14

Mario,

Ik ben het met Rogert eens dat het per vogelsoort verschillend is.happy :)
Ik kweek met eng. park. en ik moet en niet aan denken om in een voliere te kweken;
Ze gaan bij elkaar het blok in en slachten de jongen.
Je weet niet welke vogels welke ouders hebben, net als kippen leggen ze soms zomaar ergens eieren bij.
Als je aan de TT wil meedoen moet je gericht kweken.
Is de voliere een gezelschapsvoliere dan kan ik me voorstellen dat je hierin wil/kan kweken.
Anders is echter de ramp groter als het plezier.
Ik had 80x45x40 broedkooien sinds 1 september 2003 zijn mijn kooien 60x35x30 met een groter nestblok.
Ik heb nog nooit zoveel bevruchte eieren en jongen gehad. Tevens heb ik door het voer vanaf 1 augustus tot 1 januari tarwekiemolie gemengd.
En de nestblokken zijn bijna 2x hoger.

Waar het aan ligt?
Ik denk de combinatie en de luchtvochtigheid was erg goed vanaf 1 september jl.

Misschien heb je er wat aan,

succes en blijf het proberen wat voor JOU het beste werkt.

Marco Hooijmans



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 119 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede