Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vogels kweken slecht. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Vogels kweken slecht.
mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2006-12-02 - 20:32:08 send message to mikewauters

Ik weet. geduld is een shcone zaak.
en wees gerust ik heb geduld. ik heb nu al 5 jaar vogels. en heb nog maar 7 jongen gehad.
nu heb ik nieuwe vogels (cahtarinas en aymaras) elk een koppeltje. dit jaar hebben aymaras 2x 7 eitjes gelegd maar ze zijn niet uitgekomen.

ik hoop dat ze dit jaar wel uitkomen.
Zal eerst even situatie uitleggen:
om de 2 dagen krijgen ze elk eten en eivoer.
elke dag vers drinkwater
elk een broedblok na de winter (catharinas hebben nu al eentje om in te slapen, ik geef mijn aymaras geen omdat ze toch eieren leggen die onbevrucht zijn en wil ze niet overbelasten in de winter.)
geen bijverlichting of bijverwarmd hok ofzo.

kan iemand mij alsjeblieft tips geven om dit kweekjaar beter te laten verlopen?

groeten


tigra
Website Member
Posts :195

Website Member
2006-12-02 - 21:50:52 send message to tigra

hallo,ik kweek al een poosje aymaras,zijn het jonge aymaras? en als ze wel bevrucht waren[eieren]kan je vochtgehalte niet goed zijn,geef je ze ook badwater?
gr richard


mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2006-12-02 - 22:18:11 send message to mikewauters

man is 3 jaar, pop 4 jaar
onverwant.
ik geef ze in de zomer badwater. nu niet meer. ze zitten onverwarmd en als ze nat zijn kunnen ze kou vatten. als het kkweekseizoen naderd zal ik ze badwater geven. bedankt voor de tip.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-12-02 - 22:32:41 send message to tonnl

Geen oplossing helaas, wel een tip; geef ze zeer vaak en veel verse wilgentakken. Behalve vermaak levert het ook nuttige stoffen en soms stimuleert het slopen en versplinteren het broeden.
Aymara's zijn niet de makkelijkste vogels om te kweken, wel een uitdaging dus. happy :)
Succes,
Ton.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-12-02 - 23:27:18 send message to rupicola

[q] om de 2 dagen krijgen ze elk eten en eivoer. [/q]

. . . . . ???




Catharina's en Aymara's komen uit leefgebieden waar het lengen en korten van dagen nauwelijks en rol speelt.
Ik zou de daglengte toch minimaal op 12 uren houden met kunstlicht.

De temperatuur is welliswaar minder van belang omdat beide soorten van nature ook met lagere temperaturen te maken krijgen, maar als we deze winter weer een -20 graden waarschuwing krijgen zou ik toch kiezen voor een vorstvrij verblijf.


mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2006-12-03 - 10:18:05 send message to mikewauters

wat is er zo raar aan het feit dat ik het eten van mijn vogels om de 2 dagen ververs???

tjah bijverlichten ga ik niet doen. ik heb maar 2 koppels. moest ik er nu een hele garage vol hebben, OK, maar ga er niet aan beginnen met 4 vogeltjes.

toch bedankt iedereen


pennantrosella
Website Member
Posts :181

Website Member
2006-12-03 - 10:24:10 send message to pennantrosella

Geef ze ook een gavarieerd fruit en groenvoer, zoals appel,sla, andijvie,rozenbottel,kiwi,tomaat en noem maar op, maar wel alles met mate, zeker groenvoer wat betreft vocht dat ze niet aan de schijterij gaan.
heb bij mijn vogels zon beetje alles geprobeerd, alleen banaan krijg ik ze niet aan, waar ze ook dol op zijn is paprika en komkommer, tis maar een tip, en ze krijgen zo verschillende vitaminen binnen.

Mvg Richard Wisse


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-12-03 - 12:17:37 send message to johanblok

Als je ze in een garage hebt, die meestal vrij donker zijn, zul je toch van enige verlichting moeten voorzien.


andre22
Website Member
Posts :68

Website Member
2006-12-03 - 13:30:17 send message to andre22

Hallo,
Weet u zeker dat u een koppel in bezit heeft. Ikzelf heb ook catharina's gehad maar bleek 2 mannen te hebben. Verder kan het indedaad vaan donker zijn in een garage. Zijn er misschien ook muizen aanwezig?
En wat voor een broedblok hebben ze ter beschikking? Dit kan ook erg veel uitmaken.
Veel succes ermee.
Gr Andre


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-12-03 - 16:13:50 send message to dooren

Kijk eens of de vogels niet te vet zijn, hierdoor krijg je vaak onbevrucht eieren.
Gert


mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2006-12-03 - 19:21:52 send message to mikewauters

ze zitten in een tuinhuisje met een raam naast de deur. broedblok is iets groter dan grasparkietenbroedblok met een tussenschotje in.
Heb geen last van muizen; de kooien staan niet rechtstreeks op de grond.
vet zijn ze niet omdat ik ze weinig zonnebloempitjes geef.

mike


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-12-03 - 20:48:02 send message to dooren

Vet heeft niet altijd met zonnenpitten te maken, ook beweging / leeftijd / stofwisseling spelen een rol erin.

Een te veel aan koolydraten worden ook omgezet in lichaamsvetten.
Gert


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-12-03 - 23:21:09 send message to meyer

Hoi Mike,

Mag ik vragen wat de maten van je kooien zijn?
Als je nogal ruim voerd word er alleen het lekkerste uitgehaald door de vogels,en dit zijn meestal ze zaden met de meeste vetten,als je rennen dan aan de kleine kant zijn worden die vetten niet verbrand en een vette vogel kweekt
nou eenmaal niet.
Ga over op min. één keer per dag voeren en voer dan zoveel dat het voedsel op is als je weer gaat voeren,zo word alles opgeeten en krijgen je vogels alle voedingstoffen binnen.
Geef ook fruit en groente, kalk enz.

quote
wat is er zo raar aan het feit dat ik het eten van mijn vogels om de 2 dagen ververs???

Je vogels zullen er alleen de voor hun de lekkerste zaden uit halen,en dat zijn dan meestal de vette zaden.
Je komt,zoals je zelf zegt iedere dag in je kooi om het water te verversen,waarom dan ook niet gelijk voeren,waarom doe je dit om de dag waardoor je te veel voedsel in één keer weg moet zetten en je vogels kunnen uitzoeken.
Ook is het niet goed om eivoer twee dagen in je kooi te laten staan,dit ivm schimmels.Je kunt ze dan beter geen eivoer geven dat is in dit geval beter dan het twee dagen te laten staan.

quote
tjah bijverlichten ga ik niet doen. ik heb maar 2 koppels. moest ik er nu een hele garage vol hebben, OK, maar ga er niet aan beginnen met 4 vogeltjes.

Wat is het verschil tussen twee koppels of honderd koppels als je er mee wil kweken??
Je moet ze het zelfde behandelen anders kun je het kweken wel vergeten.
En je kwam tenslotte met de vraag waarom je vogels niet willen kweken.
Als je een oplossing wil zal jij je toch moeten aanpassen aan je vogels en niet je vogels aan jou.

Groeten Meyerwink ;)



mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2006-12-04 - 09:31:14 send message to mreyder

Ook ik voer al m'n vogels 1 maal per 2 dagen. Doe ik al jaren en bevalt me goed. In het kweekseizoen kontroleer in wel dagelijks of ze nog genoeg voer hebben (zo niet vul ik een beetje bij), maar ik voer maar eens per 2 dagen. Dat voeren houdt bij mij in, dat ik het oude eivoer (wat ik 365 dgn per jaar verstrek) weggooi en nieuw geef en de zaadbak leeggooi (meestal is het zaad hoegenaamd op, als er jongen zijn voer ik meer zaad dan ze opkunnen, dan blaas ik het lege kaf uit en vul wat zaad bij). Groente/fruit verstrek ik buiten, dat geef ik juist voornamelijk op de dagen dat ik geen voer verstrek. Zuid-Amerikanen/papagaaien krijgen in het broedseizoen meestal dagelijks groente/fruit. Natuurlijk hebben ze schoon water tot hun beschikking! Ben het echter wel eens met de hier gemaakte opmerking, dat jij je aan de vogels aan moet passen en niet andersom: mi moet je de soorten die je nu hebt 's winters bijlichten. En onderschat de vetheid niet! Als je ze in kooien houdt, zou ik voor een schrale zaadmengeling kiezen: een Neophemamengeling of misschein zelfs een grasparkietenmengeling, als er jongen zijn kun je wat rijker zaad bijmengen (bv valkparkietenzaad: als ze jongen hebben mogen ze best wat vetter gevoerd worden).


andre22
Website Member
Posts :68

Website Member
2006-12-04 - 12:37:19 send message to andre22

Ik zou eerst eens een ander broedblok proberen. Van ongeveer 35-40 cm lang en 15 hoog eventueel in 2 delen verdelen. Ook zou je een schuin broedblok kunnen nemen die schuin naar onder loopt en daar een vlak gedeelte heeft waar de vogels kunnen broeden. Mocht dit niet helpen dan zou ik ze in grotere kooien overplaatsen.
Gr Andre


markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2006-12-08 - 13:14:51 send message to markjansen

Ik kweek ook aymara's. Het voeren 1x per 2 dagen doe ik ook, dit omdat ze dan zo'n beetje alles op eten. Ik heb de vogels is kweekkooien van een 1 m bij 50 bij 50.
Het blok is 50 cm lang en 25 bij 25 en/of 30 bij 30.(twee type kooien) Ik heb er geen tussen schot in zitten. Ik weet dat er kwekers zijn die het wel doen.
Ze krijgen elke dag een beetje eivoer met vers kiemzaad geraspte appel en wortel erdoor heen. Het is ongeveer een eetlepel per koppel per dag. Ze zijn er gek op en spitten er altijd flink in.
Ik geef ze ook regel matig wilgen takjes, liefts de smalle omdat ze met 1 poot vast pakken en lekker aan knagen en is goed tegen verveling.
En dit jaar begon het seizoen slecht nesten met allemaal eieren maar allemaal onbezet(lag denk aan het weer te onregel matig) 2 ronde was het weer wat stabieler en waren er wel bevruchte eieren.
Ik verlicht de vogel niet bij en verwarm alleen als het echt koud wordt, maar ze zitten wel goed af geschermt tegen tocht ect ect.

Ik heb 2 vragen aan je weet je 100% zeker dat het een koppel is?

Hoe oud zijn de vogels, ik bedoel uit welk jaar komen ze.

Ik weet niet of het de eerste keer dat je met het koppel kweekt. Ik denk je het nog een seizoen aan moet kijken en geduld moet hebben. Weet je misschien waar ze vandaan komen en hoe ze daar zaten en wat voor een blok, voer ect ect




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 264 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede