Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > nat nestblok Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : nat nestblok
afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-12-05 - 16:05:41 send message to afican parrot

Hallo, bij mijn koppel meyers die in een vorig topic besproken werden is de nestkast vulling klets nat. De man heb ik al enkele keren ook klets nat gezien, waarschijnlijk van te baden. Nu is mijn vraag, mag ik een warmte plaat voorzien onder de nestkast? Ik gebruik L-vormige nestblokken en de vogels graven allemaal in de uiterste hoek van het blok. Ik had de raad gekregen om zoiets niet onderaan maar op de zijkant te bevestigen. Ben gewoon bang wanneer het gaat vriezen en de vogels slapen in het blok ... de rest kan je wel verzinnen.
Wie weet raad of heeft ervaring?
MVG.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-12-05 - 16:25:05 send message to Dennis Fr.

is indd niet aan te raden onder het blok dan kunnen ze de warmte niet vermijden mocht dit nodig wezenals je het aan de zijkant van het blok doet kunnen ze er nog vanaf gaan zitten.De vogels zorgen zelf wel of ze prettig zitten of niet


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2006-12-05 - 18:03:45 send message to kakatoe

Ik neem aan dat je de blokken buiten hebt hangen of niet?
Hang het blok dan dusdanig neer dat er zo min mogelijk wind in het blok kan komen.
Scherm het dan ook nog eens af met plaxiglas of iets dergelijks.
Of hang het blok binnen is nog beter.

gr Jan


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-12-05 - 18:09:37 send message to afican parrot

Mijn blokken hangen binnen dus van regen of weer kan het niet komen. Eigenlijk is het blok niet nat maar wel de houtskrullen.


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2006-12-05 - 18:20:13 send message to Pionara.nl

badwater weghalen.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-12-05 - 18:27:30 send message to broto

Wat is er mis van natte blokken ??
Ik maak al jaren de houtkrullen zeiknat als ik de blokken aanbied, druk dan de houtkrullen stevig aan, heb dan ook weinig eieren die niet uitkomen.

Anders is het natuurlijk als het vocht komt door de uitwerpselen, maar dan is het meestal wel te ruiken ook.

Henk


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-12-05 - 19:35:04 send message to Karel

Als je de bodem van de kast voorziet van een aantal kleine gaatjes (3mm), kan het overtollige water er uitlopen, terwijl de hout krullen toch vochtig genoeg blijven om de eieren niet te laten uitdrogen.


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-12-05 - 20:06:26 send message to afican parrot

@ Henk, met de natte houtskrul heb ik geen probleem. De vochtigheid moet natuurlijk optimaal zijn voor het uitkomen van de eitjes maar er liggen helemaal geen eitjes van mij. Wanneer het straks gaat vriezen en mijn vogels zoeken hun blok op om te slapen zitten ze daar op die natte vulling en dit baat mij zorgen. Daarom dacht ik aan zo'n warmte plaat. Dan zou de houtskrul niet kunnen bevriezen met de vogels erbij.


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-12-14 - 12:03:43 send message to afican parrot

nu begin ik mij wel wat zorgen te maken. De vochtigheid begint uitslaan aan de buitenkant van het blok. Ook begint het wat te stinken en er liggen nogal wat uitwerpselen in. Is dit normaal? Ze zijn wel beginnen knagen aan de boomschors in het blok. Wat moet ik doen?
1: laten begaan en zien hoe het afloopt
2: het houtskrul constant vervangen
3: het blok sluiten en later nog eens proberen
Als je uitgaat van de vogels voort lijkt het me niet de meest hygienische manier om een nest te bouwen of weten de vogels zelf wat ze doen?
Ieder advies is welkom.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-12-14 - 12:17:50 send message to dooren

Gewoon vervangen, als er schimmels ontstaan is dit een groot risico voor de luchtwegen en luchtzakken van de vogels.

Zolang er geen eieren zijn is er niks aan de hand wat het vervangen van houtkrullen/spaanders betreft.
Gert


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-12-15 - 22:28:51 send message to meyer

quote
nu begin ik mij wel wat zorgen te maken. De vochtigheid begint uitslaan aan de buitenkant van het blok. Ook begint het wat te stinken en er liggen nogal wat uitwerpselen in.


Ik zou het nestblok deze winter verwijderen want dit gaat gegarandeerd fout.
Een blok dat continu kletsnat is gaat zeker problemen geven in de wintermaanden.
Door er nu een warmteplaatje aan te bevestigen krijg je een prima klimaat voor schimmels wat je vogels niet ten goede zal komen.
Het is ook niet normaal dat volwassen vogels hun eigen nest bevuilen met uitwerpselen.
Door nu het nest een paar maanden te verwijderen heb je de kans dat ze deze slechte gewoontes misschien nog afleren.

Neem geen risico door het blok te laten hangen.

Groeten Meyerwink ;)


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-12-16 - 09:06:03 send message to swanny

Meijer heeft het helemaal juist in mijn ogen. door te verwarmen krijg je schimmels en dat gaatgrote problemen geven. een natte blok in de winter ook, dus blijf er droog materiaal in doen. doe eerst de blok vervangen door een andere zodat die al droog is om te beginnen. dat oude vogels hun nest bevuilen is niet normaal.

wil je het probleem echt gaan oplossen. vang je vogels en ga naar de dierenarts en laat ze onderzoeken. doe je het niet dan gaat het nooit iets worden
MvG


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-12-16 - 10:41:34 send message to afican parrot

Eric, zou je denken dat ze ziek zijn ofzo?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-12-16 - 11:23:59 send message to dooren

Het komt overigens wel meer voor dat jonge koppels nu eigen nestkast bevuilen. Dit is geen uitzondering.

Als ze serieus broedrijp worden dan doen ze dit niet meer.

Als de vogels te jongen zijn en niet broedrijp en beschikken over een binnenhok dan zou ik gewoon het nestkast verwijderen en in het voorjaar terug hangen.
Gert


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-12-16 - 17:04:25 send message to swanny

dat weet je alleen als je bij een (vogel)dierenarts bent geweest. ik dacht dat je koppel tegen de 2 jaar oud was, als ik het ergens goed gelezen heb. het probleem is nog niet zo heel lang aan de gang, dus voor het chronisch kan worden zou ik langs een dierenarts gaan. je wilt toch ook gezonde vogels en gaat toch ook niet nog 1 of 2 jaar wachten en dan maar kijken of ze wel voldoende conditie hebben om te gaan kweken om een paar centen uit te sparen?
ik zou het risico niet willen lopen en er voor zorgen dat ik een goed klikkend koppel kon behouden. zekerheid is in mijn ogen een hoop waard
MvG


BONTEBOER
Oud Lid
Posts :183

Oud Lid
2006-12-16 - 17:18:37 send message to BONTEBOER

van welk matriaal is het blok gemaakt heb dit zelf ook gehad toen mijn blokken van betonplex waren nu zijn ze van gewoon multiplex en het is over

alex



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 156 bezoekers op de site, waarvan 10 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede