Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kunnen deze vogels in een gemengde voliere? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kunnen deze vogels in een gemengde voliere?
snoopie
Website Member
Posts :50

Website Member
2006-12-12 - 15:27:09 send message to snoopie

ik heb bij mijn moeder een gemengde voliere hierin zitten:
splendids , kakariki's , roodruggen , engelse parkieten , valkparkieten.
dit gaat in goede harmonie.
nu heb ik een tijd geleden ooit een losse stanley rosella man en een losse princess man er in gehad en dat ging redelijk soms deed de princess een beetje vervelend.
nu is mijn vraag wat zijn jullie ervaringen met de volgende vogels in een gemengde voliere:
koppel bergparkieten.
koppel princessen.
koppel pruimekoppen.
koppel barrabanden.
koppel stanleys.
het is overigens een buitenvoliere van 5m lang en 2,5 m breed en een binnenvoliere van ongeveer 5 a 6 m lang en 2,5 m breed.
er wordt ook in gebroed.


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-12-12 - 16:20:51 send message to lennard

Pruimkoppen kunnen bijna overal bij dus die zoiezo wel die andere kan wel maar dat is uitproberen hoe de rest er op reageerd.happy :) dus zeg maar goed in de gaten houden als je ze bij elkaar doet.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-12-12 - 16:51:00 send message to ParkietenPeter

De Polytelis soorten staan bekend als redelijk sociaal naar andere soorten toe, zelfs kleinere.

Let er dan natuurlijk wel op dat zij in een gemengde voliere gaan kruisen. Of dit zo gewenst is, weet ik niet.

Daarbij zal ieder koppel ruim broedgelegenheid moeten hebben. Het zou niet de eerste keer zijn dat een kleinere parkiet de blok vand e grotere uitzoekt en daar dan het loodje bij moet leggen. Hier helpt de groote van de voliere dan niets aan.

Ook al is de voliere redelijk groot, zet er niet te veel in omdat er ook nog jongen bij moeten.


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2006-12-12 - 18:47:44 send message to MrandMrsSwift

Hmz, roodruggen staan niet super goed bekend naar mijn weten in een gemengde voliere.
Wil je er ook met de soorten kweken?

Pruimekoppen zijn dan namelijk ook niet geschikt, aangezien deze soort rust nodig heeft tijdens de kweek.


snoopie
Website Member
Posts :50

Website Member
2006-12-12 - 19:09:17 send message to snoopie

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

er komen niet meerdere soorten in er komt 1 van die koppels in dus kruisen is geen optie.
en roodruggen hebben wij nog nooit problemen mee gehad in de voliere er zitten nu zelfs 3 mannen en 1 pop in allen overjarig.
ik vraag me gewoon af of 1 van die soorten er bij in zou kunnen.
mijn voorkeur gaat uit naar princessen of pruimekoppen.
en dat de kleinere onder de grote moeten lijden dat is de natuur denk ik dat kun je toch niet sturen.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2006-12-12 - 22:57:41 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn ervaring is dat pruimekoppen slopers kunnen zijn.
En bergen en barrabanden zouden met je losse prinses kunnen kruisen aangezien deze tot dezelfde familie behoren.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-12-13 - 09:13:15 send message to ParkietenPeter

Dan zijn princessen inderdaad een mooie keus.

succes,
wink ;) Peter


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2006-12-13 - 16:34:01 send message to mreyder

"en dat de kleinere onder de grote moeten lijden dat is de natuur denk ik dat kun je toch niet sturen."

Dat kun je dus wel: door bij de keuze van je soorten hiermee rekening te houden!!! Ik persoonlijk vind de huidige bezetting in zo'n relatief kleine vlucht al verre van ideaal (en zou daarom zeggen: ik zou er geen vogels meer aan toe voegen), maar goed. Princessen zijn voor een gemengde voliere redelijk geschikt, evenals bergen en barrabanden. Maar begin dan met jonge vogels.


snoopie
Website Member
Posts :50

Website Member
2006-12-13 - 17:31:05 send message to snoopie

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

grote bezetting voor relatief kleine vlucht?
om precies te zijn 3 kakariki's , 5 valken , 6 engelse parkieten , 3 roodruggen , 2 catharina's , 2 splendids.
hier komen nog 4 valken bij en dan een koppel princessen of pruimekoppen.
ze hebben in totaal 55m2 voliere.
lijkt mij mee te vallen kijkend naar genoeg mensen waar de vogels lang niet zo veel luxe hebben.
en dat de kleine moet wijken voor de grote , tja dat noem ik de natuur maar over t algemeen zie ik nooit problemen zo goed als altijd gaan de kleine vogels in de kleine blokken en de grotere soorten in de grotere blokken maar ze hebben genoeg keus uit blokken dus er om vechten zullen ze denk ik niet doen.
maar toch twijfel ik nog steeds de pruimekoppen zijn leuk , lijken mij wat rustiger en vreedzamer dan princessen maar hebben de rust nodig.
de princess vind ik uiterlijk meer hebben om de kleuren en ook mooi groot maar lijkt mij agressiever plus maar daarbij heb je voor redelijk normaal geld splitvogels en die zijn bij de pruimekoppen een stuk duurder.
moeilijk moeilijk moeilijk.


birdyman
Oud Lid
Posts :53

Oud Lid
2006-12-13 - 22:15:23 send message to birdyman

hoi,
mijn mening is zet er een mooi koppel bergparkieten in.
ik vind dat dus werkelijk een schiterende vogel die ook nog goed te betalen is.
het is een zeer vreedzame vogel die makkelijk met kleinere soorten overweg kan.
ik heb vroeger altijd 1 man gehad met 2 poppen in een vlucht en altijd zorgde de man goed voor zijn poppen.
ze brachten ook altijd de jongen groot.
ik heb er altijd spijt van gehad dat ik ze verkocht heb.
groeten nico


Jobert
Website Member
Posts :30

Website Member
2006-12-14 - 12:05:00 send message to Jobert

Je zegt dat je 55m2 voliere hebt, maar dat klopt niet. Je hebt ongeveer 26m2 voliere. Ik neem aan dat je hok ongeveer 2m hoog is. Dat geeft dan 55m3 ruimte, dus dat zul je wel bedoelen happy :)
Als ik het goed begrijp, wil je dit vogelbestand:
- 3 kakariki's
- 9 valken
- 6 engelse parkieten
- 3 roodruggen
- 2 catharina's
- 2 splendids
- 2 princessen of pruimekoppen.

Mijn persoonlijke mening is dat er per koppel grote parkieten min. 4m3 vluchtruimte en 2m3 nachthok beschikbaar is. Dit vind ik toch wel minimale maten, de vogels moeten immers wel lekker kunnen vliegen. Deze maat vind ik gelden voor de kakariki's, de valken, de roodruggen en de princessen/pruimekoppen. Dit zijn 17 vogels, dus 8,5 koppel. 8,5 maal die 6m3 zit je aan 51 m3. En dan moeten de grasparkieten, splendids en catharina's zich redden met de overgebleven ruimte. Het zou dus als je het puur zo bekijkt net gaan. Maar ik vind het wel minimaal. Tijdens de broedperiode zullen er toch vogels een eigen territorium inrichten en dan kunnen er toch problemen optreden. Maar nogmaals, dit is gewoon een persoonlijke mening.
En om nog even ontopic te gaan wink ;)
persoonlijk zou ik voor pruimekoppen gaan, deze vind ik veel mooier en daarnaast zie ik ze (helaas) veel minder dan de princess.


snoopie
Website Member
Posts :50

Website Member
2006-12-14 - 18:39:39 send message to snoopie

oke zit misschien wat in maar ze vliegen toch rond in die 55 m3 (inderdaad m3 ipv m2) dus ze hebben toch veel meer meters om te vliegen.
het is niet zo dat elke vogel zijn eigen meters heeft ze benutten de ghele vlucht.
nee ik zie geen probleem maar inderdaad laten we maar ontopic blijven.
ik kan geen keus maken.
ik ga nog even de voor en nadelen afwegen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-12-15 - 07:57:56 send message to ParkietenPeter

Uiteraard hebben ze een lengte van zo'n 10 meter bij 2,5 om te vliegen. Daar zou iedere vogel dankbaar voor moeten zijn.
Ik zou je dan wel voor stellen er een luchtverkeersleider bij te zetten. wink ;)

De redenatie klopt natuurlijk niet helemaal. (met alle respect)

Zo ontstaan in Nederland ook de files, toch? Terwijl het wegenverkeersnet lang genoeg is.

Maar denk er inderdaad even goed over na voordat je de voliere overbevolkt. Er moeten dan ook nog jongen bij uitvliegen.

wink ;) Peter


Jobert
Website Member
Posts :30

Website Member
2006-12-15 - 17:26:26 send message to Jobert

@ Peter

uiteraard klopt de redenatie niet helemaal. Het is voor mij ook meer een regeltje waarmee ik probeer duidelijk te maken dat het wel te veel vogels kunnen zijn. Maar ik ben wel van mening dat een koppel parkieten toch ongeveer een dergelijk aantal m3 min. als territorium moet hebben. Persoonlijk zie ik liever minder vogels in een hok, maar dat is ieder zijn eigen voorkeur happy :)

Ik heb zelf trouwens geen ervaring met de pruimekop of de prinses, maar ik heb begrepen dat de pruimekop een vrij zacht stemgeluid heeft terwijl de man van de prinses een stemgeluid heeft welke als storend kan worden ervaring (het gaat dan vooral om de lokroep)
Maar of je dat iets uitmaakt betwijfel ik, daar je al een hok vol parkieten hebt. Dat zal ongetwijfeld flink wat lawaai opleveren wink ;)

Nog even een vraag: Waarom vind je 'goedkope'splitvogels een voordeel? Er gaat in mijn ogen niets boven prachtige wildkleurvogels.


snoopie
Website Member
Posts :50

Website Member
2006-12-15 - 20:32:29 send message to snoopie

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

de voliere is van mijn moeder en ook de vogels zijn van haar.
zij vindt t erg leuk om meerdere mutaties jongen in een blok te vinden.
daarom vindt ik split vogels interessant omdat je dan van alles wat kunt krijgen.
die valken die ik haar heb geschonken daar kan zoveel uitkomen dat vindt zij prachtig.
van cinnamonbontgepareldewitmasker , palefallowwitmaskergepareld , lacewing tot cinnamonbontgepareldebronzefallowgeelwang , om maar een paar voorbeelden te geven.
je moet wat toch om moeders te plezieren.
en het lawaai valt reuze mee.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 206 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede