Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voederdieren insecteneters Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : voederdieren insecteneters
mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2006-12-13 - 13:56:32 send message to mootje

Hoi,

Sinds deze zomer bezit ik een koppeltje Otus scops, waar ik zelf erg blij mee ben.
Ik houd verder geen vogels waar ik mee kweken wil, behalve met dit koppel, daar wil ik graag jongen van op stok.
Deze vogeltjes zijn bij uitstek insecteneters.
Hoewel ik ze in hoofdzaak muis, kuiken ed. voer, probeer ik ze toch een flinke variatie aan insecten bij te voeren, hetgeen goed lukt.
Echter in de zomer zag ik ze verschillende soorten die in de vlucht kwamen verorberen, waar ik later dan ook de resten aantrof in de braakballen.
Het gaat dan voornm. om insecten met een exo-skelet, dus kevers, slakken ed.
Verder werden veel nachtvlindertjes/motjes graag gegeten.
Zelf gaf ik meelwormen, sprinkhanen, en krekels, waar toch ook wel weer nadelen aanzaten, bij.
Maar nu de zomer afgelopen is, valt er dus een deel van het natuurlijke voedselaanbod weg.
Nu had ik voor enige tijd terug segrijnslakken besteld bij slakkerietje, zie link:

http://snailshop.biedmeer.nl/website/index.php

Heb mij echter eerst goed geinformeerd, of het kwaad kon deze te voeren, i.v.m. het overbrengen van parasieten.
Dat was nog niet zo gemakkelijk, er waren maar weinig mensen die mij daar concrete info over geven konden.
Uiteindelijk bleek het dus goed te kunnen, omdat het hier gaat om biologisch verantwoord gekweekte exemplaren, en daar het geen moeras/waterslakken zijn, hoef ik mij over parasieten als de leverbot niet druk te maken, evenals over pesticidenhappy :).
Een groot voordeel is het ook dat deze slakken tegen temperatuur dalingen kunnen.
Ik voer ze nu dus enige tijd bij, mijn dwergjes lusten ze erg graag, en die hebben er dus een zeer goede voedingsbron bij, kijk allen al naar de calcium/ fosfor verhouding.

Het verbaast mij enigzins dat er op de diverse vogelfora, weinig tot niets over te vinden is.
Ik weet dat er goedkopere voederdieren zijn zoals meelwormen, maar daar is de voedingswaarde een stuk minder van.

Ik denk, ik schrijf er toch eens een stukje over (ben eigenlijk niet zó'n schrijfsterrazz :p), en ben benieuwd naar de reacties.

Er zijn toch naar mij dunkt ook genoeg kwekers van insecteneters hier aanwezigwink ;)?

Groetjes Monica.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-12-14 - 11:45:40 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Otus scops is een dwerg ooruil. Hierbij een link waar een tekening is bijgevoegd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dwergooruil
Is de wasmotrups geen goede aanvulling, en de poppen en motten?.


Groeten Ruud


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2006-12-14 - 11:51:34 send message to mootje

Dank je Ruudwink ;)
Had ik er vergeten bij te zettenlaugh :D

Groetjes Monica.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-12-15 - 00:26:40 send message to tonnl

Van meelwormen kun je de voedingswaarde beduidend hoger maken door de wormen eerst goed te voeren.
Dit kan met heel veel, maar ik gebruik Avian meelwormensubstraat en dat bevalt me erg goed.
Misschien zijn schone regenwormen ook goed voor ze?
Ton.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-12-15 - 15:27:08 send message to Karel

De scops zijn gelukkig makkelijke eters. Wellicht heb je iets aan het menu dat wij ze met succes voeren:

4 dagen in de week complete eendagskuikens, altijd aangevuld met Carmix. Zodra er jongen zijn, geven we de kuikens zonder dooier om te voorkomen dat het in de nestkast een vieze bende wordt.

2 dagen in de week muizen. Let bij de muizen op dat ze wel voldoende voedingswaarde hebben. De goedkope muizen die diepvries te koop zijn in de dierenhandel zijn meestal afkomstig van kwekerijen uit Oost Europese landen en zijn grootgebracht met oud brood e.d. en hebben een lage voedingswaarde.
Probeer muizen te kopen van kleurmuizenkwekers in Nederland. Goede muizen worden gekweekt op bijv. Muravo en hondenbrokken en zijn mooi glanzend en hebben geen ingevallen buikjes.
Voer liefst muizen van minimaal 3 maanden oud (beter nog een half jaar oud). Het fosfor- en kalkgehalte is dan veel gunstiger dan bij te jonge muisjes.

1 dag in de week insecten in de vorm van meelwormen, moriowormen en vooral sprinkhanen (grootste maat). We zetten de sprinkhanen eerst een half uurtje in de koelkast en voeren deze 's-avonds bij schemer. De kans dat de sprinkhanen dan door het gaas ontsnappen is dan het kleinst.
Een (relatief) goedkope leverancier is "de krekelkoerier". Die vind je op internet en verstuurt ook per post. Ook voor andere voederinsecten kun je daar terecht.

Een enkele keer wisselen we het kuikenvlees af met kwartel. Deze kun je diepvries kopen bij Kiezenbrink in Putten. Kwartels zijn relatief duur (1 kwartel = 1 kg kuikens sad :(), maar wel goed om ter afwisseling eens te voeren.

Hoewel wij onze scops zomer en winter buiten houden, hoor ik van diverse kanten over verliezen tijdens koude, vochtige perioden. Er zijn zelfs kwekers die ze een tijdje naar binnen halen. Misschien niet echt nodig, maar toch goed om ze in de gaten te houden, om op tijd te kunnen ingrijpen.

Succes gewenst met deze leuke vogeltjeshappy :)
Groeten,
Hans


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2006-12-16 - 10:49:01 send message to mootje

Bedankt hans voor jouw goede uitgebreide reactie!
Ik krijg mijn voederdieren reeds van de Kiezebrink,heb nog meer carniforisch gevogelte.
Mijn scops krijgen dagelijks muis(volwassen), met kuiken, en insecten.
Mijn sprinkhanen heb ik lang zelf gekweekt, wat elke keer weer hele vang toeren gaf, zodra ik de kweekkast opende sprongen mij de sprinkhanen om de oren, groot en klein, dit tot groot ongenoegen van mijn(gillende) manlaugh :D
Ja, hier zijn de rollen omgekeerd.
Met de krekels was het nog erger, aangezien die zich ook s'nachts flink laten horen.
Dus maar overgegaan op de slakkenkweek, die houd ik tenminste nog wel bijwink ;).
Verder kweek ik ook nog dola's, hier kan ik zowel larve als imago van voeren.
Ik vind het gewoon ook erg leuk dat spul te kweken, en ik zie aan mijn vogels dat ze het gewoon super doen.
Ik heb idd. alwel vernomen dat er kwekers zijn die nog wel eens een vogel verliezen aan het barre weer in de winter.
Gelukkig heb ik mij eerst goed verdiept, alvorens over te gaan tot aanschaf.
Daarom is het binnenverblijf ook geheel geisoleerd, en dicht, op 1 klein invlieggat na.
In het binnen verblijf hangt dan ook nog eens het blok (berkenstam).
Binnenverblijf in 1.20 m x1.20 m x 2.00 m (hoogte), buiten verblijf 3.30 m x 1.20 m x 1.80 m.
Ik denk (hoop) dat het goed moet gaan zo, al heb ik op zolder voor in wat voor geval dan ook, nog een flink quarantaine hok staan.

Om op de slakken terug te komen....
Het verbaasd mij gewoon dat op de verschillende vogel fora waar ik kom, er niets te vinden is over het voeren van slakken.
Of dat er gewoon nog niet zoveel mensen op gekomen zijn, het idee.
Of dat het te duur, of lastig gevonden word?
Hoor dus graag de verschillende meningen, of eventuele ervaringenhappy :).

Weet jij overigens hoe het zit met coloniebroed bij deze vogels?
De ene kweker zegt dat het problemen opleverd, de ander zegt weer dat het bij deze vogels geen probleem is, allemaal mensen met een verschillende ervaring dus.
Word er niet wijs vanlaugh :D.
Had graag nm. een groepje van 4/5 dieren gehad, gewoon omdat ik het een schitterend gezicht vind ze s'avonds, of zelfs s'nachts bezig te zien (wij hebben schemerverlichting in de vlucht), want het zijn zulke leuke drukte makers.

Groetjes Monica.

P.s. @ Tonl, ook nog bedankt voor de reactie!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-12-16 - 16:58:42 send message to Karel

Monica, wat de slakken betreft, ken ik 1 beginnend kweker die ze ook voert. Toevallig ook bij jou in Enschede. Ik kan je eventueel met hem in contact brengen om ervaringen uit te wisselen. Laat dat even per pm weten als je wilt.

Koloniebroed is met deze soort goed mogelijk, zoals een kweker in Ter Apel je kan bevestigen. Ook zijn adres e.d. kun je per pm van me krijgen, maar ik neem eigenlijk wel aan dat je dat al hebthappy :).

Zelf heb ik ook korte tijd sprinkhanen gekweekt, maar vind het teveel gedoe eigenlijk. Voor het uitvangen kun je het best 2 gaten in de deksel maken en daar 2 kousen in vastzetten. Zoals een couveuse werkt, als je begrijpt wat ik bedoel. Zo kun je met een hand vangen en in de andere een bakje vasthouden.
Het krekelprobleem ken ik ook wel. Die kunnen zich zo lekker achter de verwarming verstoppen en 's-nachts tekeer gaanlaugh :D. Gelukkig leven ze maar een paar dagen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede