Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Help: Iedere keer gaat de helft van mijn jonge volgels in het nest dood Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2006-12-26 - 13:36:14 send message to kvhooff

Als het goed is kun je tegen bacterieen antibiotica krijgen.

Stel het is een virus, betekent dat dan dat de overlevende jongen resistent zijn?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-12-26 - 17:00:19 send message to molineti

Ik zou zowiezo als ,,proef,, ander nestmateriaal nemen,al weet ik niet of beukensnippers wel of niet geschikt is als nest materiaal(misschien dat andere op dit forum er wel ervaring mee hebben).

Waar zijn Je broedblokken van gemaakt?


quote
Als het goed is kun je tegen bacterieen antibiotica krijgen.

Stel het is een virus, betekent dat dan dat de overlevende jongen resistent zijn?




Tegen bacterieen kun Je diverse medicijnen krijgen,maar beter is het een keer te laten onderzoeken,zodat Je eventueel gericht kunt kuren.

Virussen is een gecompliceerd probleem waarvan eigenlijk nog niemand het fijne weetsad :(

Volgens de ,,geleerde,,zouden de Overlevende jongen drager van de ziekte kunnen zijn.

Ik zou beginnen om zoveel mogelijk te veranderen aan nestmateriaal,materiaal broedbloken en overige zaken die met de kweek te maken hebben.(waarmee de jongen in aanmerking komen)

Ook zou ik de ouderparen laten onderzoeken op bacterieen en virussen(of een steekproef houden)

Je zou ook een keer als proef handopfok kunnen toepassen,om te kijken of dan het zelfde percentage sterft.

MVg Rene


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-12-26 - 17:13:02 send message to jani

Ik zou de beukensnippers vervangen door snippers van den of grenen.
Van beuk is geweten dat deze heel gemakkelijk rotten en gemakkelijk schimmelen (dit is gewoon een broeihaard voor ziekten),den of grenen bevat een natuurlijk anti schimmel en rot middel(harsen),van daar dat het veel meer en veel geschikter is om buiten te gebruiken dan beuk(ook in de broedblokken waar ze bij de minste mest gaan schimmelen).


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2006-12-27 - 21:59:18 send message to parrotmaniak

als je al een paar jaar bij dezelfde koppels dode jongen hebt is polyoma wel degelijk een mogelijk probleem dat de jongen niet gevoerd worden is normaal want een ziek jong bedelt niet meer zo sterk
ik zou aanraden het eerstvolgende dode jong te laten onderzoeken,de volwassen vogels hoef je niet te laten onderzoeken ,daar vindt je toch niets bijomdat die het virus nu waarschijnlijk niet uitscheiden,maar alleen tijdens stress of rui.
als de dode jongen blauwe of rode plekjes vertonen onderhuids kan dit ook duiden op polyoma
helaas is hier niets aan te doen en moet je eigenlijk de koppels waar deze jongen uitkomen ruimen[afmaken]of in iedergeval niet mee kweken want dan breng je de besmetting elke keer weer opnieuw in je hokken
vaak geeft de pop de besmetting door aan de jongen,je zou dus ook kunnen proberen om in je bestand om te koppelen,maar dit kan ook verkeerd uitpakken.
eerst maar eens onderzoeken succes


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2006-12-28 - 01:19:45 send message to Fonje

Het blijft natuurlijk gissen. Maar zoals parrotmaniak al aangaf is het best om in de eerste plaats een autopsie te laten uitvoeren. Dat gaat je al een hele stap verder helpen.

Persoonlijk denk ik aan Megabacterie. De lege kroppen zijn typisch daarvoor.

Peter


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2006-12-28 - 18:18:16 send message to kvhooff

Ik had vandaag weer een dode. Ik heb het lijk en wat met opgestuurd voor onderzoek.
Ben benieuwd.



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2006-12-28 - 21:25:43 send message to henkdelaat

Als nestmateriaal gebruik ik al 25 jaar versen wilgen takken van +/- 1,5 tot 2 cm doorsnede,die slaat ik plat met een hamer en knip die op een lengte van 5á6 cm gooi die dan in het nestblok en de rest laat ik aan de vogels over die knagen het mooi kort.
Het splinterd niet,het schimmeld niet en als het nest klaar is dan is het mooi droog en neemt later alle vocht op van de mest van de jongen.
Ik gebruik dit bij Grijzeroodstaarten en BLVH-Amazone's.
Wat het dood gaan van de jongen betreft voer maar voldoende kiemzaad met eivoer dit aangemaakt met Roosvicé(nooit met water want dan heb je zo schimmel in het voer)en fruit en dit min. 2X per dag geven,en zorgen dat er voldoende kalk bij zit anders redden ze het niet.


achte384
Website Member
Posts :11

Website Member
2006-12-28 - 21:30:15 send message to achte384

Weet je zeker dat er geen bloedluis in de nestblokken aanwezig zijn.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2006-12-28 - 21:42:59 send message to henkdelaat

kan je zien als je een stuk wit papier op het nestblok legt dan zitten ze er al na een paar dagen onder.
Is ook een heel simpele manier voor.
Doe een laagje shag onder in het nestblok en je hebt er geen last meer van.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 269 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede