Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > UITGEEXPERIMENTEERD MET ZEOLIET Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : UITGEEXPERIMENTEERD MET ZEOLIET
paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-01-17 - 17:53:05 send message to paintim

Beste Vogelvrienden!
Ik heb in het forum zo'n beetje alles gelezen over zeoliet.
Inmiddels zijn we een tijdje verder en ik wilde
vragen hoe nu de ervaringen zijn.
Ik heb een kleine buitenvoliere met in het binnenhok(in het dak) beukensnippers lekker licht en gemakkelijk en buiten bruin volierezand
(= zeezand met oesterschelpen).
Mijn concrete vraag is: Is het verstandig om dit zand te vervangen door zeoliet.
Wie het weet mag het zeggen.
Vriendelijke groeten van
Antoni


R.D.
Website Member
Posts :44

Website Member
2007-01-17 - 19:31:58 send message to R.D.

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik weet niet wat voor vogels je kweekt. Ik kweek papegaaien, en heb in de buitenvluchten de grote maat zeoliet waar de vogels dus ook mee spelen. in de binnen vluchten heb ik een kleine maat zeoliet. Wat wel te overwegen is om de beukensnippers te vervangen voor zeoliet. Veel schoner dan beukensnippers en neemt veel beter het vocht op en geeft het vervolgens weer af aan de omgeving. Beukensnippers houd het vocht vast waardoor kans op schimmel groter is.

Groeten Richard


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2007-01-17 - 21:12:08 send message to Hawkeye_NL

het enige nadeel aan zeeoliet vond ik altijd de stof die het afgaf. De grove korrels blijken daar in veel mindere mate last van te hebben.
Persoonlijk was ik terug gestapt op de beuken snippers maar wil in de toekomst de grovere vorm nog wel eens proberen.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-01-17 - 21:52:27 send message to johanblok

Voor het binnenhok bevallen kranten mij het beste. Zo kun je het gemakkelijkst elke week (of eventueel zelfs vaker) alle voerresten weghalen. Bij beukensnippers of zeoliet betekent dit dat je elke week dit compleet zou moeten vervangen.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-01-17 - 22:15:01 send message to mijnkaketoes.nl

Gebruik het al jaren tot grote tevredenheid. Bij de fijne korrel is het voer vrij makkelijk met een bladharkje weg te halen, zodat je niet alles hoeft te vervangen. Uiteraard wel weer wat bijstrooien. Vroeger had ik beuken maar vond dat een enorme stof en som muf stinkende bedekking.

groet

Henk


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-01-17 - 23:04:01 send message to paintim

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Heel hartelijk dank voor jullie reacties. Ik fok
Spaanse Timbrado's,dat zijn kleine zangkanaries.
Ik had gelezen dacht ik,dat zeoliet nogal zwaar zou zijn. Denken jullie,dat het zwaarder is dan zeezand? Als ik op de betonnen tegels zeoliet kan doen is dat misschien toch beter dan zand.De bodem van het binnenhok is van merantiemultiplex maar rust niet op een zware constructie.
Kranten in het binnenhok is jammer genoeg geen optie. Die kanaries trekken dat gelijk aan stukken. In mijn broedkooien met kranten onder de roosters blijven ze net zo lang fladderen totdat ze een hoekje of zo te pakken krijgen.
Daarom heb ik zo lang de voorraad strekt daaronder greyboard, dat stevig blijft liggen en ook goed absorbeert.
Vriendelijke groeten van
Antoni

P.S.Ter verduidelijking; greyboard is een soort schilderkarton.Destijds heb ik daar een grote
partij van aangeschaft en doet nu dus dubbele dienst.
A.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-01-21 - 15:19:28 send message to paintim

Beste Vogelvrienden!
Is er werkelijk niemand,die ervaring heeft met zeoliet i.v.m. kanaries.
Zou het wel heel graag willen weten.
Bij voorbaat dank.
Vriendelijke groeten van
Antoni


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-01-21 - 23:59:05 send message to tonnl

Enige ervaring die ik heb is bij een vriend met heel veel vogels, die is heel snel weer gestopt omdat het ontzetend stoof. Zijn hele pand was stoffig na een paar dagen.
En ja, daar zaten ook kanaries. happy :)
Groeten, Ton.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-01-22 - 15:26:14 send message to paintim

Beste Ton,
Hartelijk dank voor je reactie.
E.e.a. geeft me toch te denken.
Vr.groeten van
Antoni


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2007-01-22 - 15:58:43 send message to vandervliet

zeoliet is mijn ding niet. Geef mij maar aubiose.
Heel veel belgische kromsnavelkwekers gebruiken dit. ikg. van dat spul neemt 1 ltr. water op!
Ik gebruik het sinds 3 jaar, en bevalt perfekt.
Ik heb swiften, bourks en wildzang buiten, en in de broedkooien en vluchten 4 srt. postuurkanaries, zwart met rood ivoor/opaal. En diverse tropen en astrildes.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-01-22 - 16:31:36 send message to paintim

Aha! Aubiose wat is dat precies voor spul.
Goede vochtopname. Droogt het ook weer snel als
het nat is van de regen?
Ik wil gewoon wat anders dan zand,wat niet veel
opneemt.
BvD en vriendelijke groeten van
Antoni


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2007-01-22 - 16:39:18 send message to vandervliet

Alle info staat op aubiose.nl. Ik vind het zelf perfekt omdat ik 150 mtr. van het wad af woon, en dus in herfst altijd vochtig weer. En aangezien mijn nachthokken van de buitenvluchten niet verwarmd worden, ben ik blij met een altijd droge vloerbedekking. En ik weet niet of je al eens een paard heb zien plassen in een stal(o,o, o, wat ik het netjes), dan weet je waarom ik dit spul zo prefereer.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-01-22 - 16:52:42 send message to goulds

ik gebruik ook al hele poos aubiose(hennepvezel) en het is bijna kurkdroog in de voliere.

nadeel het blijft onder je schoenen plakken als het buiten nat is.

Maar prijstechnisch is het een echte aanrader


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-01-22 - 17:17:17 send message to paintim

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Je bent zeker erg netjes. Hier in Rotterdam
zeiden we vroeger:"Moet je dat paard eens zien pissen". Het blijft dus bij nat weer aan je schoenen plakken. Nou ja,dat doet zand met mest ook bij droog weer.Hemparade is toch hetzelfde of niet helemaal?Dat verkopen ze bij Welkoop.Ik ga waarschijnlijk toch in het voorjaar als de voliere weer is opgeknapt eens een baal halen bij Welkoop .Daar hebben ze paardenspullen dus zullen ze wel wat in voorraad hebben.
Ook prijstechnisch niet verkeerd.
Hartelijk dank voor de tips.
Vr.groeten van Antoni


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-02-25 - 08:30:53 send message to mijnkaketoes.nl

Aubiose adviseren wij bij de eerste aanleg van de laatste laag van het stabed een veilig desinfectiemiddel toe te voegen.

Dit las ik op hun site. Weet iemand waarom????

Tevens nog wat vragen aan de gebruikers:

Is dit geschikt voor de buitenvoliere??? Lijkt me toch niet .

Ik heb kaketoes nu met zeoliet kan ik poep en voer makkelijk wegharken een beetje bijstrooien met zeoliet. Dus bijvoorbeeld een emmer afval op zeg maar 4 volieres. Hoe werkt dit met de hennep??

Moet alles wekelijks er weer uit??? Dus weer volle containers of valt dit mee.

Is dit spul reukloos of gaan de volieres ook ruiken naar zeg maar paardenstallen?

Hoe is het met de fijnstof van hennep. Ik werd in paardenstallen vroeger namelijk altijd benauwd van de fijnstof.

Ben zeer benieuwd naar de reacties want ik ben zeer tevreden over zeoliet maar alternatieven en zeker goedkoper zijn altijd meer dan welkom.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-02-27 - 13:02:36 send message to mijnkaketoes.nl

wie kan vorige vragen beantwoorden??



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 218 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede