Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > onbeperkt voeren of toch scherp gedoseerd ??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : onbeperkt voeren of toch scherp gedoseerd ???
parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2007-01-19 - 20:20:39 send message to parrotmaniak

hallo allemaal
ik voer al jaren gedoseerd zaad en eivoer aan mijn grote parkieten [div soorten uit div werelddelen]om reden dat ze alles opeten wat ze voorgezet wordt en zo dus alle voedingsstoffen binnen krijgen
de resultaten zijn gemiddeld,toch nog wel koppels die het niet doen en te veel onbevruchtte eieren.
als ik dan bij mensen kom en ik zie overvolle voerbakken,soms wel voor een week voer,denk ik doe ik het wel goed
in de vrije natuur hebben ze ook de mogelijkheid om te kiezen wat ze het lekkerst vinden
wat zijn jullie ervaringen?????


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-01-19 - 20:48:26 send message to paintim

Ja, dat doseren. Sommigen zweren er bij en anderen voeren volop.
Het zou beter zijn te doseren,maar ik denk niet te krap.
Als ik nou b.v. mijn kanaries neem vroeger voerde
ik volop nootzoetzomerraapzaad en daarnaast 1 a 2 x per dag een lange bak met een mengeling zonder raapzaad.Heel eenvoudig dus.
Toen ben ik er i.v.m.werk een aantal jaren tussenuit geweest. Inmiddels kan ik hier nergens meer de losse zaden krijgen,die ik gewend was en bovendien fok ik nu Timbrado's.
Ben momenteel na veel zoeken een mengeling tegengekomen van Versala Laga,die aan mijn behoefte voldoet.
In de voliere kan ik de mengeling zo ongeveer afwegen(Doe ik voor 2 dagen).
In de broedkooien echter kan dat niet.De bakjes zijn vrij diep en 4 a 5 gr.zaad is niets.Dus gooi
ik die bakjes gewoon halfvol doe er wat onkruidzaad doorheen en laat ze volop eten.
Opdat ze niet vervetten geef ik dan wel ruimschoots groenvoer.
Je zal hier wel niet veel aan hebben voor kromsnavels,maar het gaat om het idee hoe je ermee om kan gaan.
Het ga je goed.
Vriendelijke groeten van
Antoni


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2007-01-19 - 20:53:43 send message to zebraonline

Gerantsoeneerd voeren moet je enkel doen om vogels uit broedconditie te houden of als ze te vet zijn...

Een vogel weet zelf wat hij nodig heeft en zal zich daarom ook nooit overeten in bepaald voedsel...dat ze soms te vet worden komt niet door de voeding maar door te weinig beweging(ruimte)
Als jij nu gerantsoeneerd voederd dan komen je vogels bepaalde voedingsstoffen te kort die ze net extra nodig hebben in de broedperiode...bovendien vind ik dat gerantsoeneerd voederen gevaarlijk om volgende redenen :

- je kan eens een kooi per ongeluk overslaan
- niet elke vogel eet evenveel
- als er iets met je gebeurd waardoor je veel later thuis komt kan dit fataal zijn voor de kleinere soorten
- de vogel zelf kan het eten buiten de kooi morsen
...

Ik weet dat er vooral in de TT-wereld veel gerantsoeneerd wordt en ik ben daar dan ook volledig tegenstander van...


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-01-19 - 22:43:34 send message to Wickingh

Hai,

ik denk dat dat ook afhankelijk is van de vogelsoort, kromsnavels die snel last hebben van vervetten moet je zeker niet te veel voer geven.
Papegaaien hebben ook de neiging om de vettere zaden op te nemen en de gezonde andere zaden er uit te gooien,

mvg Frank


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2007-01-19 - 23:55:51 send message to parrotmaniak

de bedoeling van mijn gedoseerd voeren is juist dat ze wel alles binnen krijgen wat ze nodig zijn
op dit moment voer ik 80% zaad 10 % gemengd eivoer met universeel en 10 % pellets
ik voer zoveel dat het savonds helemaal op is op een paar zaadjes na


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-01-20 - 00:50:33 send message to tonnl

Je kunt je afvragen of de vogels alles krijgen wat ze nodig hebben als je gerantsoeneerd voert.
Misschien eten ze alles wel op gewoon omdat ze honger hebben.
Het zou best kunnen dat ze 50% van een zaadsoort die ze eten die dag helemaal niet nodig hadden. Misschien moeten ze wel de ene dag 40% van het een eten en de andere dag maar 10%.
Als je de mens elke dag alleen 4 boterhammen geeft en die zijn elke dag op, krijgt hij dan alles wat hij nodig heeft?
Ieder moet het zelf weten, maar ik denk dat vogels zelf het best weten welke voedingsstoffen ze moeten hebben per keer.
Mijn vogels buiten bijvoorbeeld eten andere zaden (en meer daarvan) als het koud gaat worden dan als het zacht weer blijft. Ik laat ze zelf kiezen.
Groeten, Ton.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-01-20 - 00:52:15 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
op dit moment voer ik 80% zaad 10 % gemengd eivoer met universeel en 10 % pellets


Iedereen moet natuurlijk doen wat hij zelf het beste vindt,en waar Hij/Zij de beste resultaten mee heeft,maar ik denk dat er wel wat te verbeteren valt.

Persoonlijk zou ik eerder gaan naar een 40 tot 50% zachtvoer/groente /fruit en de rest zaad/pellets.

Ik ben zelf nog aan het experimenteren met diverse pellets ,dus kan over eventuele meerwaarde nog niks zinnigs vertellen.

Wat papagaaien kweken betreft weet ik wel:met vette vogels kweek je niet,of maar een paar jaar en dan niet meer.


groeten rene


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-01-20 - 09:55:14 send message to goulds

wat voeren betreft moet je ze voor het broedseizoen rantsoeneren en tijdens onbeperkt zo werkt dit in de natuur ook.

tijd van schaarste en tijd van overvloed.

dit wat betreft broedsuccesen.

Op tt gebied kan men beter doseren om model en voeding onder controle te houden.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-01-20 - 11:31:07 send message to johanblok

Ik vind bij papegaaien gerantsoeneerd voeren wel van belang. Echter, in de winter wat ruimer, en tijdens het voorjaar en broedperiode wel een ruim aanbod van gekiemd voer. Zaden als zonnepitten juist strikt beperken bij deze soorten vogels.


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-01-20 - 11:50:07 send message to vlindervogel

Ik voer mijn Afrikaanse prachtvinken wel gerantsoeneerd, omdat ik de ervaring heb dat ze anders het eivoer laten staan. En in eivoer zitten toch wel degelijk voedingsstoffen die ze nodig hebben.
Het is toch juist belangrijk dat ze zo gevarieerd mogelijk eten en niet enkel wat ze het lekkerst (voedzaamst) vinden?

quote
Je kunt je afvragen of de vogels alles krijgen wat ze nodig hebben als je gerantsoeneerd voert.
Misschien eten ze alles wel op gewoon omdat ze honger hebben.
Het zou best kunnen dat ze 50% van een zaadsoort die ze eten die dag helemaal niet nodig hadden. Misschien moeten ze wel de ene dag 40% van het een eten en de andere dag maar 10%.



Daarvoor zijn juist de zaadmengelingen bedacht. Naar behoefte zit er van het ene zaad bijvoorbeeld 30 % in en van een ander zaad slechts 3 %.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-01-20 - 20:32:17 send message to denegon

net zoals molineti geef ik(de laatste tijd) heel veel zacht voer. Dit is ongeveer 50 % van al het eten dat de vogels krijgen. ik heb mijn zaadhoeveelheid niet aangepast sinds ik dit doe dus eigenlijk krijgen de vogels te veel ze laten na mijns inziens van elke soort dingen liggen zowel zacht voer als hard voer. ik moet er wel bijzeggen dat mijn parkieten geen zonnepitten krijgen. tevens zitten in mijn zaadmengsel van vesele laga pellets ook deze worden door mijn vogels gegeten. hopelijk heb je iets aan deze info vriendelijke groet egon.

PS of ik goed ermee kweek weet ik niet ik heb twee jaar geleden alles jong opgestart. mijn papegaaien beginnen nu pas met kweken en mijn pruimekoppen moeten nog een jaar wachten.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2007-01-21 - 00:13:49 send message to KeesdeJongh

Beste medevogelliefhebber,

In de winter mogen de vogels best wat vetter gevoerd worden, in het voorjaar waneer de broedperiode eraan komt kun je de vogels beter wat schraler gaan voeren, waneer de vogels dan te vet zijn zullen er veel onbevruchte zijn ( denk aan het gezegde een goede haan is niet vet).
Ik wil er toch wel even op wijzen dat het buiten de broedperiode grote hoeveelheden eivoer verstrekken (50% is echt veel te veel) een ernstige belasting is voor de nieren van u vogels.
Als u buiten de broedperiode 1 a 2 keer per week eivoer verstrekt is dit voldoende voor u parkieten.
Tijdens de broedperiode kunt u het verstrekken van eivoer opvoeren naar elke dag, ongeveer 1/3 eivoer en 2/3 zaden, er mogen waneer er jongen zijn ook best wat meer zonnepitten bijzitten.
Ik geef zelf geraspte winterwortel door mijn zachtvoer met wat rosevice’, ook gematigd groenvoer b.v. Paardenbloemblad, vogelmuur, Broccoli en een stukje appel.
In het zaadmengeling wat ik geef zitten geen zonnepitten, de eventuele zonnepitten verstrek ik enkel in de koude winterperiode en waneer er jongen in de blok liggen, dat geef ik dan los in een apart bakje, ook een bakje grit mag niet ontbreken.
Ik verstrek kort voor de broedperiode verse Wilgentakken ( bij voorkeur van de Knotwilg), door het knagen worden de parkieten sneller broeds.
Het voordeel van elke dag gerantsoeneerd voeren is dat niet enkel de lekkerste ( vaak de veste zaden ) gegeten worden maar wat nog belangrijker is de u de vogels beter in de gaten kunt houden mocht er iets fout gaan, de ontlasting van de vogel is vaak een goede indicatie of er wat mis is met de vogel ( waneer het echt koud is kan de ontlasting iets dunner zijn).

Veel succes.

MVG

Kees de Jongh





denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-01-21 - 00:29:24 send message to denegon

quote
Ik wil er toch wel even op wijzen dat het buiten de broedperiode grote hoeveelheden eivoer verstrekken (50% is echt veel te veel) een ernstige belasting is voor de nieren van u vogels.


eivoer versta je daar het voer wat je koop. of zacht voer gemengt met eivoer?


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2007-01-21 - 00:55:03 send message to KeesdeJongh

Beste vogelliefhebber,
Het gaat om de hoeveelheid dierlijke eiwitten die in zachtvoer en of eivoer zitten,dit mag niet te hoog zijn.
De nieren moeten n.l. overtollige eiwitten welke niet gebruikt worden weer afscheiden, daarbij worden ze onnodig zwaar belast waneer u een dergelijke hoeveelheid eiwitten verstrekt.
MVG
Kees de Jongh


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2007-01-21 - 08:50:48 send message to bert1974

mijn mening met vervetten is zo.
ik denk dat de behuizing eerder vervetten veroorzaakt dan de voeding.
als je een koppel grijze roodstaarten in een buiten voliere hebt of in een kistkooi [gr]
is een wereld van verschil.
ik heb buiten vluchten van 3 meter lang en daar hangt aan het begin en aan het eind een stok dus ze moeten veel bewegen om van de ene naar de andere kant te komen.
en daar komt nog bij dat een vogel naar mijn mening eerder over zal gaan tot kweken als er voldoende eten is.
maar zo heeft ieder zijn eigen ideeen hier over

groeten bert


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-01-21 - 13:57:58 send message to denegon

happy :)Be dankt voor je reactie nog 1 vraagje :
ik versta onder zachtvoer ook groente fruit en kiemzaad hebben we het hier over het zelfde?
BVD Egon Heimans



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 221 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede