Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ara's eten hun eigen eieren op ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : ara's eten hun eigen eieren op ?
August
Website Member
Posts :48

Website Member
2007-01-20 - 14:48:41 send message to August

Ik heb een koppel blauwgele ara's die al 4 a 5 jaar jongen heeft. Meestal 1 soms 2 nesten per jaar. Er waren nooit problmen. Ze brachten de jongen steeds groot. Nu heeft ze vorige week eieren gelegd en iedere keer verdwenen de eieren.

Ik keek in het blok en zag een ei dat warm, dus bebroed was. 's Anderdaags was het ei weg.
Gisteren vond ik een stuk schaal van het ei en dit was mooi rond opengebeten en de rest was volledig opgegeten.
Hoe zou dit nu komen ?
Hebben ze nu iets tekort of weten ze zelf dat de eieren niet goed zijn ?
Wie heeft er ervaring mee ?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-01-21 - 21:31:37 send message to Rogert

Ik heb het ooit met een koppel caiques en een koppel amazones gehad, en in beide gevallen was het gefrustreerd gedrag door handopfok. De dieren die met de hand groot gebracht waren beten continue de eieren kapot terwijl de natuurbroed dieren er verslagen naar keken. De eerste nesten bleven wel heel maar naarmate de dieren er ervaring mee kregen begonnen ze het ook als normaal te zien. Ik heb daarna met kunsteieren nog gepoogd het gedrag wat te sturen maar dit is me niet gelukt.
Dit kan een van de oorzaken zijn, maar er zijn veel aanwijsbare dingen die het zouden kunnen zijn.

Je schrijft dat je diverse nesten hebt gehad waarbij er maar 1 of 2 eieren bevrucht/uitgekomen/grootgebracht zijn, terwijl je in gevangenschap met goede voeding 99 % bevruchting en ook 99 % groot brengen van de jongen moet kunnen halen. Dit is uiteraard een uiterste maar er zijn in gevangenschap praktisch geen natuurlijke invloeden die een teleurstellend resultaat opleveren.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-01-21 - 21:38:02 send message to dooren

Het kan natuurlijk toeval zijn dat de eieren beschadigd zijn of iets dergelijks. Vaak worden deze dan "opgeruimd" de het koppel.

Volledig uitsluitsel zou je kunnen krijgen door bv. een infrarood camera in de nestkast.
Gert


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-01-21 - 22:40:52 send message to Pionara.nl

Kan het niet gewoon nestverstoring zijn.
Misschien iets veranderd in de omgeving in combinatie met de verstoring.


jim
Website Member
Posts :69

Website Member
2007-01-22 - 12:23:43 send message to jim

Ik heb ook kweekkoppels Blauwgele,ze deden het allemaal perfect jaren na elkaar.
Maar sinds 2 jaar is er een koppel bij,dat hun eieren aan de puntige kant steeds kapot maakt
met de punt van de bek.

Eerst was het enkel de man,dus deze uitgevangen en tegenover in een kooi geplaatst.
Dit ging 1 ronde goed,maar de 2de ronde deed de pop net hetzelfde.

Dus nu kijk ik op de infraroodcamera,wanneer het ei gelegd is, en dan neem ik het er meteen uit.

Moet het dan wel volledig zelf grootbrengen,maar zo heb ik wel jongen van dit paar en anders niet.

Groeten,

Jimwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 231 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede