Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > verlichting binnen voiliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : verlichting binnen voiliere
hary
Website Member
Posts :51

Website Member
2007-01-21 - 18:16:55 send message to hary

een vraag kan iemand mij vertellen wat voor nr tl lampen ik moet hebben voor rose kaketoes en edel papagaaien ze hebben mij verteld dachlicht maar hier heb je nog weer diverse soorten in
groeten hary


R.D.
Website Member
Posts :44

Website Member
2007-01-21 - 18:57:12 send message to R.D.

Er zijn verschillende soorten tl-lampen. Als je naar een verlichtingswinkel gaat en je vraagt naar daglichtlampen, dan weten hun wel welke kleur/nummer dat is. Ik zelf gebruik vogellampen van het merk arcadia die in dieren speciaalzaken te koop zijn. Deze lampen zijn speciaal gemaakt voor vogels, kijk maar eens op arcadia-uk.


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2007-01-21 - 20:11:46 send message to vandervliet

R.D. De ARCADIA-lamp is dezelfde als de PHillips 865. Helder daglicht heeft als norm kleur 1000. Maar dat is in een TL-buis niet te verwezelijken.
De TRUE-lite en de OSRAM BIOLUX hebben als kleur 960. Deze beiden komen het dichts bij het normale daglicht. Het verschil van TRUE-LITE en OSRAM is niet alleen het enorme prijsverschil. De TRUE-LITE is een van orgine amerikaanse gepatenteerde lamp welke als enigste ter wereld in natriumglas wordt gemaakt. Elke andere TL-buis of spaarlamp (in feite een mini-TL) zijn in loodglas gemaakt. Daarom kan TRUE-LITE ook als enigste verklaren (en waarmaken) dat hun produkt een hoeveelheid UV-A en UV-B uitstraald. Al de andere lampen (welke dus in loodglad zijn gemaakt) verhinderen dit.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-01-21 - 23:57:30 send message to tonnl

Nuttige info over de true light, dankje.
De handel zegt er altijd bij dat je dergelijke lampen na één of anderhalf jaar moet vervangen, is dit werkelijk waar of is het een slimme marketingtruc?

Groeten, Ton.


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2007-01-22 - 12:54:34 send message to vandervliet

Nee Ton. Dit is geen marketingtruc. Eens als het TL-buis 70 uur heeft gebrand maakt het niet meer uit of deze continu brand of helemaal niet. Een buis is aan de binnenzijde bedekt met een fluorescerende stof en gevuld met een van de edelgassen argon of krypton (of een mengsel hiervan) en kwikdamp. De technische houdbaarheid van dit mengsel is om en nabij 38 mnd. Dit is sterk afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Daarom gebruiken de professionele pluimvee/dier- bedrijven vaak de eerste 16 weken de TREU-LITE, en gaan hierna over op de BIOLUX totdat het afmesten gereed is. Een keer in de 2 jaar worden alle lampen vervangen, zodoende adviseren de leveranciers dit dan ook. Na 24 mnd. heeft de buis (ook weer sterk afhankelijk van de omgevingstemperatuur)lichtsterkte/UV-A UV-B afgifte van de buis reeds 30% ingeleverd. Ongeacht of deze wel of niet branden.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-01-22 - 13:13:01 send message to swanny

Hallo
Wat is nu de echte De TRUE-lite TL? ik heb ze wel eens te koop gezien als gewone TL en gedraaid. Of maakt het niet uit welke je dan neemt?
MvG


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2007-01-22 - 16:12:24 send message to vandervliet

De gedraaide versie is in 1992-'93 gemaakt in de VS. Maar de keuringen in de VS zijn wel ff anders als hier. Er werd door TRUELITE beweerd dat de getordeerde versie 5% meer licht gaf. Doch na onderzoek bleek dit geen 4% te zijn. Dus werden verboden in de VS en Canada. Toen zijn deze lampen op de Europese markt gedumpt (nog geen gecertificeerd keuringinstituut in Europa), maar zijn dus niet meer verkrijgbaar.
Ik gebruik nog een defekte getordeerde tl op mijn lezingen, alleen maar om aan te tonen dat alles wat beweerd wordt, nog niet waar hoeft te zijn.


hary
Website Member
Posts :51

Website Member
2007-01-28 - 19:52:40 send message to hary

RD EN VAN DER VLIET BEDANKT VOOR JULLIE REACTIE IK GA EVEN KIJKEN WAT VOOR NR VAN TL LAMPEN IK NOU HEB GR HARY


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-01-28 - 23:35:25 send message to tonnl

Ook hiervandaan dank, ik ga dus aan de truelight. happy :)
Ton.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 234 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede