Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > avocados Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : avocados
molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-01-21 - 20:18:09 send message to molineti

Ik las bij het google dat avocados giftig zouden zijn voor ´´alle vogels´´.

mij is aangeraden om avocado te voeren aan vruchten en insecteneters.

Weet iemand of dit wel zonder problemen mogelijk is.

En zoja ,of het dan ook een goede voedingsbron is?

Groeten Rene


kasper
Website Member
Posts :2

Website Member
2007-01-21 - 20:48:14 send message to kasper

Hallo,
voor zover ik weet zit er in advocado's blauwzuur dit is zeer giftig en dodelijk.
Heb eens een stukje in "Onze vogels" gelezen en daarbij was na 20 minuten de vogelcollectie al meer dan gehalveerd. Of het nu bij alle vogels zo is weet ik niet maar ik zal het niet proberen als ik je was want ik vrees het ergste.

Gr kasper


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-01-21 - 21:35:21 send message to dooren

Niet voor alle vogels zijn avocado's giftig, de quetzal uit Costa Rica eet deze vruchten en spugt de pit eruit. (blijkbaar zijn de pitten wel giftig)

Het ligt dus aan welke soort vogels je houd of deze er aan zullen sterven. (maar je zult wel geen quetzals hebben Rene, ik heb ze tenminste in Europa nog niet gezien)

Ook zijn er verschillende soorten avocado's, welke verschillende uitwerkingen hebben. (experimenten zou ik persoonlijk niet riskeren)
Gert


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-01-21 - 23:54:27 send message to Picolet

Een aantal jaren geleden kweekte ik zwaluw tangara's en voerde dagelijks avocado.

5 jongen op stok en geen centje pijn, behalve de 1100 gulden kosten aan levend voer wat me dit kweekresultaat koste.

Ik heb al eerder deze vraag gesteld en vraag me ook af of deze vrucht echt giftig is of alleen de pit.

Gewoon voeren en is naar mijn mening een goed wintervoer voor vruchtenetende vogels.

Ruud


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-01-22 - 00:14:38 send message to meyer


Je moet nooit iemand een advies geven als je niet 100% zeker bent van je zaak.
Zou je het zelf voeren???

Ik kwam deze ergens tegen.

Avocado (Persea sp.)

Onderzocht bij: grasparkiet, grijze roodstaart.
Ziekteverschijnselen: niet meer op stok kunnen zitten, stoppen met eten, bol zitten, aan veren peuteren en trekken, benauwdheid, zwelling van de borstspieren door oedeem en bleke streping van de spieren, sterfte.
Giftige plantendelen: bladeren, vruchten Opmerking: de verschijnselen kunnen sterk wisselen en treden soms pas 24 uur na consumptie op.

Er blijven nog fruitsoorten zat over om te voeren,dus laat die Avocado gewoon links liggen.

Groeten Meyerwink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-01-22 - 09:20:40 send message to dooren

Persoonlijk verdenk ik papegaaiachtige als een groepvogels die niet tegen avocado's kunnnen.

Vruchtenetende vogels (die de pit dus niet opeten of erna uitbraken) kunnen er waarschijnlijk wel tegen.

Toch is het interresant om uit te vogelen welke groepen er wel of niet tegen kunnen. Op internet worden altijd papegaaiachtige genoemd die er niet tegen kunnen. Vaak soorten die al generaties in gevangenschap worden gehouden/gekweekt en wellicht hierdoor hun specieke eigenschappen hebben verloren in het herkennen van giftige planten/vruchten. (goedkope grasparkieten zijn dan de "dankbare proefkonijnen")

Ook de hoeveelheid en manier van aanbieden van avocado's kan parten spelen. Vogels die van een gebied komen waar geen avocado's groeien zou ik zowieso niet als proefkonijnen gebruiken. (maar niet elke hobbist die dit soort proeven uitvoerd denkt hieraan).

Afgelopen januari was ik in Costa Rica, idd. papegaaiachtige komen niet aan deze vruchten, andere daartegen zoals vruchteneters wel.
Gert


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-01-22 - 12:27:51 send message to molineti

Alvast bedankt voor de reactieshappy :)

Komt avocado ook voor in indonesie en of China?

Bij mij zouden ze bedoelt zijn voor vruchteneters uit die streek.

Bij twijfel zal ik ze zeker niet voeren.

Groeten Rene


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-01-22 - 13:09:34 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De avocado komt oorspronklijk uit Midden Amerika, waar dus ook de tangara's en de quetzal voortkomen. De papaya deze komt weer uit Zuid Amerika.

Grijze roodstaarten en de grasparkiet leven daar niet dus de avocado's kunnen niet op hun natuurlijk dieet staan. En wat niet op het natuurlijke dieet staat moet je dus niet voeren.

Dit geldt ook voor bananen, deze komen weer niet voor in Zuid/midden Amerika, Australie of Afrika. Deze hebben een oorsprong uit Azie.

Ik zou jouw vogels dus bananen geven Rene, als je vogels hebt uit Azie.
Gert


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-01-22 - 16:56:46 send message to molineti

quote
(maar je zult wel geen quetzals hebben Rene, ik heb ze tenminste in Europa nog niet gezien)



Hoi Gert,Ik heb ze niet maar deze soort:
Pavinine Quetzal (Pharomachrus pavoninus)

Kun Je bewonderen in de tropenkas van het NOP

Ik had ook niet verwacht dat ze in europa aanwezig zouden zijn,tot ik ze daar zag.

(er zitten overigens ook nog rotshanen , manakins en andere zeldzame vogels in deze tropenkas)

Groeten en bedankt Rene



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 232 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede