Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > verschil citroen en roberts parkiet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : verschil citroen en roberts parkiet
Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2007-01-23 - 00:35:06 send message to Daniel

Kan iemand me het verschil duidelijk maken tussen de citroen en robertsi parkiet (Ik weet dat de robertsi een ondersoort is van de citroen parkiet) qua uiterlijk (liefst met foto's) want de vogels die ik van beide soorten heb gezien waren nu niet heel erg van elkaar te onderscheiden.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-01-23 - 08:03:10 send message to swanny

Daniel
het verschil tussen de citroenparkiet aurifrons en de robertsi is dat de robertsi een veel kleiner masker heeft. volgens sommige is hij ook kleiner.
ik weet eigenlijk wel zeker dat de robersti niet in ZUIVERE vorm te verkrijgen is. het verschil is zo klein dat ze vroeger door elkaar gekweekt zijn. er wordt wel beweerd dat men ze heeft en men refereert dan aan klein en klein masker. Dit is dan gewoon terug te voeren op inteelt en slechte kwaliteit.
de vogels worden al jaren niet meer geimporteerd en vroeger lette men in tegenstelling tot tegenwoordig niet zo op ondersoorten. om die reden zijn ze dan ook niet meer in zuivere vorm te vinden.
alleen de margareta en de roodsnavel parkiet zijn in zuivere vorm te vinden. ze zijn wel heel zeldzaam.
ga dus voor de gewone aurifrons citroenparkiet met mooi groot masker en een mooie grote vogel, dan haal je in ieder geval kwaliteit in huis en geniet je van een geweldig vogeltje met een mooi, lief karakter
MvG


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-01-23 - 09:16:08 send message to danielkempenk

het verschil tussen robertsi en de ''gewone''
is, dat het geel van de robertsi zich beperkt tot de vleugelboeg en het masker. en geen geel op de buik heeft.
en de poppen zijn helemaal groen je moet egt heeel goed kijken om iets geel rond de snavel te zien.en dat is bij de gewone beter te zien
qua formaat zit er bijna tot geen verschil in.
ik heb ze ook beidehappy :)

groetjes daniel


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-01-23 - 09:50:09 send message to swanny

Hoi andere Daniel
de kleur op de buik zegt niets. ik vind persoonlijk een groene buike mooier dan een met veel geel. ik kweek dus de "gewone" aurifrons met weinig geel, bijna geheel groene buik en borst. dit zijn dus geen robersti's want ze hebben een groot mooi masker. de meeste mensen kweken op een zo geel mogelijke borst en die vogels kom je dus meer tegen.
zoals ik al eerder aangaf, zijn het dus geen zuivere robertsi's die je hebt, ze hebben gewoon een kleiner masker en een groenere borst. je geeft het trouwens op je voliere zelf ook al aan met een ?? achter de naam robertsi.
MvG


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-01-23 - 10:47:25 send message to danielkempenk

nou we zullen zien....ik heb op dit moment een koppel op eieren zitten zal is kijken als ik het geluk heb dat er jongen uitkomen in hoeverre de jongen gelijk aan elkaar zijn.of er nog 100% zuivere robertsi's zijn weet ik niet doe ik ook geen uitspraak over maar ik denk wel dat er vogels zijn die er heeel dicht bij zitten.
zouden ze terug te kweken zijn???
ik zal in iedergeval mijn best doen.wink ;)

groetjes daniel


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-01-25 - 08:54:44 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hey swanny ik heb uit je koppel ook hele mooie vogels gekweekt met kleine maskertjes. nu zit er een andere man bij de pop omdat die ene dood is gegaan deze man heeft heel veel geel dus kan wel eens kijken of het verschil maakt.
Dat van die robertie, of ze er nog zijn, weet ik niet maar heb al een aantal robertie gezien en veel verschil is er niet net wat je zecht een normale met een klein maskertje die donker uitvalt lijkt er heel erg op. groetjes egon

Ps daniel ik hoop dat je er iets aan hebt


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-01-25 - 08:55:51 send message to denegon

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

mijn citroenen jongen van 2006 en de gewone

Ik zal ook nog een foto posten dat je het maskertje kunt zien



danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-01-25 - 10:23:29 send message to danielkempenk

er ie nog iets wat mij opvalt als ik de vogels natspuit,ik heb namelijk 2 koppels citroenen in een hok (tijdelijk ruimtegebrek)en daarin zitten de gewone en een koppel (robertsi?? kleinemaskerwink ;) )het laatste koppel is donkerdergroen als ze nat zijn droog ook wel maar nat is veel beter te zien.

maar bij bijna alle soorten die ondersoorten hebben. zitten soms maar kleine verschillen die het een ondersoort maken.
als ik op een tt kijk naar de citroenen die daar zitten. zie ik een heel groot verschil met die van mij.
dus dan denk ik ik heb een groot verschil dus ik heb vast de ondersoortrazz :p
haha maar goed.....ondersoort of niet vind hem wel mooi!

en dan nog een vraagje.
en zou je met de onzuivere ''robertsi'' weer een redelijk zuivere robertsi terug kunnen kweken???
ben benieuwd ???

ps:zouden er echt geen zuivere robertsi's meer in gevangenschap zitten?


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2007-01-27 - 19:18:56 send message to Daniel

zijn de hybriden te herkennen? En zijn (vermeende) robertsi citroenparkieten duurder dan nominaat?


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-01-27 - 20:23:59 send message to denegon

Hibride zijn volgens mij niet te herkennen maar men verkoopt de robertie duurder dan de nominaat vorm dit scheelt zoon 25 euro per vogel.
vriendelijke groet egon


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-01-18 - 17:36:59 send message to Daniel

Even een oud topic uit het stof halen.

*****
(niet toegestane info verwijdert)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-18 - 20:04:25 send message to Max.Weijers

Als er alleen nog maar kruisingen van de roberts bestaan, dan is het onmogelijk om deze terug te kweken. je kunt wel vogels kweken die er op lijken, door selectie kweek, echter zal je ze genetisch nooit zuiver krijgen.

Ik heb geen ervaring met citroenparkieten, toch denk ik dat de echte roberts bestaat. In het Loro Parque hebben ze deze namelijk, ik weet niet of deze ook bij de particulieren te zien zijn.

Max


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-01-19 - 14:38:16 send message to Daniel

Weet iemand of er in de onze vogels of bij een van de andere vogelbladen (bijv parkietensocieteit) aandacht is besteed aan de verschillen tussen de citroenparkiet ondersoorten.


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-01-19 - 15:05:50 send message to oli4

Daniel,

Heb je een interessante PB gestuurd wink ;)


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-19 - 18:00:05 send message to Max.Weijers

ja de parkieten sociëteit heeft wel een kweekverslag over de roodsnavel-rubrirostris. september 2008.

Max


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-01-19 - 18:01:46 send message to Daniel

Bedankt Max ik ken het artikel en de schrijver ervan.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 222 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede