Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > VERGUNNING AANVRAGEN VOOR HOBBY KWEEK?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-02-16 - 00:28:28 send message to Pionara.nl

9x2 = 18.
onder de norm, dus.wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-02-16 - 09:07:09 send message to ParkietenPeter

@Rik, Ik weet dat in een strafzaak alleen geld, ben alleen van mening dat als een ambtenaar iets zegt hij dit ook móet onderbouwen (wat nu dan ook gebeurt), maar vandaar deze uitspraak.

@Frissen,

Welkom op VogelArena. Ik begrijp/maak op uit uw woordkeus dat u de betreffende ambtenaar bent of in ieder geval een ter zake kundige van de gemeente Maastricht bent. Anders is onderstaande reactie om dhr.Dinjens tips aan de hand te doen voor verweer.

U citeert een artikel dat spreekt over bedrijfsmatig houden van dieren.
Daarna geeft u aan wanneer een bedrijf vergunningplichtig is. Hier wordt echter steeds over bedrijven gesproken. Dat de gemeente individueel bepaalt of er sprake is van bedrijfsvoering moge logisch en duidelijk zijn.

Om dhr. Dinjens alhier uit te nodigen om een vergunning te komen aanvragen lijkt mij niet de juiste weg. Dit gebeurt doorgaans persoonlijk en schriftelijk. Ik neeem wel aan dat dit ook gebeurt (is).

Wat is dan bedrijfsmatig houden van dieren;
bedrijfsmatig= op de manier van een bedrijf.
Een bedrijf is dan een onderneming wat weer een commerciele organisatie behelst. (e.e.a. vlg Dikke v.Dale en duidelijk)

Als ik de voliers van dhr.Dinjens bekijk zie ik dat het zeker professioneel opgezet is. Echter kan uit de hoeveelheid vogels die hij huisvest echt geen winst of commercie begehaald worden.

Wat geluidshinder betreft; vóórdat er een ontheffing op de geluidshinderwet aangevraagd móet worden, zal men zich ervan moeten vergewissen of ervan uit kunnen gaan dat het geluidsniveau een probleem oplevert danwel opp zou kunnen leveren. Dit zult u dan toch eerst moeten gaan meten.

Noot: Vaak zien we hier discussies ontstaan dat hobbyisten in een moeilijk parket gedreven worden omdat men in algemeenheid meent dat men de ander zijn hobby, vrijetijdasbesteding, aan banden meent te moeten leggen. In excessieve gevallen is de wet hier dan ook duidelijk over. En dat is goed. Als men echter dit specifieke geval beschouwt, kan men niet ander dan tot de conclusie komen dat hier sprake is van hobbymatig dieren houden en niet bedrijfsmatig.

wink ;) Peter


de Valk
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-02-16 - 11:39:33 send message to de Valk

Lees eens bij Infomil: de volgende link:
http://www.infomil.nl/aspx/get.aspx?xdl=/views/infomil/xdl/page&ItmIdt=28687&SitIdt=111&VarIdt=82

Taaie kost, maar geeft wat info in deze. Overigens kan ik bij gemeente Maastricht onder milieuvergunning niks vinden hr Dinjens!


slayer
Website Member
Posts :95

Website Member
2007-02-16 - 11:41:21 send message to slayer

nog geen vergunning of ontheffing aanvragen laat de gemeente eerst maar schriftelijk over de brug komen dus wacht het eerst maar rustig af.
aust parkieten zijn geen papegaaien.


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2007-02-16 - 13:29:46 send message to djenco

quote
De geemente Maastricht beoordeelt per geval of er sprake is van bedrijfsmatigheid. Niet alleen het aantal dieren speelt een rol, maar ook bijv. de eventuele commerciele doeleinden en kans op hinder!


Belangrijk zinnetje lijkt me. Gemeente moet eerst schriftelijk aangeven dat ze dit geval hebben bestempeld als bedrijfsmatig, voordat je je hoeft te verweren.

Groet'n,
Dirk Jan


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-02-16 - 14:09:16 send message to johanblok

@de Valk: dat lijkt mee heel nuttige info.
Gezien die lijst lijkt het me sterk dat 9 koppels kunnen worden aangeduid als bedrijfsmatig. Let wel: bij zoiets als het uitgeven van een visitekaartje (wat je in de vogelwereld nog wel eens tegenkomt) telt ook al snel tegen `hobbymatig' en voor `bedrijfsmatig'. Zoals dit document aangeeft, geldt dit ook voor adverteren (afhankelijk van de mate en vorm). De hoeveelheid tijd die erin gestoken wordt kan ook meespelen, alsmede de continuïteit.
Lastig is wel dat in sommige arresten (die van postduiven b.v.) de aantallen zwaar kunnen wegen om toch als bedrijfsmatig gezien te worden. De aantallen worden dan vergeleken met `gebruikelijke' situatie bij postduivenhouders. En tja `gebruikelijk' is natuurlijk een lastig begrip...
Met betrekking tot grote parkieten/papegaaien is uit alle gegevens wel duidelijk dat minder dan 10 koppels niet als bedrijfsmatig wordt beschouwd.

Ik zou overigens eens met de klagende buren overleggen, wanneer hebben zij last, misschien kun je daar gemakkelijk iets aan doen. Dan heeft de gemeente ook minder aanleiding om moeilijk te doen.


raymonddinjens
Website Member
Posts :24

Website Member
2007-02-16 - 21:46:52 send message to raymonddinjens

Hartstikke bedankt voor de response. De gemeente ambtenaar heeft mij reeds gebeld en gezegd dat hij het kweken door de vingers ziet. Zij moeten immers met bewijzen komen dat ik de jongen verkoop. Dat zei hij letterlijk. Gelukkig dus. Hij zei mij wel dat er niet meer klachten moeten gaan komen. Maarde klacht was telefonisch annoniem. Als diezelfde persoon nog een paar keer belt, ben ik het haasje. Is men niet verplicht om naam te vermelden. Ik hoef et niet te weten, maar de gemeente toch wel. Anders kan ik een klacht indienen tegen een kweker in Leeuwarden. Ik dank jullie allemaal voor de reacties. Was toch een beetje bezorgd.


raymonddinjens
Website Member
Posts :24

Website Member
2007-02-16 - 21:50:19 send message to raymonddinjens

Ben ik weer. Laat het duidelijk zijn dat het geen broodwinning is. Ik speel nog niet eens quite. Ik koop telkens nieuwe, duurdere soorten. Is eigenlijk meer een ruil. Groeten


de Valk
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-02-16 - 22:33:56 send message to de Valk

Telkens nieuwe, duurdere soorten = toename aan debet zijde van balans: dus toch economisch bezig zijn. Op een goed moment ga je dan over grenzen. Kijk maar in de bekende gevallen: ergens is de grens 20 (grote) papegaaien, ergens anders 40 (kleine)papegaaien. Dat is wellicht ook in relatie met de prijs en dus gaat een rechter op een goed moment bepalen dat 10 grote, maar prijzige papegaaien ook over de grens is... Onthou je van dit soort openbare opmerkingen als je hobbymatig bezig wil blijven!


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-02-17 - 08:50:10 send message to ParkietenPeter

Beste Raymond,

quote
Maarde klacht was telefonisch annoniem. Als diezelfde persoon nog een paar keer belt, ben ik het haasje
Dit is een reactie die makkelijk te weerleggen is vanwege je eigen aangehaalde redenatie. Zal ook nooit stand houden.

No worries,
wink ;) Peter


Zonnetje
Website Member
Posts :33

Website Member
2007-02-17 - 09:21:40 send message to Zonnetje

Gemeente moet duidelijk aangeven met welke soort,grote en aantal papegaaien men niet bedrijfsmatig bezig is.Er moet een oficieel geluids rapport komen.Het zefde geld voor een mileu vergunning .Van te voren moeten de spelregels bekend zijn en dan kun je aantal of soort aanpassen of bezwaar maken.


raymonddinjens
Website Member
Posts :24

Website Member
2007-02-18 - 23:49:49 send message to raymonddinjens

Dankjewel zonnetje.


Zeekat
Website Member
Posts :54

Website Member
2007-03-08 - 09:54:14 send message to Zeekat

ik vind het wel normaal dat je het bij de gemeente even aangeeft dat je meer dan 20 vogels in een voliere hebt, dat zijn er nog al wat, zeker als er ook sprake is van een handel in vogels

ben wel benieuwd wat de gemeente zou doen als puntje bij paaltje komt, 6 mensen van gemeente en politie langssturen, vogels vangen, voliere leeg achter laten? en die vogels? in een voliere in het politie bureau? of asiel ergens? vol met vogels van leeggehaalde volieres, en dat is dan gesubsidieerd door de gemeente denk ik.

we leven samen met elkaar en moeten rekening met elkaar houden, ik denk dat iemand goed moet kijken naar hoeveel geluid produceren de vogels, is dit boven de norm? En ik ben bang dat als iemand 1 keer klaagt over lawaai van vogels en het houdt niet op, dat er zeker een 2e klacht komt.


Wes
Website Member
Posts :70

Website Member
2007-03-08 - 13:00:35 send message to Wes

Hallo

Een heel simpele oplossing.

Ga gewoon je buren even vragen of ze problemen hebben met je vogels of als ze er last van hebben. Zeggen ze dat ze er geen problemen mee hebben of overlast laat ze dan een papier ondertekenen waarop ze dit vermelden, je kan met dit papier naar de gemeente of politie gaan.

Zo kan je ook de mogelijke klager op het spoor komen.

Groetjes
Wes


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-03-08 - 19:44:23 send message to Pionara.nl

quote
ik vind het wel normaal dat je het bij de gemeente even aangeeft dat je meer dan 20 vogels in een voliere hebt, dat zijn er nog al wat

En dan?
Als iemand dat wil moet ie dat zelf weten zolang ie maar geen overlast veroorzaakt.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 140 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede