Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Donkerrode Amaranten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-03-12 - 20:37:32 send message to Niltava

Nog een vraagje, hoe oud waren die vogels die in de asemmer verwenen?


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-03-12 - 20:52:19 send message to salvadori

De rode druppels tussen 6-9 dagen, de nonastrildes ook, de witwangmees 2 dagen.De rode
druppels en de nonastrilden werden goed gevoerd en lagen met volle krop dood in het nest, de
wiwangmeesastrilden namen veel witte muggenlarven
op, maar die werden schijnbaar niet aan de jongen gevoerd.


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-03-12 - 22:25:48 send message to vlindervogel

wat zonde zeg...sad :(
Dat moet ontzettend naar zijn geweest, ik moet er werkelijk niet aan denkensad :(

Over de gewenning van de dr amaranten
Ik heb mn koppel een half jaar in een broedkooi gehad, en ze zijn nooit ook maar iets tammer geworden. Maar bij andere vogels wil de werkwijze wel helpen, zoals bij mijn abbessijnen, die waren binnen een half jaar behoorlijk aan me gewend geraakt.
Zoals Niltava zegt, bij de ene vogels gaan de dingen beter dan bij de andere.
Nu ga ik het eens zo proberenhappy :)


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-03-12 - 22:56:01 send message to salvadori

Ja, dat is ook zonde en verschrikkelijk balen
als je heel veel voor je vogels overhebt, en ze gaan dan nog op zo'n leeftijd dood, soms denk je
dan wel eens waar doe ik het allemaal voor,maar geef het nooit op,nieuw legsel nieuwe kansen en
groot de voldoening als het wel lukt.
Toen ik een paar jaar geleden Roodborst Zaadkrakers kocht heb ik wel coniferen takken in de kooien gehangen om ze wat meer rust te geven.
Vlindervogel: Hoe staat het nu met het nest van de Donkerrode Amaranten, hebben ze dit inmiddels klaar?


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-03-13 - 22:01:37 send message to vlindervogel

Het lijkt erop dat ze op een andere plek verder zijn gegaan met bouwen, namelijk in een stel ficussen.
Jouw verhaal heeft me er wel toe aangezet me (nog) beter te focussen op het levend voer.

Gr Carmen


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-03-13 - 22:26:34 send message to salvadori

Ik wens je veel succes met je Donkerrode Amaranten, ik heb nu 9 jongen op stok van 1 koppel. De eerste dag witte muggelarven, vanaf dag 2 eivoer door het voer gemengd, 's morgens en in de namiddag fruivliegmaden en rond het middaguur ook witte muggelarven.
Hier doen ze het bij mij mee, kan niet zeggen of andere het hier ook meedoen. Het ene kind lust wel bloemkool het andere weer niet.
Drie dagen voor het uitkomen geef ik ze alvast
dit levend voer maar dan 1 keer per dag om ze te
laten wennen.


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-03-14 - 10:37:40 send message to vlindervogel

Dankjewel Salvadori,

Ik zal je advies opvolgen en kijken waar ze de voorkeur aan geven.
Mooi resultaat, 9 jongen! Gefeliciteerd!happy :)


vogelkooi
Website Member
Posts :57

Website Member
2007-03-14 - 14:23:17 send message to vogelkooi

Hallo Salvadori, gefeliciteerd met het broedsucces.
Die witte muggelarven spoel je die in kraanwater schoon of vang je ze en geef je ze metteen?
Dit vraag ik omdat ze altijd in stilstaand niet al te schoon water zitten en mischien microben ofzo bij zich hebben.
Ook dacht ik altijd dat ze zwart zijn, maar ja een kant is zowat wit.
groeten
Mike


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-03-17 - 17:30:19 send message to vlindervogel

Ze hebben een eitjehappy :)
Nu maar kijken wanneer ze beginnen met broeden.
Ik ben ook wel benieuwd naar de witte muggelarven, hoe bied jij die aan, Salvadori?


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-03-17 - 18:08:55 send message to salvadori

Mijn witte muggelarven vang ik niet,maar koop ik
bij een aquariumzaak, zwarte muggelarven zijn andere evenals rode muggelarven. Rode muggelarven heb ik ook, maar de Donkerrode Amaranten bekijken ze niet,terwijl Abessijnse groene astrilden verzot zijn op rode muggelarven.
Omdat ik in broedkooien kweek (probeer te kweken),doe ik de levende muggelarven gewoon in
zo'n doorzichtig voerbakje (klepbakje) met een cm
water, de ouders pikken ze hier dan uit.
Witte muggelarven kosten hier 5 pakjes voor 3 euro, en je kunt ze in gesloten verpakking weken goed houden in de koelkast,kortom een ideaal
levend voer voor de eerste dagen.
Vlindervogel ik hoop dat de eitjes straks bevrucht zijn en een paar jongen worden grootgebracht.Vandaag nog bijna 500 km gereden
voor een Donkerrode man, om onverwant verder te kunnen straks
gr.Salvadori


vogelkooi
Website Member
Posts :57

Website Member
2007-03-18 - 13:06:43 send message to vogelkooi

Bedankt voor de info Salvadori, Ik heb er een aantal gevangen en in een schaaltje met een beetje water aan de vogels gegeven, inderdaad sommige soorten eten ze achter elkaar op, andere lijken ze niet te zien en nippen alleen een beetje aan het water, Is toch weer een afwisseling in het menu, Als ze er echt dol op gaan worden, wil ik de larven gaan vangen en dan doe ik ze in een ton met kraanwater en vandaar uit wil ik ze dan aan de vogels geven.Tijdens het vangen kreeg ik er ook andere larven in die lijken als ze stilzijn net op torretjes maar als ze bewegen zie je dat het larven zijn, ze bewegen veel sneller dan de muggelarven en hebben 2 kleine voelsprietjes.Als proef geef ik het niet aan alle vogeltjes totdat ik zie dat het geen kwaad kan. Groeten
Mike


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-03-18 - 17:33:25 send message to vlindervogel

Tja, dat is een heel eind voor een enkele vogel. Ikzelf zou proberen iemand te vinden die ook een aantal jonge nakweekvogels heeft zodat je ze kan ruilen.
Ik had nog een vraagje voor je: broedt bij jouw enkel de man of pop of allebei?


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-03-18 - 17:43:51 send message to vlindervogel

O en salvadori, wanneer beginnen ze met broeden bij jou?


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-03-18 - 18:29:01 send message to salvadori

Vanaf het derde eitje werd er gebroed, hoofdzakelijk door het vrouwtje, maar ook zaten beide oudervogels wel eens samen op het nest, na 11 dagen komen de eitjes uit.Dat ruilen van jongen in de buurt gaat ook nog gebeuren,maar
als ik onverwante vogels kan vinden probeer ik ze over te nemen,zoveel zijn er denk ik niet meer.
Vogelkooi waar vang je witte muggelarven of zitten die in elk slootje? Ben je niet bang dat het water verontreinigd is?


jongdead
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-03-18 - 19:40:58 send message to jongdead

Als er watervlooien te koop of te vangen zijn, dit is een prima eiwitrijk voedsel wat ze graag eten.
Ik deed ze na goed gespoeld te hebben invriezen in ijsblokjesvormen. Een rood biefstukje ging er bij alle kleine afrikanen wel in.
Succes met de kweek.
gr, Ad




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 161 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede