Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > hoe citroenparkieten kweken? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : hoe citroenparkieten kweken?
keen05
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-03-23 - 12:37:18 send message to keen05

Hallo,

ik zou graag een koppel citroenparkieten en/of aymara's of tirica's aanschaffen. Ik heb enkele kweekkooien met afmetingen 60cm diep, 60cm hoog en 100cm lang. Het gaas aan de voorkant heeft mazen met als afmetingen 24mm x 24mm. Is dit geschikt gaas of zijn de mazen te groot? Kunnen ze hun kop hierdoor krijgen?
Wat voor soort nestblok hebben ze nodig?Verticaal of horizontaal?

Alvast bedankt.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-03-23 - 13:22:00 send message to swanny

Hallo
Ik denk dat het gaas wat groot is en dat hun kopje er misschien doorheen kan, maar verwacht daar geen problemen mee. Ik heb een homepage waar de kweek op beschreven staat. IK HEB ER GEEN TE KOOP, WANT ZE HEBBEN MOMENTEEL RUST. voor een koppel moet je dus ergens anders zoeken. ik gebruik ondertussen verschillende broedblokken en die staan ook met foto bij de roodsnavel parkieten (Bolborhynchus aurifrons rubrirostris).
ik moet mijn homepage wat dat betreft nog aanpassen. je hoeft dus geen sluisje aan de broedblok te maken, maar ze willen wel een schotje in de blok. mijn homepage is http://members.home.nl/verhoeven02/ ik hoop dat je er wat aan hebt.
mvg


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-03-23 - 15:27:49 send message to tonnl

Mooie pagina Swanny!
Een vraag. Mag ik (met bronvermelding uiteraard) een paar artikelen gebruiken voor het clubblad van vogelvereniging Haarlem?

Groeten, Ton Koek.


tigra
Website Member
Posts :195

Website Member
2007-03-23 - 17:46:58 send message to tigra

hallo,ik heb dezelfde broedkooien[maten]alleen fijner gaas,de aymaras en de citroenen kweek ik erin, en doen het goed [nu 4 jongen uit en 1 op eieren]aymaras beginnen net.
het broedblok van de citroenen heb ik met met 2 kamers erin.
bij de aymaras een verticaal blok.
gr richard


keen05
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-03-23 - 23:19:22 send message to keen05

Ok alvast bedankt.
Met de afmetingen van de kweekkooien zit ik dus ongeveer goed.
Maar waar ik vooral bang voor heb is dat ze vast komen te zitten met hun kop als ze die toch door het gaas proberen te wurmen. Of zijn het niet zo'n nerveuze vogels die vanalles en nog wat proberen?!?


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-03-24 - 08:27:01 send message to swanny

Hallo
Ik zou er niet bang voor zijn. Citroenparkieten zijn helemaal niet nerveus, maar erg nieuwsgierig. Ze zullen (als het kan) hooguit hun kopje erdoor steken en kijken uit nieuwsgierigheid. De kans dat zo'n vogeltje zich ophang is denk ik nihil. Voor alle zekerheid kun je misschien kleiner gaas plaatsen
MvG


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-03-24 - 17:40:46 send message to denegon

Broedblokken. ik heb bij zowel citroenparkieten als aymaras in liggende en staande blokken gekweekt. Bij mij is het invlieg gat 3 cm groot. mijn voorkeur gaat echter uit naar staande blokken van 35 cm hoog met binnen maat van 15*15


keen05
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-03-26 - 22:33:36 send message to keen05

en hoe zit het met de belichting? vrij donker of eerder licht?


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-03-27 - 11:44:58 send message to swanny

Hallo
Ik kweek ze gewoon goed verlicht. De kooien staan voor mijn raam (niet heel groot) en ik heb TL verlichting hangen. de nestblokjes hangen aan de voorkant tegen de kooien met de opening naar binnen toe gericht. De nestopening is op die manier dus wel donker, net als in het blokje, dat wordt versterkt door de compartemensten in het blokje. je krijgt op deze manier van blokje ophangen wel een zitstok die vol in het licht zit en de zitstok achter het blokje zit donkerder door de schaduw van het blokje.
MvG



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 185 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede