Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > nestelen van de grenadierwever Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : nestelen van de grenadierwever
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-04-22 - 19:07:15 send message to chrislaevers

Ik heb in het vroege najaar een koppel grenadierwevers gekocht. De man in rood en zwart heeft ondertussen het bruine, zwart streepjes kleed van het wijfje aangenomen. Eerder werd al gezegd dat het koppel (hoogst waarschijnlijk import) zal moeten wennen en zich aanpassen aan ons klimaat. Nu zie ik sinds enkele dagen dat de pop bezig is met een constructie te weven rond een tak van een conifeer met cocosvezels eigenlijk bedoeld voor de binsenastrildes. Mijn vraag: kan een koppel grenadierwevers waarvan de man geen roodzwart baltskleed draagt bevruchte eieren teweeg brengen en kan er er een nest van komen of niet.
Bedankt bij voorbaat voor alle reacties.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2007-04-22 - 22:05:05 send message to hansbuffel

Hallo,

Ik heb nog verschillende soorten wevers (waaronder Oranjewever en Napoleonwever) in een beplantte voličre gehad en deze vogels maakten het gehele jaar door nesten. Soms werden deze nesten door de exoten gebruikt om in te broeden.
Ik denk dat een man in winterkleed niet in broedstemming kan zijn. De pop zal vermoedelijk eveneens niet in broedstemming zijn zodat er voorlopig geen eieren zullen komen.
Bij mij kwamen de wevers rond augustus op kleur. De mannen werden dan ook agressiever.
Ik heb nooit eieren gehad, misschien omdat het in de gemeenschapsvoličre te druk was.

Groeten,
Hans


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-04-22 - 22:17:07 send message to chrislaevers

Hallo Hans,
Kan je me vertellen hoe druk het was in je voličre (soorten en aantal?) en hoe groot je voličre in die periode was? Zo kan ik dat toetsen aan mijn voličresituatie en me er verder over bezinnen of op z'n minst de situatie een beetje inschatten. Ik krijg de indruk dat kleine exoten wel vaker 'experimentnesten en eieren' bouwen en leggen. Met de binsen heb ik het al een beetje door. Als ze echt ernstig bezig zijn, merk je het ook wel na een tijdje. Ik verwacht van deze nestconstructie eigenlijk niets maar hou de data bij om te leren hoe het uiteindelijk zal gaan.
Dank bij voorbaat.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2007-04-22 - 23:09:18 send message to hansbuffel

Het was een voličre van 5 op 2,5 op 2 meter (l b h). De beplanting was: bamboe, klimop en coniferen. Hierin zaten een 50 tal vogels waaronder: wevers, Goudbuikje, Oranjekaakje, Napoleonnetje, St Helenafazantje, Blauwfazantje, Gouldamadine, Granaatastrilde, Barmsijs, Groenvink, Ekstertje, ...
Ondertussen zijn mijn ideeën over het houden van volgels wel veranderd hoor, het was veel te druk in die voličre en de beplanting zat onder de uitwerpselen.
Hopelijk lukt de kweek want ze worden zeldzaam, de soorten die in het verleden weinig gekweekt zijn.

Succes!!
Hans


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-04-23 - 20:14:30 send message to chrislaevers

Bedankt Hans, voor de info. Ondertussen heb ik gemerkt dat zowel pop als man aan het weven zijn maar op verschillende plaatsen in een ruimte tussen de coniferen van ongeveer 40-40-40 cm.Ik heb vandaag raffia gegeven maar het zijn de binsenastrildes die er mee bezig zijn. Ik vraag me af of de cocosvezel wel toereikend is als nestmateriaal. Is die niet ietsjes te kort in lengte en hebben ze niet iets soepel rietachtig nodig dat wat langer is? De man en de pop jagen vogels weg. Ik ben benieuwd. Misschien is dit een zeer lange aanloop tot... Heb in elk geval voorgenomen niets meer te veranderen op dat plekje. Eerder misschien toevoegen aan de noordkant. Ik bekijk het nog wel.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2007-04-23 - 21:13:36 send message to golemm

Hi, ik heb een drietal citroenwevers (allemaal mannen, dacht dat r twee poppen bijzaten, had ik ze ook maar later in t jaar als ze op kleur zijn moeten kopenlaugh :D). Er wordt trouwens altijd geadviseerd om meer dan een pop bij n man te zetten, daar deze polygaam zijn en dan niet zo veel achter de pop jagen. Mijn wevers bouwen ook t hele jaar door, in de winter geef ik ze natuurlijk geen materiaal, maar anders geef ik ze alleen kokosvezel en daar gaat t prima mee. Nesten worden graag door andere tropen gebruikt. Zie ook "Mijn Voliere".



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 228 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede