Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > lijnenteelt Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : lijnenteelt
Benri_Na
Website Member
Posts :79

Website Member
2007-04-25 - 21:02:44 send message to Benri_Na

Van de week heeft men mij een aanbod gedaan om een verwant koppel vogels te kopen. Broer en zus. Er werd mij verteld dat een onverwant koppel beter is, maar dat ik hier mee kon kweken omdat dat lijnenteelt zou zijn. Ik heb altijd begrepen dat bij lijnenteelt een ouder aan zijn jong wordt gekoppeld. Hoe zit dit nu? Ik heb het idee dat broer/zus geen succes zal zijn.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-04-25 - 21:23:25 send message to Daniel

broer zus is inteeld, vader-dochter moeder-zoon is lijnteeld


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-04-25 - 22:22:22 send message to johanblok

Maar genetisch gezien eveneens inteelt, voor een gezonde populatie uiterst onverstandig.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-04-25 - 22:55:13 send message to Daniel

het is idd inteeld, maar niet alle biologen zullen het met je eens zijn er zijn theorien dat in bepaalde gevallen inteeld zelfs wenselijk is.


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2007-04-26 - 00:41:47 send message to ROCIO

broer zus is zeer onverstandig !!!vader dochter werd wel gebruik om bepaalde eigenschapen naar voren te halen, maar ook de negatieven komen naar voren ,dat betekunt bij bij voorbeeld post duiven, een strenge selektie dus de dieren die niet voldeden aan de eisen werden ,ja denk dat je dat weet ,en dat zie ik nog niet bij onze vogels gebeuren


L. Walraevens
Website Member
Posts :25

Website Member
2007-11-16 - 13:57:35 send message to L. Walraevens

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@ Rocio: dat is nu eens de reinste onzin die ik ooit las.


Een paar onwaarheden:

- "Lijnenteelt is feitelijk hetzelfde als inteelt en dat is een doodlopende weg".
- "Het kan 3 jaar duren of 5 jaar of misschien wel 10 jaar, maar op een gegeven moment is de rek eruit, m.a.w. de vitaliteit van de stam is ver beneden de maat, en ben je 'klaar' met deze kweeklijn".


Nu mijn relaas:

We hebben veel van alles en weinig van veel, waardoor selectie op eigenschappen nauwelijks mogelijk is. Door gerichte inteelt kan men op vrij korter termijn een geno- en fenotype vastleggen. Door het zgn 'verdringingskruisen' selecteert men naar wat men wil of naar bv. standaardeisen.
Men kan niet meer uit een stel halen dan wat beide ouders genetisch bij zich hebben, en daar zal inteelt niets aan kunnen veranderen, al doe je generatie na generatie aan 'incestkoppelen'. Alle recessieve eigenschappen zullen door inteelt wél direct naar boven komen, en die elimineer je als ze ongewenst zijn.
Inteelt, gekoppeld aan selectie, opent deuren die bij vele kwekers gesloten blijven. Door binnen je inteeltvogels de grootste, meest vitale over te houden selecteer je net dié vogels waar inteelt zich het minst heeft doorgezet, deze zijn dus meer heterozygoot t.o.v. de genen van de eigen opgebouwde stam.
Het is dus oude wijvenpraat dat inteelt -of de mildere vorm lijnenteelt- tot niets kan leiden.
Weten wat je doet + kwekersgevoel is de sleutel naar succes bij inteelt, inteelt gekoppeld aan selectie ! De allelenvariatiebreedte is immers zo immens, speel er dus mee !
Onoordeelkundigheid en gebruik van minderwaardige vogels en dan intelen leidt regelrecht naar je ondergang, en snel. Die vervloekte inteelt toch want tuurlijk is het niet jouw fout shocked 8O.

3 vogels, 1 pop en 2 mannen of vica versa, waarbij de '2' nog es familie van elkaar mogen zijn (geen zusjes of broers). Heb je verder nog iets nodig om een gezonde, kwalitatief hoogstaande stam op te bouwen ?

Door de enorme variatiebreedte die door elke generatie wordt doorgegeven, kan het perfekt zo zijn dat zusjes uit hetzelfde nest zelfde ronde, genetisch verder van elkaar afstaan dan bv een zusje en haar nichtje of neefje.
Sterker nog, die zusjes kunnen (extreem gesteld) zelfs niet genetisch met elkaar verwant zijn
Mochten ma en pa aan hun jongen hetzelfde doorgeven, zijn alle jongen van elk nest identiek aan elkaar, toch ?
Niet dus, dat zien we allemaal ! en hier heb je je variatiebreedte (heterozygoot) waar je gebruik van kan maken.
Een kweekboek kan nuttig zijn voor het noteren van splitgegevens, broedgedrag enz, maar genetisch gezien is de waarde aanzienlijk minder tot onbestaande.

Vitaliteit in je stam kan je behouden door heterozygote vogels aan te houden die toch sterk ingeteeld zijn.
Je lijn zit dood als je volledig homozygote vogels hebt. En dat, dat ligt helemaal aan jezelf als kweker
Het koppelen van een modelvogel (waar is op geselecteerd) aan een onafhankelijke kleurlijn (waar is op geselecteerd) ruikt sterk naar het heterosis effect.

Brrr...vreemd bloed in m'n zorgvuldig opgebouwde stam shocked 8O.

Een voorbeeld met honden: een rashond met stamboom laten we zeggen een Duitse Herder wordt gemiddeld 8 jaar, een Golden Retriever wordt ongeveer net zo oud, je zou zeggen 8 jaar x 8 jaar levert nakomelingen op die ook 8 jaar worden, maar het gekke is dat de bastaarden makkelijk 11 of 12 jaar oud worden.
Dat is wat vitaliteit en de inbreng van vers bloed doet in een inteelt omgeving (stamboomfok is ook een vorm van inteelt, zo je wilt lijnenteelt).
Thnx voor hét voorbeeld van heterose effect. Of dit nu bij planten is, bijen, paarden honden, uitkruisen (= heterozygoot) heeft vaak een positief effect.
Maar daar sta je met je raszuiverheid. Neem bv. coloria papegaai amadines : al die er nu rondvliegen zijn afkomstig van 1 !! import in de jaren '80. Allen afkomstig van een 20-tal (twintig) stuks die het toen overleefd hebben. We weten allen dat er nog nooit zoveel colorias worden gekweekt als nu !
En ik luister altijd met veel aandacht als kwekers ervan me dan vertellen dat ze bij die en die colorias zijn gaan bijhalen, want vers bloed hé

Een leeggekweekte stam is dus gewoon een gevalletje van eigen schuld, dikke bult.
Absoluut waar ! Want je hanteerde verkeerde normen en waarden toen je selecteerde !


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-11-16 - 14:45:25 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Perfect relaas Walraevens! In de natuur gaat het niet anders.




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 220 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede