Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vraagje rond halsband witkopwitstaart Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vraagje rond halsband witkopwitstaart
polflietjen
Website Member
Posts :56

Website Member
2007-05-23 - 14:11:24 send message to polflietjen

Hallo, Mijn eerste kweekresultaten van mijn koppel halsbandparkieten zijn reeds geboren..Het betreft een koppel; groen/witk.witst. X grijs/ witk.witst.
Hieruit had ik naar zeggen 1 kans op 4 op een zuiver witkopwitstaart jong,klopt dit? Maar ik heb slechts 2 jongen en aan de doorkomende veertjes te zien heb ik niet geluk, want één krijgt groene veren, en de andere blauwe sad :( Maar nu vraag ik mij af hoe dat blauwe jong ertusse komt? Geen van de ouders is blauw. Men zei mij ook dat 2 op de 4 jongen zelf ook split is voor witk.witst, kan ik dat bij mijn jongen zien? Alvast dank, groeten Davy


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-23 - 14:55:19 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Hieruit had ik naar zeggen 1 kans op 4 op een zuiver witkopwitstaart jong,klopt dit?


Klopt helemaal.
De uitkomstkans is:
25% WW
50% split voor WW
25% zonder WW factor

Je ziet dat 50% (2 op 4 zoals je zegt) split is voor WW. Dat kun je volgens mij helaas niet zien.

Dat er een blauw jong bij zit, is mogelijk als beide ouders split zijn voor blauw. Ook hier was de kans 25% ofwel 1 op 4.

Ik weet het niet zeker, maar is het eigenlijk niet logisch dat een split witkopwitstaart ook split is voor blauw? Anders was hij toch immers alleen split voor geelkopgeelstaart?
Wellicht dat een halsbandenkweker dat met zekerheid kan zeggen?



polflietjen
Website Member
Posts :56

Website Member
2007-05-29 - 18:11:24 send message to polflietjen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt van de reactie happy :) ik ben er ook nog helemaal niet uit hoe de vererving bij witkopwitstaart halsbanden juist in elkaar zit, Maar je hebt idd gelijk, maar dan denk ik dat jij het over witkop witstaart "blauwe" vogels hebt, maar ik zou witk.witst.grijze vogels willen kweken uit die 2split ouders(Met veel geluk razz :p)
Groeten


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2007-05-29 - 18:36:34 send message to broto

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Witstaart is toch altijd in de blauwserie ?? anders is de staart geel.
Heet volgens mij tegenwoordig bleekstaart, de staart is opgebleekt, dus bij groenserie is die dan geel en bij blauw wit.
Dus als de vogel split is voor witstaart is deze automatisch split voor blauw volgens mij.
De grijze is dat EF of DF grijs


Henk


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-29 - 19:06:38 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@Henk
Ja, dat een split WW ook split is voor blauw vermoedde ik al.

@Davy

Volgens mij vererft grijs dominant, waardoor er geen splitten bestaan, maar wel (zoals Henk al zegt) enkel of dubbelfactorig grijs.

Als je dus een dubbelfactorige vogel tegen (bijv.) een wildkleur zet, zou je 100% enkelfactorig grijze vogels krijgen.

Omdat jij geen grijze jongen hebt, is jouw pop dus blijkbaar enkelfactorig, waardoor je maar 50% kans had om een (enkelfact.) grijs jong te kweken.




broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2007-05-29 - 19:21:15 send message to broto

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als er gewone hemelsblauwe uit komen is de grijze EF. Bij DF zou deze grijsblauw zijn

Dus groen/blauw bleekstaart X grijs EF/ blauw bleekstaart geeft:

3.125% 1.0 grijs(ef) groen bleekstaart
3.125% 1.0 grijs(ef) groen
6.25% 1.0 grijs(ef) groen /bleekstaart
3.125% 1.0 groen bleekstaart
3.125% 1.0 groen
6.25% 1.0 groen /bleekstaart
6.25% 1.0 grijs(ef) groen bleekstaart /blauw
6.25% 1.0 grijs(ef) groen /blauw
12.5% 1.0 grijs(ef) groen /blauw bleekstaart
6.25% 1.0 groen bleekstaart /blauw
6.25% 1.0 groen /blauw
12.5% 1.0 groen /blauw bleekstaart
3.125% 1.0 grijs(ef) blauw bleekstaart
3.125% 1.0 grijs(ef) blauw
6.25% 1.0 grijs(ef) blauw /bleekstaart
3.125% 1.0 blauw bleekstaart
3.125% 1.0 blauw
6.25% 1.0 blauw /bleekstaart

zowel bij de mannen als poppen


polflietjen
Website Member
Posts :56

Website Member
2007-05-31 - 22:35:33 send message to polflietjen

De persoon waarvan ik de "grijze" vogel gekocht heb (die pers. vertrouw ik zeer goed want het is inmiddels een goede vriend) vertelde dat die "grijze halsband" een cobalt was, split witkop witstaart, daar heb ik dan een groene pop/witk.witst. bij gekocht... de grijze is idd zeer mooi grijs, maar is een cobalt halsband niet blauw-achtig? En weet mss iemand welk jong het meeste kans maakt zelf split voor witkop witst. te zijn, want ik zou grg één jong bijhouden.. welk is jullie voorkeur? ps het groen jong vertoont binnenin zijn vleugel- en staartpennen al gele veertjes..bij het blauwe zijn deze veertjes zwart (zal binnenkort anders eens een foto plaatsen )
Alvast dank. Groeten Davy


polflietjen
Website Member
Posts :56

Website Member
2007-06-01 - 16:30:05 send message to polflietjen

zoals gezegd, enkele foto's van de oudervogels en de jongen happy :)dit zijn de ouders
en dit het groene jong


en het blauwe jong


Voila ik hoop dat dit meer helderhied op het zaakje heeft gebracht wink ;) Alvast dank. Groeten


Jarno Blom.
Website Member
Posts :17

Website Member
2008-10-09 - 19:42:41 send message to Jarno Blom.

Hallo.

De grijze is zoizo geen cobalt.
Cobalt is donkerblauw.
Zo heb je donkergroen en donkerblauw ( wat dus cobalt word genoemt ).
wat betreft er een groen jong uit kwam is vrij logies. want grijs factor is ook blauw factor.
Erg moeilijk allemaal maar hier een voorbeeld.

De uitkomsten van grijs x grijs:

25% BLAUW
50% enkelfactorig grijs
25% dubbelfactorig grijs.

Zo zie je maar dat er in de grijs factor ook blauw factor zit. en dan is de groen ook groen/blauw/bleekstaart.

De foto's zijn erg moeilijk al lijkt de blauwe toch veel op een blauw wkws, maar dat is moeilijk te zeggen van een foto.
hoelang is dit geleden?
Want als de vogels uitvliegen dan weet je het al meteen want dan hebben ze al een witte staart.

Groetjes Jarno Blom


polflietjen
Website Member
Posts :56

Website Member
2008-10-09 - 21:26:24 send message to polflietjen

hallo jarno, allereerst bedankt van uw reactie !!
Die blauwe is dan toch geen wkws geworden maar wel een prachtige blauwpastel !! (of kan die witte kop en staart-kleur meer dan een jaar op zich laten wachten?) In mijn nieuwe nest heb ik nu ook een grijs jong tussenzitten met een zeer licht gekleurde borst en kop (vooral juist boven waar bij de mannen de halsband zou aftekenen is erg licht). Ik hoop dus op een grijze wkws.. verder heb ik uit dat groenXgrijze koppel ook een olijfgroen jong gekweekt dat gelig op de kop leek, maar dit is blijkbaar toch sterk aan het verdonkeren. IK heb dus enkel nog hoop op men grijze jong. En hoe is het bij jou met je halsbanden??
MVG Davy



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 268 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede