Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voeding jonge kraaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>


Auteur Onderwerp : voeding jonge kraaien
2kraaien
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-05-31 - 17:03:50 send message to 2kraaien

Ik heb 2 jonge kraaien gevonden, het gaat uitstekend met ze en ze eten goed. Ze zijn bijna volledig bevederd. Nu wil ik graag weten wat ik ze het beste te eten kan geven en wat verder dingen zijn waar ik op moet letten. Ik heb enige ervaring in het grootbrengen van dieren en woon op een plek waar ze rustig hun gang kunnen gaan als ze eenmaal uitvliegen, als ze uitvliegen, want leren ze dat vanzelf???
Heeft er iemand handige tips voor mij?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-31 - 19:05:18 send message to Karel

Ik voer onze kraaiachtigen met eendagskuiken, runder- en schapenhart, muizen, ratten, kwartels, geweekt hondenvoer , allerlei soorten fruit en tomaten, rozijnen en af en toe wat meelwormpjes of een krentenbol. De eendagskuikens worden altijd verrijkt met Carmix.

Wat ik niet voer: witbrood en blikvoer.

Zorg dat er altijd een schaal of bak water staat om te drinken en te baden.

Kraaien leren zichzelf wel vliegen. Op een dag nemen ze de wieken, maar komen regelmatig nog even bij je terug voor de gezelligheid en een gratis maaltje. Het blijven natuurlijk opportunisten pur sang happy :).

Succes!


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-01 - 00:53:32 send message to tonnl

Ik wil zelf de gewonde of zieke vogel opvoeden, mag dat?
Nee; dat mag niet, hoe goed uw bedoelingen ook zijn.

Vogelasiels en vogelhospitalen hebben de taak op zich genomen om jonge of gewonde dieren te verzorgen.

U mag een gevonden vogel niet langer dan 12 uur houden.
Daarna moet u hem overbrengen naar een vogelasiel of vogelhospitaal, tenzij u een ontheffing heeft voor het houden van wilde vogels.

Zie vogels en de wet


2kraaien
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-06-01 - 07:52:03 send message to 2kraaien

Dank Karel, daar heb ik tenminste wat aan.Vanaf wanneer gaan ze zelf eten?
De reaktie van dat je wilde vogels niet mag houden, ik ben er niet voor om beesten(in het algemeen ) uit hun natuurlijk leefomgeving te halen. Het is ook niet mijn bedoeling om ze tam te maken alleen maar gezond en sterk zodat ze straks op eigen kracht verder kunnen. Volgens de wet mag het dan misschien niet maar er mag wel meer niet.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-06-01 - 10:11:16 send message to Karel

Gezien je verhaal over je woonsituatie ging ik er van uit dat de vogels niet gevangen worden gehouden en dat je ze alleen wat wil bijvoederen, tot ze kunnen vliegen.

Is dat anders, dan sluit ik me uiteraard aan bij de reactie van Ton!


2kraaien
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-06-01 - 13:46:44 send message to 2kraaien

Het is zeker de bedoeling dat ze gewoon de natuur weer ingaan.
Ik vroeg ook helemaal niet of ik ze zelf mocht grootbrengen, ik had allang op het internet naar van alles gezocht over kraaien en wat te doen als je ze vindt.
Maar Ton vind dan toch dat hij even met het vingertje moet wijzen. Volgens mij is dit een site van allemaal mensen met vogels in kooien, die van mij mogen straks weer weg.
En ze groeien als kool, maar tips zijn nog altijd welkom.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2007-06-01 - 14:04:52 send message to natasja

Nou wil ik niet l*llig doen ..

maar de meeste vogeltjes in kooien zijn wettelijk toegestaan ..

en helaas .. jouw kraaien niet ook al heb je de intentie om ze weer los te laten ..

en dat is toch waar het ton om ging , lijkt me geen overbodige luxe dat dat toch even vermeld word .. want wat als mensen hier voor informatie komen en niemand zegt er iets over en later komen er problemen mee , dan ben je ook niet blij als hier iedereen zijn " snavel" over heeft gehouden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-06-01 - 14:25:53 send message to Karel

quote
Volgens mij is dit een site van allemaal mensen met vogels in kooien


Ja, zeker, en als we ons allemaal netjes aan de wet houden, kunnen we dat ook in de toekomst blijven doen. En de wet luidt nu eenmaal zoals Ton hierboven omschreef.

Maar goed, nu weer over vogels praten, want dat is natuurlijk veel leuker.happy :)

Kraaien kunnen zoals veel andere vogels eigenlijk al na 1 of 2 dagen na het uitvliegen zelfstandig eten. Maar, niets is zo makkelijk om je kant en klare hapjes in je mond te laten stoppen (niets menselijks is hen vreemd). Je kunt daarom al vrij snel na het voeren een bakje met eten laten staan en daar af en toe met je vinger (=snavel in vogel-ogen) in roeren om hun interesse te wekken. Je zult zien dat ze dat snel doorhebben en zelf eten, maar dan toch nog heel lang blijven bedelen.

Tip: Zodra ze loop- en vliegvlug worden: Pas op voor je ogen, ze kunnen hard pikken.
Tip van mijn vrouw: Draag geen open schoenen als ze beginnen rond te lopen! laugh :D


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-01 - 16:23:32 send message to tonnl

quote
Maar Ton vind dan toch dat hij even met het vingertje moet wijzen.

Ja flauw he... mensen als jij zijn gewoon illegaal bezig, strafbaar zelfs. Laat de vogels door een goede vogelopvang grootbrengen, die hebben de kennis en de wettelijke bevoegdheden.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2007-06-01 - 17:47:09 send message to blg

Nu moet je niet onmiddelijk zo hard oordelen van je bent illegaal bezig.
Theoretisch klopt dat natuurlijk, maar hier is geen sprake van kwade opzet en de vogels worden weer los gelaten, zou je de dieren opvang bellen en vragen of je ze mag opvoeden en daarna weer loslaten zijn ze waarschijnlijk blij.
Zou iedereen de uit het nest gevallen vogels naar de dieren opvang brengen, mogen ze wel snel gaan uitbreiden.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-01 - 22:10:11 send message to chrislaevers

Hallo 2kraaien,
Je hebt de intentie om ze in het vrije terug te zetten en dat bestempel ik als een positief gegeven.
Probeer in de mate van het mogelijke je 'menselijke interactie' te beperken tot het hoogst noodzakelijke. Richt de verblijfplaats zo in dat ze naar buiten kunnen en weer binnen. Plaats al eens voedsel buiten de verblijfplaats zodat ze de omgeving leren kennen. Jaag ze af en toe eens weg, die vogels zijn niet dom. Na een tijdje gaan ze intiatief nemen om de zaken zelf in de 'vleugels' te nemen. Zo zou ik het doen. Ik zou elke beweging of elke actie die een afhankelijkheid van de vogel aan de mens in de hand werkt, vermijden zoals bv spreken tegen de vogels, de vogels lokken met eten, ze proberen te aaien of te pakken, ze proberen tegen valavond binnen te lokken. Wegjagen zou ik doen maar suikerklontjesgewijs.
Christine.


2kraaien
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-06-01 - 22:42:20 send message to 2kraaien

Met al deze tips moet het zeker lukken, dank jullie wel!!!!!


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2007-06-02 - 21:04:31 send message to Strigiformes

quote
Ik voer onze kraaiachtigen met eendagskuiken
Ik had de resten eendagskuikens wel uit de voliere gegooid maar niet opgeruimd. Vanochtend zag ik de eksters uit de buurt met de resten slepen. Eerst een stukje in het gras, plukje gras erover en de volgende halen. Die werd achter een plantje verstopt, weer plukje gras erover en de volgende weer halen.
Erg leuk om te zien maar nu vond ik zelfs de enkele delen boven op de pergolahappy :). Ik ga het nu toch maar weer gewoon opruimen.

Moraal van dit verhaal: Geen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-06-02 - 21:13:12 send message to Karel

quote
Moraal van dit verhaal: Geen.



happy :) Niet ieder goed verhaal heeft een moraal nodig om een goed verhaal te zijn.happy :)


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2007-06-03 - 09:20:13 send message to Dennis Fr.

vind er wel een moraal in zitten.en dat is dat je het gewoon op moet ruimenwink ;)laugh :D.
wel grappig om die vogels er zo mee bezig te zien


Zeekat
Website Member
Posts :54

Website Member
2007-06-03 - 14:52:13 send message to Zeekat

ik gaf mijn kraai altijd wormen te eten



Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 144 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede