Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Aandachtspunten/ kenmerken van samenwerkingsovereenkomst Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Aandachtspunten/ kenmerken van samenwerkingsovereenkomst
hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-06-05 - 22:14:13 send message to hoogervorst

\hierbij zou ik graag van forumleden willen weten welke punten zij belangrijk vinden om in een samenwerkingsovereenkomst te zetten.
In mijn geval gaat het over samenwerken bij vrucht-en insectenetende vogels. Na de importstop zijn sommige soorten schaars aan t worden en zodoende moet je op een nette manier enkelingen bij elkaar zien te brengen om toch de kweek voort te kunnen zetten en de soort voor de avicultuur te behouden.
Deze overeenkomst kan dus gelden voor alle vogels, maar ik denk dat dit het belangrijkst is bij exoten en tropen. Kromsnavels zijn nog wel te vinden.
Enkele punten die ik op wil nemen zijn:
adressen, vogelsoort (ned, latijn en engelse benaming) foto van betreffende vogels met ringgegevens en DNA of sexpapieren.
Borgstelling en dan het heikele punt van de jongen en welke vogel gaat waar heen, man naar pop of pop naar man.
Wie heeft hier ervaring mee of kan mij verder op weg helpen. Gaarne jullie gedachtes en ervaringen hier neerzetten.Dit is een serieuze oproep en ik hoop dat het onderwerp on topic kan blijven met alleen serieuze antwoorden en geen lulkoek opmerkingen.

Bij voorbaat dank,
Ronald Purmerend

PS Het gaat om de volgende vogels:
Roodkopstaartmeesjes (aeghitalos concinnus)
Spiegelgaailijster of kastanjekopgaailijster (garrulax mitratus)
Wie bovenstaande vogels heeft of weet en wil samenwerken, gaarne een PB naar mij zenden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-06-05 - 23:03:47 send message to Karel

Ronald,
Ik denk dat je voor een dergelijke overeenkomst veel zou kunnen halen uit de bestaande contracten tussen vogelparken onderling en vogelparken en particulieren.
Iemand die zich daar, bij mijn weten, al veel mee bezighoudt, kun je bereiken via de link die ik per PB heb toegezonden.
Groeten,
Hans, Oostzaan


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-05 - 23:49:00 send message to tonnl

Aanvullend; ik zou zeker ook iets opnemen wat te doen als één van de oudervogels komt te overlijden.
Ook een termijn afspreken lijkt me nuttig, wat als er na bv 2 jaar geen resultaat is.
Ik hoop dat je oproep veel nuttige tips oplevert.

Ton, Haarlem.


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-06-06 - 12:14:28 send message to hoogervorst

Hans en Ton,
alvast bedankt voor jullie reacties.
Waar het betreft overlijden van de uitgeleende vogel, handel ik op dit moment zo.
Ik vraag een borg(80% van de aanschafwaarde en dus niet de huidige waarde) voor de uitgeleende vogel, deze borg vervalt aan mij indien de vogel overlijdt.
De jongen lijkt me eerlijk om samen te delen en dit is een kwestie van vertrouwen, bij een ongelijk aantal krijgt diegene waar gekweekt is de oneven vogel.
Kweekvogels worden per seizoen uitgeleend, dus eind oktober komt de vogel terug naar de eigenaar en wordt de borg terugbetaald, tenzij anders afgesproken.
ophalen en brengen gebeurt door ieder 1 keer en de mogelijkheid tot kijken moet altijd aanwezig zijn.
Ik hoop op nog meer reacties van uw kant.
Groet,
Ronald


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2007-06-06 - 15:48:36 send message to hansbuffel

Hallo,

Gezien de schaarste van de vogels die ik probeer te kweken (Passerinas of Amerikaanse kleurvinken) ben ik eveneens genoodzaakt om vogels te lenen of uit te lenen. Dit is vooral een kwestie van vertrouwen, zelfs al stel je een borg, voor jou is die vogel veel meer waard. Ik spreek meestal af de helft van de jongen te delen. Als een vogel dood gaat wordt die onmiddellijk in de diepvries gelegd en wordt de eigenaar verwittigd. Indien nodig kan hij/zij de vogel nog komen controleren in de staat die hij was (gelukkig is dit nog niet gebeurd).
Ik zou nooit iets blindelings uitlenen aan de eerste de beste, probeer de andere kweker wat te leren kennen, ga eens naar zijn volières zien of doe navraag bij andere liefhebbers.
Ofwel ga je ervoor (en neem je het risico) ofwel niet (en riskeer je binnen een paar jaar deze vogel niet meer in je bestand te hebben). Zo simpel is het.

Hans
www.passerina.eu



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 278 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede