Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > is dit een merel en wat moet ik er mee? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : is dit een merel en wat moet ik er mee?
bartjan
Website Member
Posts :103

Website Member
2007-06-07 - 19:33:26 send message to bartjan

hallo

gister avond vloog er een vogel tegen mijn raam,hij vloog niet meer verder en mijn hond had hem zo te pakken nou was ik er gelukkig snel bij en heeft ie niet veel aan kunnen richten.ik heb hem nou in een kooitje van mij gedaan.vandaag heb ik geprobeerd de vogel weer los te laten maar leek nog niet te kunnen vliegen ook al lijkt er niks aan de hand met zijn vleugels of iets anders.is het mischien een jong die nog niet kan vliegen?lijkt mij niet want hij is groot zat en heeft genoeg veren.is dit een merel?


bartjan
Website Member
Posts :103

Website Member
2007-06-07 - 19:36:05 send message to bartjan



bartjan
Website Member
Posts :103

Website Member
2007-06-07 - 19:36:58 send message to bartjan

een foto erbij plaatsen lukt me niet,ik zal hem bij mijn voliere erbij zetten


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2007-06-07 - 19:43:54 send message to blg

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ja, dat is een jonge merel, staat een stukje in het forum over voeding ff zoeken

http://www.vogelarena.com/voliere/img/res_32481_M4100003.jpg


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-07 - 19:46:24 send message to tonnl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd


Ik denk eerder aan een lijster, maar ook daar zijn weer soorten in.


bartjan
Website Member
Posts :103

Website Member
2007-06-07 - 20:18:31 send message to bartjan

maar is het echt nog een jonge denken jullie?dat ie daarom nog niet goed kan vliegen?
ik zat ook te denken aan een lijster of merel pop


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-06-07 - 20:58:56 send message to Zjurre

Het zou idd een jonge zanglijster kunnen zijn, ik denk echter toch dat het een jonge merel is. Het lijkt sowieso een jonge vogel te zijn, dit vanwege de kenmerkende gevlekte borst. Geslacht kun je denk ik nog niet met zekerheid zeggen.
Maar wat bedoel je met:
quote
maar leek nog niet te kunnen vliegen

Bedoel je hiermee dat de vogel ongecoordineerd vliegt, of dat ie moeite heeft de lucht in te komen? Zit ie al wel volledig in de veren? (Kijk naar de lengte van de staart, en vergelijk die met de staart van een volwassen merel) Geen andere merels in de tuin gezien? Of ouders die roepen?


bartjan
Website Member
Posts :103

Website Member
2007-06-07 - 21:49:04 send message to bartjan

nee geen andere merels gezien.
het lijkt alsof ie moeite heeft met in de lucht komen maar het zou ook kunnen dat ie toch wat heb opgelopen door mijn hond.
hij heeft al aardig wat veren,nog een heel klein beetje dons op de borst maar verder ziet er heel gezond uit en is ook al best groot.ook al groter dan mijn eigen noorse goudvinken denk ik.
ik geef hem nou meelwormen en buffelowormen en universeelvoer en heb er een klein beetje goudvinken zaad bij gezet.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-06-08 - 09:04:50 send message to ParkietenPeter

quote
heb hem nou in een kooitje van mij gedaan

Dit is eigenlijk iets wat overal te lezen valt en wat altijd afgeraden wordt.
Jonge wilde vogels moet je niet oppakken, je moet de natuur gewoon z'n gang laten gaan.
Dit is niet alleen een wet maar eigenlijk zijn we dat ook 'moreel' verplicht naar de natuur toe.

Wij houden vogels gevangen voor óns plezier, dat is duidelijk. We houden een vogel niet omdat híj het zo leuk of nodig vind.
Laat zo'n 'gevonden' vogel gewoon zitten waar hij zit. Weten wij veel waarom die vogel juist dáár zit. Is hij aan het uitrusten komen wij met onze tengels. Heeft pa of ma hem juist dáár achtergelaten omdat hun de omgeving wel veilig leek, komen wij weer met onze tengels.

Als het door jouw hond komt, kun je er beter voor zorgen dat hij de vogels met rust laat en er niet bij kan.
De vogels zijn beter in staat zich in de natuur te redden dan wanneer wij er met onze handen aanzitten ons ermee bemoeien.

Dat is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.

Dus wees wijs, en laat de vogel gewoon los! Voor het te laat is!


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-06-08 - 13:18:27 send message to lZebravinkjel

Niet persé, je kunt hem ook naar een plaatselijke vogelopvang brengen.


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-06-08 - 13:20:25 send message to ZGHKIL

Ik ben het volledig met Peter eens. Zolang deze vogel niet gewond is ben je het aan de natuur verplicht 'm gwoon los te laten.

Als de vogel dermate gewond is dat ie het risico loopt te overlijden als je niets doet, breng 'm dan naar een vogelopvang in de buurt of bel de dierenambulance. Maar ga niet zelf zitten "sukkelen" met zo'n beest... daar wordt ie waarschijnlijk niet beter op en het is inderdaad nog verboden ook!

Wouter.


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2007-06-08 - 14:08:36 send message to ewals

Parkietenpeter heeft het juist, ook ik roep dit al jaren. 'n jonge merel wordt nooit door zijn ouders in de steek gelaten. Een van de ouders kan de dood vinden maar dan nog blijft de ander het jong doorvoeren totdat deze zelfstandig is.
Dat deze vogel op het verkeerde moment alleen zat omdat de ouders voedsel aan het zoeken waren is niet zijn schuld.
Met rust laten die jonge vogels die uit het nest zijn gevallen of net uitvliegen.
Niet naar het asiel en niet de dierenambulance bellen, die hebben wel belangrijkere dingen te doen.
De natuur lost het wel zelf allemaal op.



ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-06-08 - 17:07:41 send message to ZGHKIL

quote
die hebben wel belangrijkere dingen te doen.
laugh :D Daar kom je snel van terug als je er eens op de centrale geweest bent.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-06-09 - 22:45:30 send message to roodmus

Daar kom je snel van terug als je er eens op de centrale geweest bent

Vertel eens.???



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 170 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede