Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vuile nestblok met jonge valken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vuile nestblok met jonge valken
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-07 - 20:39:18 send message to chrislaevers

Bij de eerste ronde van mijn valken (eerste nest voor mij) bleven de jongen proper en de nestblok in feite ook. Het vuil was verpulverd in een droog grijs poeder. Bij de tweede ronde is de situatie helemaal anders. Het vuil is vochtig en koekt vast deels op de poten, op de staart en op de neusgaten van de jongen die rond de negen dagen oud zijn.Gisteren heb ik het oudste jong geringd maar diende eerst poten en neusgaten met lauw water schoon te maken alvorens ik 'm kon ringen. Vandaag had die terug aankoekingen en de twee kleinere jongen ook. Mijn plan is om morgen de drie jongen uit de nestkast te nemen, poten en neusgaten schoon te maken, de nestkast ook schoon te maken en er een laagje houtzaagsel in te leggen om het nieuwe vocht van de uitwerpselen te absorberen. Mijn vraag is: zullen de ouders het voederen niet staken bij het zien van dat houtzaagsel?
Hoe kan ik die schoonmaak en preventie van dat aankoeken het best aanpakken in dit groeistadium van de jongen?
Dank bij voorbaat.
Christine.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-06-07 - 21:03:38 send message to pietparkiet 10

nee ze zullen het niet staken gaan gewoon door geef je heel veel ei of groen voer


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-07 - 22:14:00 send message to chrislaevers

Eivoer en gekiemd zaad is altijd in de volière aanwezig. Ik heb nog tien andere soorten vogels. Die eetsituatie is al zo bijna twee jaar.
Ik herinner me wel dat tijdens de eerste broed er lang een droge wind stond en de luchtvochtigheid zeer laag was. Nu is de lucht vochtig en zal nog vochtiger worden met de aangekondigde onweders. Ik beweer nu niet dat dat dat de oorzaak is. Ik ga morgen alvast dat absorberend houtzaagsel in de nestblok leggen na schoonmaak. Bedankt voor de raad.
Christine.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-06-07 - 22:39:53 send message to Zjurre

Moet idd geen probleem zijn. Mochten ze het toch niet vertrouwen; leg dan wat van die oude smurrie bij de ingang van het blok. Dit heb ik laatst ook bij een koppel roseicollies geprobeerd; en het werkte. Zowel man als pop gingen niet in het schone blok, zelfs als de jongen zich lieten zien niet. Totdat ik een uitgebikte brok met ontlasting bij de ingang van het blok legde, de pop ging acuut naar binnen, en de man later ook. Succes met je valkparkieten!


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-06-08 - 18:21:21 send message to pietparkiet 10

van veel ei voer en veel groen gaan ze dunnen ontlasting krijgen wat minder geven gaat het wel weer goed


basbr_94
Website Member
Posts :88

Website Member
2007-06-08 - 19:08:33 send message to basbr_94

de pop en de man zallen de jongen toch blijven voeren , bij mij had een catharina ( de man ) de nek van de jongen overgebeten , ik kijk niet zo vaak in de blok want anders verstoor ik ze mischien te veel
ik kwam er achter nadat er veel vliegen in het hok kwaamen , in de blok lagen 2 dode jongen met maaien ( niet echt smakelijk ) ik heb de jongen er uit gehaald ( ook de nog levende ) en de blok is grondig schoongemaakt daarna de jongen weer terug gelegt( de dooden uiteraard niet ) alles gaat goed de jongen groeien nu goed happy :)happy :)
dus ik vind dit een goede zaak happy :)
Bas


basbr_94
Website Member
Posts :88

Website Member
2007-06-08 - 19:09:25 send message to basbr_94

shocked 8Oshocked 8O ik was vergeten te plaatsen hierboven , het ging over 4 jongen waarvan 2 dood zijn gegaan


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-08 - 20:10:05 send message to chrislaevers

Iedereen bedankt voor situatiebeschrijvingen en raad. Ik heb de kleiachtige smurrie uitgelepeld vandaag met een soeplepel, zaagsel gelegd, de jongen met lauw water schoongemaakt en dat was heel erg nodig (ze hadden kleiachtige poten!) en het tweede jong geringd. Op mijn volière staat een foto na schoonmaak. Ik had een foto moeten nemen van er voor maar het was me te gortig en dat zegt ook al genoeg. De ouders zijn kort nadien terug in de nestblok gegaan en ik heb voedergeluiden gehoord.
Morgen check ik of het zaagsel effectief absorbeert.
Groenvoer en eivoer kan ik niet verminderen daar er andere soorten zijn die broeden en voederen.
Die situatie bestaat al lang en bij de eerste nest stelde zich dat probleem niet. De resten in de nestblok waren toen in poedervorm. Ik begrijp ook niet waarom het nu anders was.
Bedankt iedereen!
Christine.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-06-09 - 00:23:08 send message to Zjurre

Het zal niet zozeer met het voeren van groenvoer te maken hebben, eerder met de luchtvochtigheid denk ik. Hoe hoger deze is, hoe langer het duurt voordat de ontlasting opgedroogd is.. En dan krijg je dus die vieze smurrie. Je kunt ook gewoon een nieuw blok ophangen, is geen probleem. Maar economisch gezien is het schoonmaken van het oude blok aantrekkelijker... :P Christine, goed werk, anders had je misschien last van maden kunnen krijgen, of de jongen hadden gegarandeerd problemen met de poten gekregen. Nice job! Met het ringen alles goed gegaan?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 236 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede