Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > draainekziekte Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : draainekziekte
elegantparkiet
Oud Lid
Posts :1

Oud Lid
2004-03-02 - 11:29:24

Hallo allemaal ik heb even een vraagje?Ik heb de draainekziekte onder mijn vogels (elegantparkieten)kan ik hier wat aan doen, bijvoorbeeld medicijnen. Heeft er iemand een tip?

Met vriendelijke groet,
Mart-Jan Vis

mart_jan@hotmail.com


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2004-03-02 - 12:20:43

draainekziekte is een tekort aan vitamine b.
en volgens mij zijn hier geen medicijnen voor te krijgen


Amalia
Oud Lid
Posts :1

Oud Lid
2004-03-02 - 12:35:06



KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2004-03-02 - 13:08:36

Hallo medevogelliefhebber,
Bij Neophema's komt ,,draainekziekte'' vaak voor en dit wordt over het algemeen veroorzaakt een (neurothroop) virus, deze vogels zijn hier heel gevoelig voor ( let op de ontlasting deze is vaak kalkachtig geel) medicatie,breed spectrum antibiotica en een goede hygíène en altijd vitamine B verstrekken, de prognose is overigens slecht, als er meerdere vogels in een korte tijd aan deze ziekte lijden moet je hier ernstig aan gaan denken( pseudovogelpest).

Het komt ook wel eens voor dat een vogel ergens hard tegenaan is gevlogen, er ontstaat dan een bloeding onder het schedeldak,in dit geval kan je het beste een vitamine K injectie geven of door het drinkwater geven, ook in dit geval is het verstandig om vitamine B te verstrekken.

Er is ook nog een derde variant en dit wordt veroorzaakt door een bacterie ( streptococcen) deze bacterie veroorzaakt bij parkieten hersenvliesontsteking, symptomen kunnen zijn draaihals, trillen,verlamming vaak is de vogel ook erg slaperig. medicatie: cortisonenjectie+ penicilline ook in dit geval vitamine B verstrekken.
Tot slot ook vergiftiging hoort nog tot de mogelijkheden ,als je zekerheid wilt hebben zal je toch even langs een in vogels gespecilialiseerde dierenarts moeten gaan, en neem wat ontlasting mee van de zieke vogel.

Veel sterkte.
Met vriendelijke groeten,
Kees de jongh


rijkom
Website Member
Posts :7

Website Member
2004-03-02 - 21:47:05

bij draainek is weinig te genezen. ik heb weinig toe te voegen aan de vorige reactie. naast de krijtachtige ontlasting zijn symptomen ook onzeker vliegen, "helikopteren"en zelf achteruit vliegen. de vogels zijn dan ten dode opgeschreven.""genezen"vogels kunnen het latent bij zich houden en ander vogels aansteken. advies bij verdenking afmaken en hok goed ontsmetten. let op het is een virus dat zich ook door de lucht en kleding verspreidt, dus zeer besmettelijk! entingen voor duiven helpen niet. Hooymeier heeft geprobeerd met zijn werkgroep draainekziekte de industrie injectievloeistof te maken voor neophema's. zij waren niet geinteresseerd omdat de afzet ws. te gering zou zijn. in belgie zou een dierenarts zijn die injectiestof zou hebben. succes bert


rijkom
Website Member
Posts :7

Website Member
2004-03-02 - 21:47:10

bij draainek is weinig te genezen. ik heb weinig toe te voegen aan de vorige reactie. naast de krijtachtige ontlasting zijn symptomen ook onzeker vliegen, "helikopteren"en zelf achteruit vliegen. de vogels zijn dan ten dode opgeschreven.""genezen"vogels kunnen het latent bij zich houden en ander vogels aansteken. advies bij verdenking afmaken en hok goed ontsmetten. let op het is een virus dat zich ook door de lucht en kleding verspreidt, dus zeer besmettelijk! entingen voor duiven helpen niet. Hooymeier heeft geprobeerd met zijn werkgroep draainekziekte de industrie injectievloeistof te maken voor neophema's. zij waren niet geinteresseerd omdat de afzet ws. te gering zou zijn. in belgie zou een dierenarts zijn die injectiestof zou hebben. succes bert


rijkom
Website Member
Posts :7

Website Member
2004-03-02 - 21:47:29

bij draainek is weinig te genezen. ik heb weinig toe te voegen aan de vorige reactie. naast de krijtachtige ontlasting zijn symptomen ook onzeker vliegen, "helikopteren"en zelf achteruit vliegen. de vogels zijn dan ten dode opgeschreven.""genezen"vogels kunnen het latent bij zich houden en ander vogels aansteken. advies bij verdenking afmaken en hok goed ontsmetten. let op het is een virus dat zich ook door de lucht en kleding verspreidt, dus zeer besmettelijk! entingen voor duiven helpen niet. Hooymeier heeft geprobeerd met zijn werkgroep draainekziekte de industrie injectievloeistof te maken voor neophema's. zij waren niet geinteresseerd omdat de afzet ws. te gering zou zijn. in belgie zou een dierenarts zijn die injectiestof zou hebben. succes bert


rijkom
Website Member
Posts :7

Website Member
2004-03-02 - 21:47:30

bij draainek is weinig te genezen. ik heb weinig toe te voegen aan de vorige reactie. naast de krijtachtige ontlasting zijn symptomen ook onzeker vliegen, "helikopteren"en zelf achteruit vliegen. de vogels zijn dan ten dode opgeschreven.""genezen"vogels kunnen het latent bij zich houden en ander vogels aansteken. advies bij verdenking afmaken en hok goed ontsmetten. let op het is een virus dat zich ook door de lucht en kleding verspreidt, dus zeer besmettelijk! entingen voor duiven helpen niet. Hooymeier heeft geprobeerd met zijn werkgroep draainekziekte de industrie injectievloeistof te maken voor neophema's. zij waren niet geinteresseerd omdat de afzet ws. te gering zou zijn. in belgie zou een dierenarts zijn die injectiestof zou hebben. succes bert


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-05-11 - 20:17:50

Lees dit eens!!!
Successful Cure of Stargazing/Twirling
By: Don Thorschmidt

STAR GAZING/TWIRLING, sound familiar? In the 16 years plus I have been breeding finches, I have encountered this devastating symptom several times with my birds & with other persons’ birds. Where does it come from? Why does one bird in a cage of many develop this symptom & not the rest? I have asked others and myself these questions without coming to any conclusion.


Some writings state it comes from poor vitamin distribution. In particular vitamin B & B Complex were lacking from their diet. I administrated vitamin B & B Complex to the eggfood without any improvement to the affected bird, as a matter of fact it seemed to progress into a more sorry state. So was there any logic to this? As time went on, even as much as two years, the ultimate result was a gradual wasting away and inability to perch. Even with the food & water placed on the floor of the cage, I kept hoping for the best, that the bird would get stronger & survive, but death was always the end result. Heartbreaking as it was, I felt that the birds misery had ended.


I do my own cultures on my birds & other breeders’ birds to see what if any bacteria the birds are carrying. If I see a weakness in a bird, I check it out & treat these common bacteria & yeast infections with the appropriate medication. Particularly regarding finches you don't have much time in turning the ill bird around.


I had a Gouldian with the stargazing/twirling symptoms. I did a stool culture, which revealed KLEBSIELLA PNEUMONIA. I treated the bird with CIPROFLOXACIN HCI, which is the drug of choice for Klebsiella infections. After the seven days of treatment it still had the exact symptoms as before. I then followed up with another culture revealing the Klebsiella was gone, YET the twirling was still present. After 62 days of isolation I had run out of cage space, I introduced another Gouldian, which had CANDIDA ALBICANS [A yeast infection], to the same cage with my twirler. I thought logically the twirler was clean now & the Gouldian with Candida had contracted the yeast infection after a heavy dose of antibiotics would not be a problem to each other.


So I treated the BIRDS with NYSTATIN 100,000 U SUSPENSION, 5 drops per 1 oz. water. Nystatin is usually administered directly into the bird’s beak at 1 drop twice daily, but I didn't want to stress out the bird by catching & handling him.


After two days on the first dose I went to change the medication for a new dose, I couldn't believe my eyes when I saw BOTH birds on the perch standing full up, not even crouching on their stomachs. I continued the medication for an additional 6 days & stopped. Both birds were now even singing. I thought, was this a fluke? Or did I really find something here?


Sometime later I had another bird, a Society finch hen with a slight twirling of the neck, Stargazing would be a more accurate term, & put her on the NYSTATIN suspension, sure enough another success.


I had taken another bird, a Blue Bodied Gouldian hen from a friend that he had with the twirling symptom. This bird would mercifully flounder around the bottom of the cage when you approached it. He had also tried different medications to cure the bird in isolation, but to no use. Another note was this bird had suffered for 7-8 months.


I took her home with me & placed her in isolation in a small cage without any heat source, just seed & water with NYSTATIN on the floor of the cage. My friend came over 30 hours after he gave me the bird to pick up some supplies I had gotten for him. We both went to the basement to check out his bird. Well, there she was PERCHING! He was as ecstatic & amazed, as I was excited. We talked about all the birds he & I & all our friends had lost through the many years from the twirling disease.


I thought what a find I had here. This symptom cannot be Genetic, or coming from a poor vitamin source, as believed by some writings, particularly when I was giving all 400 plus birds the same foods. The Twirling cause seems to come out from birds previously stressed in some way, where as different types of bacteria affect the bird first, then secondary after antibiotic treatment, or the possibility of a fungus infection, the twirling exists.


In any event, so far I have had an overwhelming success rate, with no apparent side affects.



Wes
Website Member
Posts :70

Website Member
2007-07-13 - 21:26:21

Hallo

Heeft er iemand met dit laatste al ervaringen???

IS nystatin 100000 hetzelfde als nystatine (labaz)

Ik heb een aga roceicolli die zijn nek een beetje scheeft houd en dacht ook al aan draainek...

Alvast bedankt.

Groetjes
Wes


adriaanbaan
Website Member
Posts :154

Website Member
2007-07-13 - 22:31:09

Nystatine is een antischimmelmiddel. Dierenartsen schrijven het voor bij schimmel- en gistinfecties van maag en darm, zoals kropverzuring bij handopfok.

Als middel tegen draainekziekte ??????

groetjes Adriaan



denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-07-14 - 00:25:57

klopt het middel werkt tegen schimmels en niet tegen draainekziekte.
sad :(

neofema soorten zijn zeer gevoelig voor deze ziekte. Andere soorten kunnen het hebben en er aan dood gaan. Dit gebeurt als de vogel niet zo goed in conditie is. Als de vogel goed in conditie is zal hij/ zij het wel overleven en er immuum voor worden echter kan de vogel er wel drager van zijn (de ziekte). Dit kan als nadeel hebben dat bij aanschaf van neofema soorten deze vogels er dood aan kunnen gaan ondanks dat de symptomen al een tijdje weg zijn bij u eigen vogel.

groetjes egon


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-07-14 - 00:28:24

wes het kan ook zijn ddat je vogel zijn kop ergens tegen heeft gestoten en dat hij daarom zijn nek scheef houd.

Zomaar de ziekte krijgen lijkt me moeilijk of je moet de vogel net hebben aangeschaft of andere vogels zodat hij het van die vogels heeft gekregen.

sterkte en groetjes egon


Wes
Website Member
Posts :70

Website Member
2007-07-14 - 02:05:50

Hallo Egon

Ja ik dacht ook eigenlijk dat hij zich heeft gestoten want is een jonge vogel die samen zit bij nog eentje...

Zou het dan vanzelf weer moeten weggaan? En hoe lang zou dit duren???

De rede dat ik die nystatine aanhaalde was omdat dat zo in dat engels gedoe stond.

Groetjes
Wes


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-07-14 - 11:54:17

Zo te horen id je vogeltje nog jong en in zijn onhandigheid ergens tegen aan gevlogen.
en hoe lang het duurt? als er niets is beschadigd dan zal het niet te lang duren. als jij zelf je bolus (hoofd) stoot en daarbij je nek werrekt duurt het ook zoon week voordat het over is.
maar ik denk dat het wel over gaat
groetjes egon


Wes
Website Member
Posts :70

Website Member
2007-07-14 - 12:48:46

Ik wacht geduldig af...

Alvast bedankt

Wes



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 154 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede