Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Aanvullingen insecteneters Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Aanvullingen insecteneters
Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-06-26 - 09:44:01 send message to Zjurre

Goededag allemaal,

ik heb jullie hulp nodig happy :)
Ik heb sinds kort enkele Europese insecteneters die zowel levend voer (wasmotten, meelwormen, buffalowormen) als insectenpaté (Orlux, gewoon en premium) krijgen (verder hebben ze ook de beschikking over eivoer etc). Beide voedselbronnen worden goed opgenomen, en twee dagen in de week geef ik geen levend voer zodat ik zeker weet dat ze de paté eten.
Ik vraag me af of ik op deze wijze een toereikende voeding naar de behoefte van mijn vogels (staartmezen) verstrek. Ik heb op internet verschillende aanvullingen en substraten gevonden, waaronder de volgende:

- Avian NutriBoost (over voedseldieren);
- Avian Meelwormensubstraat;
- Aves - Meelwormenvoer;
- Aves - Insectenstrooipoeder.

Mijn vragen aan jullie: waar hebben jullie de beste ervaringen mee en zijn er nog andere merken die gelijkwaardige producten verkopen?
Binnenkort komt er nog een koppel (Europese) insecteneters bij, welke waarschijnlijk op uitsluitend insecten zullen leven (!). Ik vrees dat ze ernstige tekorten zullen opbouwen als ik alleen wasmotten, meelwormen en buffalo's voer...

Zjurre


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-26 - 10:36:56 send message to tonnl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De producten die je noemt gebruik ik niet (mmeer).
Veel "echte" insecteneters eten ook af en toe fruit, dat zou ik zeker ook aanbieden.

Mijn meelwormen geef ik sepia, daar knabbelen ze flink van en ik denk dat de kalk ook goed voor de vogels is. Als voeding geef ik ze paardebloemen, kleine beetjes fruit en rauwe groenten.
Voor de vogels; ook bladluis is zeer goed voedsel voor mezen, lastig te vinden soms maar erg lekker.
Groeten, Ton.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-06-26 - 10:39:44 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Je zou in elk geval de meel en buffalo's het meelwormen voer kunnen geven. Ik zou het afwisselen dan weer eens AVES dan weer eens Avian.
Ben met beiden tevreden Tekorten zullen dan niet zo gauw optreden. Ik zou ook andere insecten geven - vliegende uit bijv een vliegenval - krekeltjes - luizen. Hoeft niet elke week maar zo nu en dan.

Zelf geef ik aves universeel a, gemengd met wat necton msa(of carmix - wissel dit ook af), en 1/4 tot 1/3 deel orlux 50%insectpate. Dit laatste wordt puur niet gegeten bij mij (als ik het ruik wordt ik er ook niet vrolijk van)

Naast dit "universeel" waar ik ook pinkies door doe geef ik afhankelijk van periode meelwormen, buffalo's, krulvliegen, hooiwagens, vangsten uit een vliegenval.

Nog even een aanvulling nav ton.
Ga na wat de vogels in het wild doen in de winter. Zijn het trekers naar het zuiden dan zullen ze dan veelal insecten(achtig) voedsel moeten blijven eten. Blijven ze noordelijk hangen dan zal hun wintervoedsel meer vruchten en zaden gaan bevatten, wellicht een belangrijk punt om in broedconditie te komen(de overgaan van zaad/vruchten naar insectenrijk voedsel)


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-06-26 - 11:03:08 send message to Zjurre

Ze hebben hier de hele week beschikking over appel en af en toe krijgen ze ander vers fruit, ik heb hier echter nog geen opname van gezien.
Wel geef ik in warme periodes verse fruitvliegen, eigen kweek, op de manier zoals Ton hier ook al eens heeft beschreven.
Krulvliegen heb ik geprobeerd maar vond ik niet zon succes, weinig opname maar wel overal vliegen :P
Kleine krekels heb ik ook eens gedaan, en daar waren ze inderdaad echt dol op. Die zal ik een doosje meenemen, de eerstvolgende keer dat ik weer wasmotten ga halen.
De meelwormen geef ik tegenwoordig naast eivoer ook brandnetel en vogelmuur (heb ik eens gelezen in een post van Ton). Maar misschien toch een goed idee om meelwormensubstraat aan te schaffen en dit te verstrekken.
Bladluizen heb ik ook eens gegeven (met veel moeite gevonden) en ze waren er idd dol op... Probleem was wel dat de groenlingen en barmsijzen er ook dol op waren, dus het werd voor mijn neus in no-time weggevreten, en bleef er dus weinig over voor de staartmeesjes.
Zelf zat ik te denken om eens weideplankton te gaan vangen, ff met mn netje door het weiland rennen happy :) (als het ooit nog goed weer wordt).
Ook verstrek ik wekelijks verse dennen- en sparrentakken, die vaak bomvol zitten met kleine spinnetjes.
De vogels die er binnenkort bijkomen zijn roodborsttapuiten, en zoals ik het begreep eten zij bijna alleen maar levend voer. Vandaar mijn "zorgen".
Dank u voor de tips!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-06-26 - 11:52:04 send message to Niltava

Ligt eraan wat ze bij de vorige eigenaar kregen. Ik ken een kweker die ze kweekte op een vergelijkbare manier zoals ik omschreef.

Je zal inderdaad even moeten kijken wat ze willen. Mijn boomklevers en vinken ed zijn gek op krulvliegen. Als het goed is vliegen ze niet(allemaal). Ook dood werden ze opgenomen(vriezer) en onderkoeld bewegen insecten ook niet erg wink :)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-26 - 14:51:27 send message to chrislaevers

Hoe ziet die vliegenval er uit? Heb geen idee en interesseert me daar ik sijsjes heb. De blauwkopfazantjes lusten ook levend voer.
En wat zijn krulvliegen?
Dank bij voorbaat.
Christine.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-26 - 14:51:36 send message to chrislaevers

Hoe ziet die vliegenval er uit? Heb geen idee en interesseert me daar ik sijsjes heb. De blauwkopfazantjes lusten ook levend voer.
En wat zijn krulvliegen?
Dank bij voorbaat.
Christine.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-06-26 - 14:56:57 send message to cocobar

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik neem aan dat men niet het Venus vliegenval- plantje bedoelt laugh :D
http://users.skynet.be/triplebee/venus.html

Dergelijke vliegenval vond ik niet direct, maar zou het aangeraden zijn om wat vliegenferomonen in de volière te smeren?
http://www.vliegen-bestrijding.nl/df/vliegenbestrijding/digifolder.nsf/htmlViewDocuments/8EAB424C7C1E8C63C125719900465016

Update:
even verder zoeken en ik vond
http://www.xenagama.nl/vliegenval.htm
maar ik weet niet of dergelijke vliegen zo wenselijk zijn.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-06-26 - 15:11:02 send message to Niltava

vliegen(insecten)vanger www.conrad.nl/goto/?product=615277

Is wel afhankelijk van het weer natuurlijk(momenteel net echt goed weer ervoor)

Krulvliegen www.kreca.com
http://users.pandora.be/woutersreptiles/de_kweek_van_krulvliegen.htm


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-26 - 21:56:04 send message to chrislaevers

Bedankt voor de snelle reacties.
De krulvlieg zie ik niet goed zitten vanwege de intensieve voorbereiding en het arsenaal aan produkten dat bij de kweek komt kijken. Ik had vroeger inlandse hagedissen (jaren zeventig) en die gaf ik vliegen waar ik een vleugel van uittrok.
De zelfgemaakte vliegenval vind ik zeer haalbaar en interessant omwille van de lever en de maden.
Het zuigertje lijkt me meer iets voor binnenshuis en de vliegenval met een feromoon lijkt me niet zo geschikt daar men spreekt van een insecticide met een breed spectrum.
Ik ga er over nadenken; ik zou om motjes en muggen aan te trekken eventueel een combinatie kunnen uitdokteren van de fles met een lamp. Als dat werkt, is het niet uitgesloten dat de spinnen aangetrokken worden door de motjes en de muggen.
Ik heb veel groenvliegen, fruitvliegen en donderbeestjes rond en in de volière op de fruitcompost. Die groenvliegen zijn te groot en te hard voor de kleine vogeltjes die ik heb. Ik zie de vogels ook niet zeer duidelijk eten van de fruitvliegen.
Dus zoek ik naar meer diversiteit.
Bedankt voor de inspirerende info.
Christine.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-06-26 - 23:05:47 send message to Niltava

De krulvlieg koop ik gewoon in de bakjes, daarin krijg je een aantal poppen, voor de variatie heb je dan aardig wat. Zeker voor de vogels die je aangaf. Misschien dat jij rottende lever prettig vindt ruiken wink :) in elk geval zou ik die dus niet direct geven aan de vogels. Het rottende vlees in de vliegenmaden zijn niet goed voor de vogels -> kunnen tot sterfte leiden.
De insectenval van conrad geeft een grote variatie in grootte.


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2007-06-27 - 08:18:59 send message to ewals

En voor de Belgische vogelvrienden met interesse.
www.conrad.be

In de zoekmachine insectenvanger intypen.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-27 - 15:49:33 send message to chrislaevers

Die lever blijft buiten de volière natuurlijk. Ik herinner me dat iemand me gezegd heeft dat je maden pas aan vogels mag aanbieden als het zwart puntje of de zwarte vulling weg is. Ze zouden in zuivere zemelen enkele dagen of uren moeten blijven om te zuiveren. Met escargotslakken doen ze dat ook; die zetten ze drie dagen op meel alvorens voor consumptie vrij te geven.
Ik had een experiment gedaan enkele maanden geleden met een stuk paardenvlees, maar die is door de hitte helemaal uitgedroogd, eieren van vliegen inbegrepen. Jammer dat mijn vogels geen oorbeesten eten (heb het toch nog niet gezien), daar heb ik een hoop van in de volière. Oorbeesten zijn onschadelijk denk ik omdat ze zich uitsluitend voeden met microorganische afval. Heb zelfs gelezen dat ze ook bloedluis lusten.
christine


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-06-27 - 20:48:32 send message to cocobar

Enkel de kwartels heb ik af en toe al eens een oorworm zien eten. Voor de rest nuttige opruimers (zowel kwartels als oorbeesten happy :) )


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-28 - 02:24:54 send message to tonnl

Het oorbeest, ofwel de oorwurm happy :) voedt zich met bladluizen, mijten, larven en eieren van insecten en andere parasieten.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 212 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede