Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voliere waarheidsgetrouw of steriele inrichting .. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : voliere waarheidsgetrouw of steriele inrichting ..
natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2007-07-03 - 11:47:49 send message to natasja

ik ben wel eens benieuwd naar het volgende ..

van kleine vogels worden de voliere's vaak beplant en ingericht op een manier die zo veel mogelijk de natuurlijke omgeving benaderd, echter bij de grotere parkieten en papegaaien soorten zie je dit vrijwel nooit terug , dan zie je voliere's met enkele zittakken en hier en daar een speeltje en daar houd het mee op .

Natuurlijk zijn de grotere snavels ook geschikt om meer te slopen maar onmogelijk moet het toch niet wezen om een voliere natuurgetrouw in te richten .

Wat is daar nou eigenlijk de reden van ?


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-07-03 - 12:57:25 send message to theelepeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Kromsnavels slopen echt heel erg. Geloof me, ik heb het zelf ook geprobeerd. Veel mensen zullen het best willen want een beplante volière ziet er gewoon mooi uit.
Ik had destijds een voliere beplant met verschillende plantensoorten (bamboe, vlier, vuurdoorn, druif) en ik heb hier verschillende parkieten soorten in geplaatst (Valkparkiet, Kakariki, Grasparkiet, Swiftparkiet). Dit zijn geeneens de ergste knagers maar na twee weken waren alle planten gekortwiekt en ze groeiden gewoon niet meer goed. Ze hebben ook een houten nachthok en van veel planken zijn er al de randen afgeknaagt.

Ik denk dat het wel mogelijk is als je een zeer ruime volière hebt met in verhouding weinig vogels. Dat de planten dus sneller groeien dan de parkieten knagen. Echter omdat parkieten/papegaaien knagen heb je ook een stevigere volière nodig wat ook weer meer geld kost. En sommige mensen hebben nu eenmaal een bepaald budget. Ik denk dat de meeste mensen toch voor meerdere kleine volieres kiezen waarin je meerdere koppels kan huisvesten dan één grote voliere.
Ik heb zelf ook wilde duiven en exotische vinkachtigen, die zitten in een voliere gemaakt van netten. Goedkoop materiaal en die soorten knagen niet, dus de planten kunnen er goed groeien.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-07-03 - 14:42:25 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Knagen hoort bij het natuurlijke gedrag van veel papegaaiachtigen.

Die kans horen ze dan ook te krijgen!
verse knaagtakken, bloesems, bladknoppen en allerlei onschadelijke dingetjes om stuk te maken. VERRIJKING!

Van beplanting in de volières blijft in de regel niet of nauwelijks iets over.

Voor de 'aankleding' van een kromsnavel volière kun je natuurlijk wel gebruik maken van allerei beplanting in de direkte omgeving, zolang je maar zorgt dat deze beplanting (net) buiten bereik van de snavels blijft.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2007-07-03 - 15:01:20 send message to natasja

ik snap wel dat slopen een grote reden kan zijn om de voliere niet aan te kleden ..

maar als ik heel eerlijk ben ..
ik zie wel eens mensen vol trots hun voliere's showen met mooie papegaaisoorten erin en enkel wat zit stokken .. en dan gaat het om diverse voliere's keurig recht naast elkaar met diverse keurige koppeltjes op keurige zitstokken ..

en dan denk ik toch even van " he jakkes ... ook niet leuk voor die dieren "


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-07-03 - 15:29:47 send message to mijnkaketoes.nl

Hallo

ja papegaaien zijn zeker slopers. Echter ik probeer mijn volieres met kaketoes toch te varieren. Zo heb ik diverse lianen als zitstokken, zeker deze slopen ze ook en zijn natuurlijk duurder dan stokken uit het bos halen, maar goed wel een heel mooi gezicht. Verder heb ik diverse touwen in de hokken waar ze enorm van genieten en aan gaan hangen. Dan heb ik nog in iedere voliere een hele grote plantenbak waar ik regelmatig een hele dikke bos wilgentakken inzet die ze dan lekker kunnen slopen. Ook zet ik hier regelmatig een forse bundel bamboe takken in met bladeren en al. Zo heb je in ieder geval gen lege voliere met alleen maar 2 zitstokken. O ja en regelmatig zet ik er ook nog een top van een boom in wat ze gebruiken als klimboom en ik moet zeggen dat ze deze toch minimaal slopen. Want ze hebben denk ik toch in de gaten dat ze er ook graag op zitten.

Tja het kost wat maar dan heb je ook wat.

Henk


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2007-07-03 - 17:43:43 send message to Dennis Fr.

ik had een druifenplant laten groeien tegen de voliere van de week voor het eerst de vogels erin gelaten diezelfde dag was letterlijk alles totaal gekortwiekt.


Alfares
Website Member
Posts :37

Website Member
2007-07-03 - 19:07:17 send message to Alfares

roseicollis zijn misschien niet de grote kromsnavels waarover je het hebt, maar toch zijn het kampioenen van de vernieling happy :)
ik geef ze daarom vaak enkele takken van een vlierstruik, en dat appreciëren ze enorm!


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2007-07-03 - 19:47:13 send message to natasja

maar iets met dikke takken en boomstronken zou toch wel te realiseren moeten zijn ...

het hoeven niet perse twijgjes e.d. te zijn tenslotte om een voliere mooi in te richten zijn er toch voldoende alternatieven te vinden ..

als ik kijk naar terrariums bijv dan word daar toch heel veel gedaan nog met achterwanden ..

zijn de papegaaienhouders dan zo weinig creatief ? wink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-07-04 - 07:42:19 send message to johanblok

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote

ik zie wel eens mensen vol trots hun voliere's showen met mooie papegaaisoorten erin en enkel wat zit stokken .. en dan gaat het om diverse voliere's keurig recht naast elkaar met diverse keurige koppeltjes op keurige zitstokken ..


Persoonlijk hou ik helemaal niet van rijen volieres en al helemaal niet als ook de zitstokken nog eens keurig netjes recht in 1 lijn opgehangen zijn (wat je best vaak ziet). Maar ja, die rijen zijn wel de efficienste manier om zoveel mogelijk vogels een acceptabele ruimte te geven. Daar is (mits voldoende groot) niks mis mee, maar het kan anders, en wat mij betreft mooier en interessanter. De keerzijde is dat het een stringente beperking in het aantal vogels vraagt.

Ik wil niet beweren dat ik nu zo verschrikkelijk creatief ben, maar kijk bijvoorbeeld eens naar de foto's in een ouder topic:
http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=4922

Het gaat hier dan wel om een relatief grote voliere (oppervlak circa 12m2), en de wit voorhoofden knagen zeker een en ander stuk, maar er blijft meer dan voldoende begroeiing intact door de juiste planten te kiezen. Ook in kleinere volieres kan er meer dan vaak gedaan wordt, ook bij papegaaien. Nu moet ik wel toegeven dat witvoorhoofdamazones niet zulke verschrikkelijk knaaglustige vogels zijn. Daarnaast heb ik de indruk dat een wat hogere voliere dan gebruikelijk (2,5m) ook wat meer kans op success heeft. Ze laten de onderste helft dan duidelijk meer met rust.

En je moet natuurlijk planten kiezen die er tegen kunnen dat ze afgeknaagd worden, en vervolgens gewoon weer aangroeien. Dat zijn met name kruiden (b.v. maggiplant, munt etc.), aardpeer, wilg, (wilde) braam. Niet-giftige planten die erom bekend staan te woekeren door de tuin (niet meer weg te krijgen) zijn doorgaans het meest geschikt. Vervolgens kun je ook nog het onderste deel van een plant afschermen met gaas, zodat men slechts een beperkt deel kan afknagen. Zelf heb ik dat nog niet echt nodig gehad. En bescherm de planten op het moment dat ze net geplant worden, als bijvoorbeeld een wilg (gewoon een tak in de grond die daarvoor een paar weken in een regenton heeft gestaan) eenmaal goed geworteld is, zal deze ook na veel geknaag altijd wel weer ergens uitlopen.
En tenslotte: tijdens de broedtijd vanaf het punt dat de eieren komen, laten ze bij mij alles met rust. Kortom: met een hogere voliere met wat minder vogels per m2 en de juiste keuze aan planten kan er meer dan menigeen denkt, ook met kromsnavels. Het leuke is: je ziet ook wat meer natuurlijk gedrag terug, zoals fourageergedrag in de oostindische kers, opzoek naar bloemen en zaden. Deze plant is er trouwens nogeen die uitstekend tegen knagen kan, zichzelf uitzaait en vanzelf weer terug komt.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2007-07-04 - 08:47:14 send message to natasja

een mooi bewijs dat het dus wel degelijk kan , ziet er prachtig uit die foto's !

met de juiste inzet en planten/struiken kan je dus al best een eindje komen

maar wat zal nou de specifieke reden zijn dat de meeste niet kiezen voor zo'n beplanting ?

als een voliere met kleinere vogels alleen ingericht is met enkele zitstokken valt dat vrijwel gelijk op , bij de pageiaansoorten is dat precies andersom .. dan is jouw voliere een uitzondering te noemen


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-07-04 - 09:57:59 send message to Karel

De specifieke reden is, denk ik, dat de klassieke parkietenvolieres meestal lang en smal zijn. Bijv. 4 x 1 meter met 1 paar vogels.
Het is dan ivm het doorlopen/schoonhouden niet handig om daar vanalles op de bodem te hebben.

Veel mooier en natuurlijker is een bredere of zelfs vierkante voliere (3x4 of 3x3). Daarin is praktisch gezien qua inrichting, beplanting en onderhoud veel meer mogelijk.
Helaas vinden veel mensen dat zo'n grotere voliere een beetje leeg aandoet met maar twee vogels, zodat er meerdere koppels in moeten, hetgeen weer ten koste van de beplanting gaat.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-07-04 - 10:22:14 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Waarschijnlijk heeft het ook te maken met het feit dat de beplanting (zeker als het steeds moet worden aangekocht) in zekere zin niet aan te dragen is en bovendien ziet beplanting er in de kortste keren niet meer uit.

Verder speelt vast en zeker ook het extra werk dat eraan verbonden is.
Regelmatig heb ik deze twijfelachtige opmerking gehoord: 'daar heb ik geen tijd voor met zoveel vogels, ik red het net om ze allemaal op tijd te voeren!'

Tja, . . . .


Hoe dan ook, je blijft groen aanslepen, de vogels blijven het vernielen en je blijft de resten afvoeren.

Persoonlijk vind ik het een prachtige wedstrijd, beetje jammer dat de vogels altijd winnen!laugh :D


De opmerking van Johan over het minder knaaglustig zijn van albifrons deel ik niet.
Zo zie je maar dat e.e.a. per vogel of koppel kan verschillen, want hier doen ze zeker niet onder voor b.v. de oranjevleugels hoor! wink ;)

Verder heb ik vorig jaar als test een poging gedaan om riet aan te planten. Dit leek aanvankelijk, althans bij enkele koppeltjes, best goed te gaan, maar uiteindelijk is vrijwel alles tot de grond af geknaagd.
Nu is het zo dat rietsoorten vrij taai zijn en zo weer opkomen, maar na een paar keer flink te zijn ingekort door de vogels houdt het echt op.
Hier staat het nu alleen nog bij de Pionus.

Verder zaai ik elk jaar wat kiemzaden uit in de buitenverblijven. Dat komt altijd mooi vlot op en soms blijft er zelfs wel eens wat van staan.

Naast en over de volière laat ik een druif groeien en dit lijkt een succes. Vooral in dit (derde) jaar escaleert de groei flink.

Momenteel heb ik de zitstokken weer eens, zoals je dit inderdaad zo vaak ziet, horizontaal geplaatst, maar ik vervang de boel wel regelmatig. soms zet ik alleen een flinke tak met alles er op en aan rechtop (als boompje) of ik hang een tak (op een punt) aan het dakgaas.

. . . . en minimaal 1 keer per week flink wat verse knaagtakken is ook een beetje beplanting!

Het staat tenminste heel leuk . . . . . het eerste uur! wink ;)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-07-04 - 13:11:10 send message to molineti

Is ook een beetje soort gebonden;Amazones en caiques B.V zijn niet zo´n slopers en mits de volieres voldoende groot zijn kan er wel wat in de kooi groeien(of erover heen).

Bij de meeste kakatoes is dit bijna onmogelijksad :(

Op brandnetels na laten ze zelfs op de bodem zelfs nog geen sprietje onkruid staansad :(

Dit is voor mij dan ook 1 van de redenen geweest,om buiten papagaaien om ook andere vogelsoorten te gaan houden waarbij mooie struiken,planten en bloemen in de voliere geen probleem zijn.

Groeten Rene


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-07-04 - 13:46:04 send message to johanblok

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote

Waarschijnlijk heeft het ook te maken met het feit dat de beplanting (zeker als het steeds moet worden aangekocht) in zekere zin niet aan te dragen is en bovendien ziet beplanting er in de kortste keren niet meer uit.


Je kunt inderdaad geen fraaie modeltuin verwachten, je moet eerder denken aan een wilde tuin. Ik hoef echt nauwelijks beplanting aan te dragen, wel af en toe wat opruimen, maar ook dat is beperkt.

Inderdaad is succes in een rechthoekige voliere van 4x1 vrijwel uitgesloten. Je hebt breedte nodig. Ik heb een nog wat andere vorm waarbij de zijkanten uit driehoekvormen bestaan, ongeveer zo:
_
< >
< >
< >
<_>

Hierbij zitten de uiteinden van de driehoeken telkens aan elkaar vast. In deze driehoeken kun je uitstekend stokken/speeltjes bevestigen en beplanting aanbrengen, terwijl je in het midden nog door de voliere kunt huppelen.

Ook de hoogte speelt volgens mij een belangrijke rol.

De belangrijkste reden dat het weinig gedaan wordt is volgens mij eenvoudigweg de wens om veel vogels (en soorten) te houden. Zelf denk ik ook wel eens: toch maar een rijtje bouwen? Anderzijds, bij beperkte tijd en aanzienlijk schreeuwgedrag van de soorten waarin ik geinteresseerd ben, is het juist wel weer de mooiste manier van vogels houden.
Zeker als straks hopelijk de jonge witvoorhoofden uitvliegen, in een grote voliere met begroeiing is dat toch weer heel anders dan in een 'steriele' standaardvoliere. Als je ziet hoe kleine amazones als witvoorhoofden zich in zo'n voliere kunnen vermaken, dan vraag je je toch echt af waar mensen mee bezig zijn als ze deze vogels in kistkooien proppen waarbij van 'uitvliegen' eigenlijk helemaal geen sprake kan zijn.

Na mijn toekomstige verhuizing denk ik erover om weer precies zo'n voliere te bouwen, maar dan met twee binnenvolieres eraan, zodat ik toch een extra koppel vogels op deze manier kan houden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-07-04 - 14:37:20 send message to Karel

quote
Ook de hoogte speelt volgens mij een belangrijke rol.



Absoluut waar! Ik heb 1 voliere van gedeeltelijk 3m hoog ipv de standaard 2m en het verschil is enorm. Het vogelgedrag is ineens totaal anders als ze boven "menshoogte" kunnen gaan zitten. Het zicht is ook veel ruimer en mooier. Ook om zelf iets te moeten doen in de voliere is deze hoogte ideaal. De vogels zijn rustiger en vliegen gewoon over je heen. Bovendien steek je zelf niet meer zo snel je hark door het dak.wink ;)

Maar helaas kun je niet overal zo hoog bouwen. De meeste van ons hebben toch te maken met de buren en maximale schuttinghoogte.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 120 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede