Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bastaard sijzen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : bastaard sijzen
Stefan244
Oud Lid
Posts :15

Oud Lid
2004-03-05 - 19:08:54

Hallo allemaal,
Hoe kweek je bastaardsijzen, ik weet dat je een kanarie met een mozambique sijs moet kruisen maar moet de sijs dan een man of pop zijn of maakt dat niet uit? En kun je ze gemakkelijk kruisen of moet je heel veel "geluk" hebben?

Allemaal alvast bedankt,
Groeten Stefan


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-03-05 - 19:39:21

Hoe je het doet maakt niet veel uit gewoon een koppel samenstellen en voilla.


Stefan244
Oud Lid
Posts :15

Oud Lid
2004-03-06 - 07:29:28

Aha en vallen ze makkelijk te kweken?
Groeten Stefan


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-03-06 - 15:40:26

Even gemakkelijk dan kanaries zelf als ze in een gezelfschapsvoliere zitten moet je wel oppassen met soorten die dominant zijn want die kunnen ze wel eens storen.


Stefan244
Oud Lid
Posts :15

Oud Lid
2004-03-07 - 00:07:18

Nee ze zitten samen in een mini voliere dus daar heb ik geen last van. En dan gewoon de kanarie nestjes gebruiken als de pop een kanarie is?
Groeten Stefan


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-03-07 - 23:56:22

yep, zelfs als de pop een sijs is mag je z'on mandje gebruiken.Veel succes


Stefan244
Oud Lid
Posts :15

Oud Lid
2004-03-08 - 16:36:04

Oke bedankt voor de hulp. Ik ga deze week een koppeltje halen en houd je op de hoogte.
Groeten Stefan


Stefan244
Oud Lid
Posts :15

Oud Lid
2004-03-19 - 20:40:38

Hallo,
Ik heb nu een mozambique sijs gekocht, maar hoe kun je zien of het een man of pop is, want ik vertrouw het niet helemaal.
Groeten Stefan


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-03-19 - 22:32:01

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Eerste punt de mannetjes zingen.
Tweede punt de mannetjes hebben meer geel en een fellere kleur maar het duidelijkst is de halsketting van zwarte puntjes en vlekjes die enkel de vrouwtjes hebben.
Opgelet: jonge mannetjes die nog niet volledig op kleur zijn hebben ook een halsketting maar lichter en minder breed.

Oja nog iets de mannetjes die uit kanarie X sijs komen zijn overigens vruchtbaar.wink ;)


Stefan244
Oud Lid
Posts :15

Oud Lid
2004-03-20 - 00:02:13

Oke, dan heb ik in ieder geval een man sijs. Ik heb hem nog niet horen zingen, maar dat zal morgenvroeg wel beginnen, ik heb hem nu pas een uurtje of 4/5.
Bedankt,
Stefan


Stefan244
Oud Lid
Posts :15

Oud Lid
2004-03-20 - 19:11:17

hij heeft gezongenlaugh :D


carduelis
Oud Lid
Posts :17

Oud Lid
2004-06-16 - 22:43:43

Eventjes een (zij het late) reactie op bovenstaande .
Om te beginnen zijn bastaarden van kanarie maal mozambiquesijs NIET vruchtbaar .
Ten tweede is het beter om eerst wat ervaringen op te doen met kanariepoppen gepaard aan bvb mozambique , putter of sijs , de omgekeerde kruisingen met kanarieman zijn heel wat moeilijker en best pas te overwegen na wat ervaring .
Succes verder !


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-16 - 23:30:27

quote
Om te beginnen zijn bastaarden van kanarie maal mozambiquesijs NIET vruchtbaar .

En dat is maar goed ook!


Clint
Website Member
Posts :70

Website Member
2004-06-17 - 10:56:35

Grappig te lezen dat enkele mensen het wel heel erg eens zijn in hun eigen wereldje.
Mutantkweek is uit den boze.
Hybridenkweek is uit den boze.
En als er dan een onverlaat opstaat die een bastaardje heeft gekweekt roepen we van de daken dat het vogeltje (hopelijk) niet vruchtbaar is.
Er is helemaal niets verwerpelijks aan om te proberen van twee in de liefhebberij regulier voorkomende vogeltjes een hybride trachten te kweken. Daar leert de liefhebber van. Die kennis is later bij de andere vogels weer te gebruiken.
Denk eens aan al die Japanse Meeuwtjes waar veel hedendaagse liefhebbers plezier van hebben. Die zijn ook op die manier tevoorschijn gekomen.(meest in broedkooien) Of de roodfactorige en mozaiëk kanaries. Door bastaardering met de kapoetsensijs.
Niet alles wat een ander doet is dus verkeerd.
Dat zijn de mooie dingen van de vogelliefhebberij. Een ieder kan het op zijn/haar eigen manier rond of in het huis beleven.
Graag wel met respect voor mens en dier.

Groet,

Rob.



marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-17 - 11:49:47

Rob, ik denkt dat de meeste bovenstaande standpunten wel iets te zwart wit zijn, het probleem van allerlei proefparingen voor mij is dat de mens altijd maar meer wil en nooit tevreden is, men kan/wil geen grenzen stellen,( al of niet bang dat een ander het wel doet en dan ......).

Kijk toch hoe o.a. de grasparkiet, zebravink er nu uitziet t.o.v 25 jaar geleden, of die kanariesoorten die niet eens meer gewoon kunnen vliegen,
Je ziet het overal men blijft steeds verdergaan, vissen die op monsters lijken, honden die geen poot/nek of kop meer over hebben enz. enz. enz.
Wanneer zijn we tevreden met wat we hebben, met wat nog enigszins natuurlijk is?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-17 - 11:59:06

quote
Grappig te lezen dat enkele mensen het wel heel erg eens zijn in hun eigen wereldje.
Ben ik met je eens Rob, alleen bedoelen we daar denk ik allebei wat anders mee. Wie (vruchtbare) bastaarden probeert te kweken leeft m.i. in een heel klein wereldje want hij namelijk geen oog voor het grotere geheel en de gevolgen die er zouden kunnen zijn voor de raszuiverheid op langere termijn.

quote
Daar leert de liefhebber van
Wat dan?? Dat jaren later blijkt dat hij dit nooit zo had mogen doen??

quote
Denk eens aan al die Japanse Meeuwtjes waar veel hedendaagse liefhebbers plezier van hebben
Waarom heeft de Japanse bond zich dan in 70er jaren verontschuldigd voor deze miskleun? Voortgekomen uit een wetenschappelijk, gecontroleerd experiment waarbij vaststond dat alle dieren na afloop zouden worden gedood, hebben "vogelliefhebbers" enkele exemplaren "gered" (lees: gestolen). Uiteindelijk heeft dit, door meer geluk dan wijsheid, niet geleid tot onzuiverheid van met name het bronzemannetje in de vrij natuur, maar het risico wordt achteraf als onaanvaardbaar hoog beschouwd!

quote
Door bastaardering met de kapoetsensijs
Dat is achteraf goed afgelopen doordat enkele serieuze kwekers het gevaar tijdig hebben ingezien en hebben getracht zuivere stammen van de kapuzensijs op te zetten. Alleen daardoor zijn er nu nog kapuzensijzen verkrijgbaar.
M.a.w. het is makkelijk praten als de gemaakte fouten door andere worden hersteld.

quote
Niet alles wat een ander doet is dus verkeerd.

Mee eens, maar in dit geval niet de juiste "gezond verstand" conclusie!

quote
Graag wel met respect voor mens en dier.
Mee eens, maar waar is het respect voor het dier als soort, en de natuur in het algemeen in dit geval?

Bastaardering kan de wetenschap veel leren over de plaats van een (onder)soort in de systematiek, hetgeen bijdraagt aan een grotere kennis en een betere mogelijkheid soorten in de natuur waar nodig te beschermen. Dit soort experimenten kan echter alleen verantwoord worden uitgevoerd in een volstrekt gecontroleerde omgeving met vooraf geformuleerde doelstellingen. Waar nodig zal de overheid hier toezicht op moeten houden omdat bastaardering en genetische manipulatie moreel gezien echt niet zover uit elkaar liggen.

Omdat wij tot nu toe vogels mogen kweken en kruisen zonder dat daar enig toezicht op is, is het dus onze eigen taak er op toe te zien dat we dat verantwoord doen! Dit doet totaal niets af aan het plezier dat je van deze hobby kunt hebben! Integendeel!

Veel wijsheid gewenst.









Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 141 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede