Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > goulds Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : goulds
belg
Website Member
Posts :172

Website Member
2007-07-24 - 20:21:55 send message to belg

ik heb een paar goulds
de man heefd al jongen gehad vorig jaar en is klaar de pop heefd nog ni gewerkt maar is achter de rui en is klaar
het nest is al gebouwd en al meer dan 2 weken paren ze verschillende keren elke dag zelfs buiten het nest en de pop wil de man daar zij hem aanlokt om te paren
maar er zijn nog geen eieren na meer dan 2 weken
ze krijgen vitaminen grit eischalen groenvoer eivoer zaad voor goulds vers water elke dag en badwater (alle wat er moet zijn) wat is de oorzaak?


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-07-24 - 20:42:09 send message to cocobar

Te weinig geduld van de kweker zijne kant wink ;)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-07-24 - 21:19:31 send message to chrislaevers

Ja, ik zou het ook een beetje van op afstand bekijken. Er hoeft geen oorzaak te zijn voor het niet leggen van eieren... ik heb vaak de indruk dat vogels een beetje gokken op het weer en andere gunstige factoren om uiteindelijk van start te gaan. Jij ziet tenminste jouw gould's paren... ik heb bij de mijne niets gezien of opgemerkt en heb nu twee allereerste kleintjes maar totaal onverwacht eigenlijk. In een andere nest liggen ook eieren maar die zijn waarschijnlijk niet bevrucht en al voor de tweede keer. Zo gaat het dus ook.
Als ze gepaard hebben is dat toch al een zeer goed teken.
Christine.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-07-24 - 22:33:57 send message to goulds

idd het geduld aan jouw zijde is hetgeen wat ontbreekt.wink ;)


Claessen
Website Member
Posts :32

Website Member
2007-07-25 - 00:38:26 send message to Claessen

Het beste kun je de pop uitsluiten voor de kweek omdat ze waarschijnlijk toch niet in staat is om eitjes te leggen.Andere pop bij de man en probleem is opgelost.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-25 - 00:43:41 send message to tonnl

Vind je dat al te beoordelen na twee weken? Ik zou de vogels op zijn minst nog een maand gunnen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-07-25 - 08:58:07 send message to Niltava

Tja, het zijn geen apparaten die je aan of uit zet.
Gewoon wachten en anders het broeden afbreken


belg
Website Member
Posts :172

Website Member
2007-07-25 - 16:20:32 send message to belg

ze broed nog niet!! ze paren veel maar niks al meer dan 2 weken
alvast veel dank
kzal geduld moeten hebben en afwachten


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-07-25 - 21:52:30 send message to chrislaevers

Als ik vogels gekocht heb en ze in de volière loslaat, heb ik geen verwachtingen voor de eerste drie-vier maanden. De vogels moeten hun draai vinden en sommige vogels hebben tijd nodig om een geschikte partner te vinden en vervolgens om een geschikte nestplaats te kiezen. Dat gaat niet in enkele weken tijd.
In februari heb ik drie gould's toegevoegd aan de volière: twee poppen en één man. Eén pop en één man maken nest met onbevruchte eieren. Twee maanden later voeg ik twee mannen toe. Er is een zeer discrete wisseling gebeurd waarbij de tweede pop die niets ondernomen had alliantie sloot met één van de nieuwe mannen en beiden hebben het 'oudere' koppel van de nestkast die ondertussen vervangen werd door een geschikte nestkast (in L-vorm) verjaagd. Dat laatste koppel heeft nu dus jongen.
Het allereerste koppel heeft ergens anders nest gemaakt maar weerom met onbevruchte eieren. Ik krijg meer en meer de indruk dat de surplus van mannen bij gould's een goede zaak is. De pop moet keuze kunnen maken en niet andersom. Dat er meerdere mannen zijn dan poppen schrikt misschien meerdere vogelkweker af omdat de algemeen geldende regel is: meer poppen dan mannen en dan zit je goed... Gould's mannen vechten niet met elkaar. De mijne zitten vredig naast elkaar, ook de man die geen pop heeft.
Op een neutrale stok zitten de drie mannen vaak naast elkaar te slapen.
Misschien moet ik er nog een man bijzetten want die ene pop lijkt geen voldoening te vinden, vandaar die onbevruchte eieren waarschijnlijk.
Het kan indd ook snel gaan: mijn koppel valken bleken twee poppen te zijn en ik koop op 10 maart een echte man. Nog voor hij wist waar het eten en het water stond, zat hij in de nestblok en op één van de twee poppen. 25 juli en er zitten 5 jongen van 8 dagen oud in de blok: derde ronde. Tweemaal dus zat het laatste jong nog in de blok met twee eieren van de volgende ronde. Drie jongen dus eerste nest, twee jongen tweede nest en nu vijf jongen. Dat is ook wel te veel van het goede.
Ik vind het dus niet erg dat vogels hun tijd nemen om een partner en een nestplaats te vinden of te kiezen. De ene vogel doet het zo en de andere doet het anders.
Als zich maar goed voelen en gezond zijn.
Christine.


Claessen
Website Member
Posts :32

Website Member
2007-07-27 - 10:17:38 send message to Claessen

quote
Tja, het zijn geen apparaten die je aan of uit zet.
Gewoon wachten en anders het broeden afbreken


Het zijn geen apparaten nee, maar je kunt ze wel "aanzetten". Zo kun je op enkele dagen precies bepalen wanneer ze zullen gaan leggen en broeden. Dat je op dit "aanzetten" meer controle hebt in een ruimte, waar in dit geval, de goulds apart verblijven dan in een gezelschap voliere moge duidelijk zijn.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-07-27 - 10:42:51 send message to Niltava

quote
Het zijn geen apparaten nee, maar je kunt ze wel "aanzetten". Zo kun je op enkele dagen precies bepalen wanneer ze zullen gaan leggen en broeden.

Knap, ik kan dat inderdaad grotendeels regelen, echter mogen ze elkaar niet dan mogen ze elkaar niet. Dan kunnen ze 100x een nest maken(omdat ze beiden wel aan broeden toe zijn, en soms ook eieren) maar dat wil gelukkig nog niet zeggen dat je dat volledig kan controleren.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-07-27 - 21:07:00 send message to goulds

zo is het de natuur kun je en mag je (vind ik) niet regelen maar op zijn beloop laten.wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-07-27 - 22:52:07 send message to Karel

quote
echter mogen ze elkaar niet dan mogen ze elkaar niet


Zo is dat! Toch probeer ik daar ook weer van te leren, want waarom mogen ze elkaar niet?

Te jong gekoppeld?
Verwantschap?
Leeftijdsverschil?
Is een van de vogels al gekoppeld geweest in hetzelfde seizoen?
Zitten er andere vogels van dezelfde soort/familie binnen het zicht of gehoor?
Voeren ze elkaar niet?
Vijandig gedrag bij de voerbak?
enz.

Soms is een van deze redenen van toepassing en kun je daar volgend jaar op letten waardoor het slagingspercentage weer een paar procentjes kan stijgen.

Maar inderdaad, 100% wordt het nooit en dat is maar goed ook.happy :)


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-07-27 - 23:05:11 send message to pietparkiet 10

5 mannen en 10 poppen in de voilere en verschillende kleur ringen aan en zelf laten zoeken krijg je de beste koppels


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-07-27 - 23:16:39 send message to goulds

Pietparkiet, bij goulds is het andersom dwz 10 mannen 5 poppen voor de rest klopt het verhaaltje
grt


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-07-28 - 00:12:07 send message to pietparkiet 10

en als ik nou 5 mannen hebt en 10 poppen de poppen gaan meestal het eerste dood ik heb er graag een paar over en het gaat goed want ik kweek er zat



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede