Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Meerdere koppels astrilde's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Meerdere koppels astrilde's
Rvandijk
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-08-04 - 16:17:30 send message to Rvandijk

Hallo allemaal,

Ik heb een voliere van +- 4x2x2. Hierin zitten 3 koppels bischano en 2 koppels Binsen. Het zijn allemaal niewe vogels, meest van 2006. Nu bouwen ze wel af en toe een nest en soms ook wat eieren. Ik heb van dit hele jaar van alleen deze vogels 3 jongen bischano's. Dit is natuurlijk fantastsch maar valt me eigenlijk eetje tegen.
Soms jagen de bischano's wel onderling, maar dat lijkt mij niet zo erg.

Is het nu verstandig om maat met 1 soort verder te gaan, bijvoorbeeld alleen met de bischanow's?
of kan dit geen kwaad?

alvast bedankt


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-08-04 - 16:20:15 send message to lZebravinkjel

De juiste naam is Bichenow (astrilde).

Het kan volgens mij geen kwaad om deze soorten bij elkaar te houden. De vogels zijn nog jong en als dit hun eerste broedjaar was, dan zijn die resultaten zo slecht nog niet. Jonge vogels hebben altijd moeite met hun eerste nesten. Gun ze wat tijd.


Rvandijk
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-08-04 - 16:37:50 send message to Rvandijk

Hallo,

Tijd geven daar heb ik al meer over gelezen. 1 nest met jongen van 9 dagen is mislukt, jongen lagen met volle kroppen dood in het nest, 1 nest bichano's heb ik ook dood aangetroffen. jongen stonden op het punt van uitvliegen maar ook allebij (2) dood.

Maar ik denk dat ik wat meer astrildes erbij ga kopen of kweken! 9 kweekkoppels lijkt mij mooi voor z'n voliere. Ofniet?


Rvandijk
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-08-04 - 22:59:57 send message to Rvandijk

Hallo,

Zouden de kweekresultaten erop vooruitgaan als ik met 1 soort verder kweek? k hoor wel eens van mensen hoe minder soorten hoe beter. klopt dit of kan het geen kwaad?

Roelof


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-08-04 - 23:32:55 send message to cocobar

Dat kan, afhankelijk van de soort...
<zowel bichenows als binsen komen in aanmerking, net als goulds, spitsstaarten,...>

maar dan nog zal je geduld moeten hebben en ze tijd gunnen wink ;)


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-08-05 - 19:45:43 send message to goulds

Stel jezelf eens de vraag wat wil ik,een soort of diverse soorten.

Je kunt alle australische prachtvinken bijeen houden en kweken,als er genoeg ruimte is en nestkastjes in overvloed.

uitzondering zijn zebravink en diamantvink,deze verstoren nogal eens het broedseizoen uitzonderingen daargelaten.

Koop als je weinig geduld hebt overjarige vogels deze broeden sneller,maar garanties geeft dit natuurlijk niet.


leila
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-08-10 - 15:56:47 send message to leila

bichenow en binzen
je kunt ze wel bij elkaar houden maar dan is het beter 3 paar van elk soort en je kunt bij de binzen beter overjarige keer een jaarling zetten anders is de kans op mislukken erg groot zorg ook dat ze onverwant zijn en veel verschillende nestkasten ophangen hoog en laag bij de grond pas op met de soorten die je erbij koopt geen zebra,s rijstvogels diamantvinken die zijn niet zo geschikt voor een gezelschapsvoliere pas ook op met het geven van levend voer is beter diepvriesvoer en pas tegen zdat ze uitkomen wat geven kweek al jaren binzen alleen natuurbroed doe ik met al mijn tropen groeten wim


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-08-10 - 17:49:37 send message to tonnl

quote
pas ook op met het geven van levend voer is beter diepvriesvoer
Waarom vind je diepvriesvoer beter Wim?


leila
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-08-11 - 22:20:04 send message to leila

bij levend gebeurt het vaak dat de mannen te hitsig worden met als gevolg dat de jonge vogels uit het nest geworpen worden bij diepvries voer is mijn ervaring dat het minder gauw gebeurt ook een goed voer is melk aan de kook brengen en dan een klein scheutje azijn toevoegen niet laten koken uit laten lekken op een zeef en dan honing of suiker er door heen mengen niet teveel hoor dan af laten koelen en invriezen of in de koelkast bewaren bij gebruik door het ei of universeelvoer malen en reken maar dat ze het eten vroeger kweekte ik spreeuwen en dan maakte ik gelatine puddingkjes ik vind je moet proberen een vervangend voer te vinden voor uw vogels de meeste houden nog te veel vast aan meelwormen,buffalo,s enz.
groeten wim


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-08-12 - 11:15:30 send message to goulds

Vind nadeel van diepvries dat je niet weet wat ze gegeten hebben,levend kun je ze bestrooien met vanallerlei en voeren wat ten goede komt aan vogels.
Tevens kun je ze alsnog invriezen,eens volgegeten en leeggepoept(de rotzooi) effe blancheren,drogen in invriezen.

Zelf voer ik levend het liefst,deze doe ik door universeel en insektepatee dat wordt dan ook beter opgenomen daar alles dan beweegt.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-08-12 - 11:31:46 send message to tonnl

Ik heb (tot nu toe) ook de beste resultaten met levend. Diepvries eten ze niet hier, waarschijnlijk omdat ze "beter" gewend zijn.

Ik zou nog wel graag horen wat dan het verschil is wat de vogels eventueel "te fel" maakt. In diepvries zouden toch dezelfde stoffen moeten zitten als in levende?
Ton.


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-08-12 - 11:38:52 send message to vlindervogel

Qoute:

bij levend gebeurt het vaak dat de mannen te hitsig worden met als gevolg dat de jonge vogels uit het nest geworpen worden bij diepvries voer is mijn ervaring dat het minder gauw gebeurt

Heb hier geen ervaring mee. Ingevroren of levend, qua samenstelling zijn de voedseldieren hetzelfde (of zoals Goulds zegt wanneer je het zelf invriest). Vogels worden weer broeds wanneer ze teveel eiwitrijk voedsel opnemen. Heeft niets te maken met levend of dood.
Het is zoals Goulds zegt wel zo dat bewegende insecten sneller worden opgenomen. Ik voer dan ook zoveel mogelijk levend (heb Afrikaanse Prachtvinken). Het is een kwestie van de juiste hoeveelheid levend voer die ervoor zorgt dat de ouders niet te snel weer broeds worden.

Groeten Carmen


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-12 - 14:02:20 send message to Niltava

quote
Ik zou nog wel graag horen wat dan het verschil is wat de vogels eventueel "te fel" maakt. In diepvries zouden toch dezelfde stoffen moeten zitten als in levende?

Dat leek mij ook. Echter zoals jullie weten heb ik redelijk gebroed met de boomklevers. Hiervoor was dus veel levendvoer nodig. Deels diepvries van het bekende merk. Nu waren de diepvriespinkies ineens op. Een paar weken kon ik ze niet krijgen. Er zou een tekort op de markt zijn ?????
Ik heb toen gewone pinkies gekocht en die toen geblancheerd, geen leuk werk maar je moet toch wat. Toch heb ik het gevoel dat de vogels daar anders op reageerden(ook mijn afrikaantjes etc) dan op de diepvries. En dan bedoel ik niet het directe eetgedrag maar het gedrag algemeen.

Het verhaal van te hitsig geloof ik niet zo zeer, is meer een eenzijdige denk ik.
Ik heb tenminste nooit gemerkt dat ze hitsiger werden door meelwormen oid. Ik voer de meelwormen dan ook met meelwormenvoer.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-08-12 - 21:39:58 send message to goulds

Als ik naar andere frituur ga smaken mij de friet ook anders(ofwel beter ofwel minder),zo zal dat bij vogels ook zijn denk ik laugh :Dlaugh :D



Rvandijk
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-08-12 - 21:55:15 send message to Rvandijk

ok, ik ga dan proberen aan een koppeltje bichenow astrildes te komen.
Toen ik vanmorgen in de voliere keek lag er een doode bichenow astrilde op de grond. Doodsoorzaak??? niet mager, jong is al 2 mnd uitgevlogen.



leila
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-08-12 - 22:19:53 send message to leila

toen ik nog pagode spreeuwen kweekte deed ik net als iedereen zoveel mogelijk meel en buffalowormen levend anders eten ze het niet .
maar hoe verliep de kweek jaar in jaar uit 1 of 2 stuks per jaar nu na een tip van een wildzangliefhebber over op diepvries voer miereneieren,pinky,s buffalo,s bestrooit met zeewier poeder het jaar erop kweekte ik tien stuks en zonder kromme tenen of wat dan ook.
ik wil maar aangeven met het geven van levend voer blijf je nog steeds in het oude patroon.
je zou zeggen levend of diepvries dat zou hetzelfde moeten zijn mijn ervaring is anders.
voorbeeld. ik heb nonastrilde,s gekweekt bij een ieder plukten de stellen elkaar ik heb toen 4 paar gekocht elkaars partner uit laten zoeken en zonder levend voer kweekte ik het jaar erop 16 jonge vogels,kom ik pas een collega keurmeester tegen die ze ook probeert te kweken,wat niet zo erg wou lukken,dus ik zei ze plukken mekaar zeker ja dat was zo.
gaf niet anders dan meelwormen en allerlei levend voer kweekte dus niks en heeft ze weer verkocht.
ik heb nog wel een tip voor jullie van dezelfde wildzangliefhebber vooral voor insecteneters maak gelatine puddingkjes hoe ga je te werk koop in de supermarkt gelatine blaadjes week ze in vrij warm water daarna doe je het in een koffiebekertje en kun je er van alles aan toevoegen bijv,gekookte meelwormen allerlei insecten ei of universeel voer je zet het daarna in de koelkast dan krijg je na een uurtje een soort van pudding je snijd er kleine blokjes van en voeren maar prima voor je vogels groeten wim



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 163 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede