Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eieren rapen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : eieren rapen
arnootje
Website Member
Posts :12

Website Member
2007-08-05 - 16:47:46 send message to arnootje

Afgelopen week is er bij mij een jong van de pyrrhura egregia dood gegaan. dit was het 5de en laatste jong het werd 4 dagen na de 4 de geboren.

Het werd in principe gewoon door broers en zussen verdrongen van eten.

Nu zat ik eens te denken, heb weleens horen zeggen en vooral omdat pyrrhura's grootte nesten leggen, om de eieren te rapen en zodra ongeveer het laatste ei is gelegd en het popje goed vast op het nest zit ze terug te leggen. met in de veronderstelling dat alle jongen op hetzelfde moment uit het ei komen.

2de vraag, zoja als je ze raapt hoe bewaar je ze dan het best?

groet Arno


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-08-05 - 17:23:30 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn ervaring is dat juist Pyrrhura hun nesten prima grootbrengen, ook terwijl er sprake is van een groot verschil in leeftijd bij de jongen onderling.

Vermoedelijk is er iets anders aan de hand geweest want het leeftijdverschil kan nog veel groter.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-05 - 17:35:33 send message to pietparkiet 10

bij parkieten hoef je nooit te rapen doen ze alleen bij kanaries dan vliegen ze ongeveer gelijk uit maar nodig is het niet


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-05 - 17:37:11 send message to pietparkiet 10

sorry vraag 2 las ik overheen sommige doen dat in het zand en andere liggen ze in de watten is maar wat je wil


arnootje
Website Member
Posts :12

Website Member
2007-08-05 - 18:27:47 send message to arnootje

Ik ben er zelf ook geen voorstander van, maar had wel eens zoiets gehoord.
De natuur regelt haar zaakjes gewoon op haar manier, dus het zal wel iets anders geweest zijn.

alvast bedankt voor het antwoordt


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2007-08-05 - 18:28:33 send message to Dennis Fr.

je kan de eieren ook gewoon in een bakje zaden leggen .niet vergeten de eiren 3 keer daags halve slag te draaien.anders is de kans groot dat je de eieren niet meer uitkomen.en de eieren weg te zetten in een ruimte die niet veel wisseld van temperatuur bijv. de kelder.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-08-05 - 20:52:16 send message to denegon

4 jongen die groot komen uit een nest van 5 vind ik al heel netjes en ik zou daar tevrede mee zijn ook al is het zonde van het 5 de jong. Weet wel dat als je de eieren gaat rapen dat je de vogels stoort en dat ze misschien de eieren in de steek laten. Dit even ter zijde.

Als je pop het eerste ei legt dan pak je dit weg en geeft de pop er een net zo groot nep ei voor terug je legt het dan in een bakje met een bodempje parkieten zaad (fijn zaad) dit op zoals dennis zegt) een niet al te warme en geen temp. wisselende kamer. dit ei moet je dan 3 keer per dag omdraien zodat de dooier niet wegzakt. dit doe je bij het tweede ei ook enz. als je pop normaal 5 eieren legt dan kun je de eieren weer omwisselen als ze het 5de ei heeft gelegd. de eieren zullen dan tegelijk uitkomen.
groetjes egon


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2007-08-05 - 20:59:50 send message to afican parrot

quote
De natuur regelt haar zaakjes gewoon op haar manier


Is inderdaad zo. Na het leggen van het tweede eitje bevatten de volgende eitjes meer testosteron. Dit ter compensatie van de vroeger geboren jongen om de later geboren jongen wat sterker te maken. Blijkt uit een onderzoek bij kanaries. Dit ter zijde even off-topic wink ;).


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-08-05 - 22:32:40 send message to chrislaevers

Ik heb zitten nadenken over dat eieren rapen (heb het zelf nog niet gedaan). Ik neem het voorbeeld van mijn valken. Ik heb er nu 5 in nestblok van ongeveer 20 dagen oud. Nu zijn die jongen van verschillende grootte maar als ze nu (in geval van rapen) dezelfde dag waren uitgekomen dan zouden ze in theorie allemaal even groot zijn. Als de vijf jongen allemaal even groot zijn dan zou de ruimte in de nestblok toch een stuk enger worden of niet? Niet alleen de ruimte maar ook het temperament van elk jong zou gewaagd zijn aan dat van het andere jong. En wie gaat dan als eerste uitvliegen? Op een natuurlijke wijze gaat het oudste jong als eerste uitvliegen maar hoe wordt de rangorde dan bepaald bij jongen die even oud zijn?
Stel dat bij geraapte eieren de jongen dus even oud zijn maar niet even groot zijn... dan is er een rangorde opgetreden maar van welke orde?
Bij mijn vorige nest waren er drie jongen en is het jongste jong na 8 dagen in de blok dood gegaan. Persoonlijk wijt ik het aan het te lang in volière laten van de drie jongen van de eerste nest die nogal nieuwsgierig waren waardoor er waarschijnlijk te veel beschermende beweging in de nestblok geweest is van de ouders. Het jong had onderhuidse bloeduitstortingen. De jongen van die eerste nest heb ik weggevangen op 66 dagen. De 2 jongen van de tweede nest (met dus 5 jongen in de blok... derde nest) heb ik bewust weggevangen op 59 dagen ouderdom ( een week vroeger dus) en tot nu toe (knock on wood) zijn de vijf jongen oké.
Dus als er geraapt wordt, zijn de jongen in nest dan allemaal even groot of niet? Gaan de ouders niettemin een voedselverdeling aanhouden gericht op jongen van verschillende leeftijd en verschillende eetbehoefte of gaan ze elk jong evenveel voedsel geven? Dat lijkt me zeer moeilijk. Is het niet de bedoeling van de natuur om het voederen vlot te laten verlopen door jongen met een stapsgewijze groeiende eetlust in nest te hebben? Wordt zodra het oudste jong is uitgevlogen, de voedselverdeling niet meteen aangepast aan de behoefte van elk jong dat nog in nest zit... een soort opschuifsysteem? Want als het oudste jong is uitgevlogen heeft het ook meteen toegang tot ander voedsel en verloopt de voedering van dat jong dan weer gematigder? Wordt dat allemaal niet in het gedrang gebracht wanneer de jongen tegelijkertijd uitkomen?
Dat vraag ik me allemaal af.
Christine.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-08-06 - 07:49:16 send message to denegon

hoi christine
Ik heb wel eens eieren geraapt ik doe het niet bij al mijn vogels omdat ik ze niet wil verstoren.
Ik heb het toen gedaan omdat een van mijn poppen na het tweede uitgekomen jong stopte met broeden en begon met voeren hierdoor kwamen er 4 bevruchte eieren niet uit. Dit vind ik voor de eerste keer niet erg maar als dit meerdere nesten voor komt dan ga ik iets anders proberen om wat meer jongen op stok te krijgen.
Ik had na het rapen van de 7 eieren, er 5 bevrucht en die zijn binnen 3 dagen van elkaar uitgekomen en al de 5 de jongen zijn groot gekomen en ja het was een stuk drukker in het blok en warmer. Er zijn dan altijd sterkere en minder sterke vogels die dus meer of minder eten krijgen. Zo komt er toch een grote verschil en het eerste jong vloog uit en 11 dagen naar der hand het laatste. Dus er komt toch een grote verschil.

Groetjes egon


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-08-06 - 16:05:33 send message to chrislaevers

Er ontstaat dus sowieso een verschil in grootte van de jongen en een verschil in uitvliegdag ook al werden de eieren vrij simultaan bebroed. Dat vind ik dus een zeer interessant gegeven. Natuurlijk zouden er van die geraapte eieren-nesten meer data moeten zijn om dat indd te bevestigen.
Afgaande op dit geval, zou je er van kunnen uitgaan dat de natuur toch beslist voor verschillende grootte van jongen en gespreide uitvliegmomenten voor redenen die ik eerder vermeld heb.
Met nestvlieders (kippen, kwartels enz) is het net andersom en het is ook logisch daar de kloek onmiddellijk begint te fourageren en niet bezig kan zijn met achterblijvers.
Wonderlijk is dat allemaal.
Christine.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-06 - 16:32:06 send message to Karel

quote
Zo komt er toch een grote verschil en het eerste jong vloog uit en 11 dagen naar der hand het laatste. Dus er komt toch een grote verschil.



De verklaring hiervoor is eigenlijk hierboven al gegeven door African Parrot.
Als je de eieren raapt en dus gelijktijdig uitkomen afdwingt, worden de jongen vanaf ei nr.3 het sterkst en grootst. Met eieren rapen ontwricht je eigenlijk dus het natuurlijk systeem, waardoor je dit soort verschillen krijgt.


arnootje
Website Member
Posts :12

Website Member
2007-08-06 - 16:48:36 send message to arnootje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Met eieren rapen ontwricht je eigenlijk dus het natuurlijk systeem, waardoor je dit soort verschillen krijgt.



Daarom, ik ben ook zeer tevreden van de 6 eieren 5 bevrucht en 4 jongen van nu 3 weken.
De sterkste overleven, en als er jongen wegvallen zal dat wel een natuurlijke oorzaak hebben, vooral als je zelf alles heb gedaan om de ouder vogels het mogelijk te maken dat alle jongen groot kunnen worden, en daar bedoel ik mee voer, licht, ruimte en omgeving, rust en dergelijke.


Ps. Als er nog liefhebbers voor jonge Pyrrhura egregia's zijn. dan kunnen ze gereserveerd worden en kunnen ze weg zodra ze zelfstandig zijn en gesekst.



pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-06 - 16:54:15 send message to pietparkiet 10

dat heb je nu goed gezien hoor de natuur bepaalt het zelf wel hoor ik heb een 13 eieren gehad van een stel hollandse grasparkieten de eerste 3 kwamen gelijk uit en de anderen om de dag dus tussen de eerste en de laatste zat ook zowat 14 dagen en er zijn er twee niet uitgekomen en dan denk ik nog shit waarom niet maar ik denk dan kom allemaal wel goed


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-06 - 17:07:58 send message to Karel

quote
De sterkste overleven, en als er jongen wegvallen zal dat wel een natuurlijke oorzaak hebben, vooral als je zelf alles heb gedaan om de ouder vogels het mogelijk te maken dat alle jongen groot kunnen worden, en daar bedoel ik mee voer, licht, ruimte en omgeving, rust en dergelijke.



Vergeet ook niet dat niet alle eieren dezelfde kwaliteit hoeven te hebben. Soms is een ei wel bevrucht maar het jong niet levensvatbaar. Het sterft af in het ei of het kan niet uit het ei komen enz.
Dat kan weer met de kwaliteit van de ouders te maken hebben.....en zo kun je nog wel even doorgaan.

@Pietparkiet
Ik denk dat er heel veel mensen jalours zijn op 11 jongen uit 13 eieren!! En dan nog klagen over 2 eieren die niet uitkomen laugh :D
PS. zou ik denk ik ook doenwink ;)


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-06 - 17:54:25 send message to pietparkiet 10

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ja karel dat zit in me ik wil er zoveel mogelijk gezonde jongen uithalen maar die 11 jongen dat was eenmalig hoor normaal is 4 a 5 jongen en daar ben ik ook tevreden mee ik heb nu een stel valkparkieten die hadden 4 eieren kwammen er 3 uit vind ik ook prima drie keer mee gebroeid 12 jongen is gemideld 4 nou dat vind ik een top koppel maar ik wil dan gewoon weten waarom ze niet uit komen maarja das alleen maar raden



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 231 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede