Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > een schrikkend artikkel over het geven van azijn Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : een schrikkend artikkel over het geven van azijn
belg
Website Member
Posts :172

Website Member
2007-08-10 - 13:39:48 send message to belg



pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-10 - 13:42:10 send message to pietparkiet 10

en denk jij dat we allemaal frans kennen vertaal het eerst even


belg
Website Member
Posts :172

Website Member
2007-08-10 - 14:03:14 send message to belg

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

dit kun jr hiermede vertalen
http://babelfish.altavista.com/
ik kan ook maar wienig frans en heb deze vertaqling gebruikt


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-08-10 - 14:05:29 send message to meyer

Kun je het niet even in het kort vertellen wat je dwars zit.Jij kwam hier tenslotten mee.

Groeten Meyerwink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-10 - 14:06:59 send message to Niltava

Ik kan ook geen Frans(de taal dan wink :)) maar ik denk inderdaad dat het geven van zuur water vaak gepaard gaat met suggestieve of onjuiste waarheden.
Ook hier de proef met een ei in azijn, tja dat zegt mij niet zoveel over ingenomen azijn.

Feit: water in de natuur is vaak zuur(der) dan neutraal.
Feit: toen we nog zure regen hadden, legden koolmezen eieren met een dunne schaal.

Voor mij is de waarde van een beetje aangezuurd water vooral die in het drinkbakje.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-10 - 16:34:42 send message to pietparkiet 10

je moet ook geen liters geven is maar een paar druppels en dan nog tafelzuur


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-08-10 - 17:24:29 send message to paintim

Het is inderdaad een behoorlijk heavy artikel.
Maar ja, wie zegt eigenlijk,dat je azijn moet geven aan gezonde vogels.
Vriendelijke groeten van
ANTONI


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-08-10 - 17:32:56 send message to meyer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hiervoor word geen tafelazijn gebruikt maar Appelazijn en de verdunning welke aan vogels gegeven word is zo dun dat de vogels het lekkerder vinden dan gewoon water.

10 ml. appelazijn op 1 liter water = PH 5,5

Appelazijn kan tot 15 ml. gegeven worden.

Groeten Meyerwink ;)


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-08-10 - 18:44:00 send message to cocobar

quote
10 ml. appelazijn op 1 liter water = PH 5,5
Dat klopt dus niet altijd...

1. Je hebt appelzijn met verschillende concetraties
2. Het water durft ook nog eens te variëren qua PH.

Als je aangezuurd water geeft, dan heb je een PH-meter nodig om precies te weten wat je de vogels voorschoteld. Nu gebeurt het te vaak lukraak, met de natte vinger en zouden de positieve eigenschappen wel eens helemaal anders kunnen uitdraaien.

Ook de regelmaat stel ik in vraag:
Op basis van wat besluit een kweker 1x/week, 2/3 dagen na elkaar per week tot altijd (of andere opties), aangezuurd water te geven???

gr koen


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-10 - 19:12:20 send message to pietparkiet 10

je heb gelijk meyer foutje van mij


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-08-10 - 19:24:37 send message to meyer

Hieronder een stukje van Hedwig voor wat meer duidelijkheid.

Door Hedwig van der Horst

Tegenwoordig wordt er inderdaad een zoutzuuroplossing gebruikt bij de papegaaien die gehuisvest zijn bij de stichting Nederlandse Opvang Papegaaien (NOP). Dit is ontstaan uit het gebruik van appelazijn in drinkwater voor sportduiven. Dit zou helpen tegen de gevreesde Coli (een bacteriële darminfectie). Deze coli-infectie kwam ook regelmatig voor bij de papegaaien van het NOP, met name in de winter.

Diverse mogelijkheden
Omdat appelazijn een natuurproduct is, en dus niet altijd een constante zuurgraad heeft (de ene fles kan zuurder zijn dan de andere), is er gezocht naar een vervangend product dat wel een constante kwaliteit kent. Dit is uiteindelijk gevonden in citroenzuur (een chemisch gemaakt poeder en dus geen citroensap!) en zoutzuur.
Citroenzuur werkt het gemakkelijkste bij grote groepen dieren zoals de dieren die bij de stichting NOP in het park gehuisvest zijn. Zoutzuur is vloeibaar en dus makkelijker te doseren voor individuele vogels. Zoutzuur gebruik ik vaak in de ziekenboeg van het NOP.

Dosering
Met zoutzuur en citroenzuur is vrij uitgebreid onderzoek gedaan bij het NOP. Hierbij is gekeken naar de acceptatie van het ‘zure water’ door de vogels zelf en naar de invloed op het aantal bacteriën in de ontlasting van de vogels. Er is gewerkt met een zoutzuurverdunning van 10% en met 100% citroenzuur. Van het zoutzuur gaf 1,5 ml per liter drinkwater een reductie te zien van het aantal bacteriën met een factor 3.000. Dus van elke 3.000 bacteriën bleef er na het gebruik van de zoutzuuroplossing nog maar 1 bacterie over!
Citroenzuur gaf eenzelfde resultaat bij een dosering van 1 gram per liter water. Beide doseringen werden goed geaccepteerd door de vogels. Bij het citroenzuur gingen de dieren zelfs iets meer drinken: een teken dat zij het lekkerder vonden dan gewoon kraanwater. Het gehalte aan citroenzuur kon verhoogd worden tot 6 gram per liter water. Bij deze dosering ging echter 10% van de vogels beduidend minder drinken. Bij zoutzuur lag deze grens ongeveer bij 3 ml per liter drinkwater.

Preventieve werking
Sinds september 2001 wordt in het drinkwater van de papegaaien van het NOP continu 1 gram citroenzuur per liter water toegevoegd. Sindsdien zijn er beduidend minder dieren die te lijden hebben van bacteriële darminfecties. Ook lijken er veel minder gistinfecties van de darm op te treden (de precieze cijfers hieronder zijn echter nog niet bekend). Overigens is ook gebleken dat citroenzuur en zoutzuur vooral preventief werken en niet werken als ‘echte medicijnen’. Als de dieren namelijk een dusdanig heftige darminfectie hebben dat zij er ziek van zijn, zijn antibiotica of anti-gistmiddelen nodig om het dier beter te krijgen. De beide zuren zijn dan blijkbaar niet krachtig genoeg om het dier te genezen.

Het verzuurde water zorgt ervoor dat ten eerste de hoeveelheid bacteriën die in het drinkwater zit (en in het verloop van de dag steeds groter wordt), drastisch ingeperkt wordt waardoor de vogels minder kans lopen ziek te worden. Ten tweede zorgt het verzuren van het water ervoor dat een zieke vogel minder makkelijk zijn kooigenoten kan besmetten. Als de zieke vogel namelijk een keer het drinkwater besmet door ervan te drinken of erin te poepen, kunnen de schadelijke bacteriën zich in het zure water minder makkelijk verspreiden en vermeerderen. Ook in de krop en de slokdarm van de kooigenoten is wat van dat zure drinkwater aanwezig dat de uitgroei van bacteriën remt. Bij oude of hele jonge papegaaien, papegaaien die in het verleden tekorten in de voeding hebben gehad of papegaaien waar de afweer door een andere oorzaak verminderd is, is de kliermaagfunctie vaak verminderd. Dit resulteert in een lagere productie van maagzuur (= zoutzuur) door de kliermaag. Ook hier kan verzuren van het drinkwater dat tekort net een beetje aanvullen.

Conclusie
Kortom, het verzuren van het drinkwater is een mogelijkheid om ziekte te voorkomen zonder dat meteen naar de gebruikelijke medicijnen (met hun bijwerkingen en hun risico op resistentie) gegrepen hoeft te worden. Bij de stichting NOP is het in ieder geval een waardewol middel gebleken om het aantal dieren met darminfecties terug te dringen en daarbij ook nog het gebruik van antibiotica fors te verlagen.’

Noot van de redactie
Let u in bovenstaand verhaal alstublieft goed op de genoemde verdunningen / doseringen. Zowel de zoutzuuroplossing van 10% als de citroenzuurvariant van 100% worden beiden in slechts zeer kleine hoeveelheden door het drinkwater gemengd!

Bijzondere Dierenpraktijk Den Horst
Hedwig van der Horst

Groeten Meyerwink ;)



paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-08-10 - 20:29:18 send message to paintim

Prachtig artikel Meyer van Hedwig van der Horst.
Zelf weet ik weinig tot niets van kromsnavels.
Het enige,dat ik weet houdt verband met kanaries.
In strijd tegen de Megabacterie wordt aangeraden 15ml Biologische Appelazijn per liter water.
Ter voorkoming van vervuiling van het drinkwater
door uitwerpselen e.d. ben ik sinds kort overgegaan op CLASSIC drinkflessen met 2 kogels.
Overal verkrijgbaar.
Misschien interessant:
Op www.vogelcafe.nl onder kanaries topic drinkflessen schrijft iemand (ik ben de naam even kwijt) hoe hij die plaatst met een stukje perspex, opdat de vogels de fles niet stuk pikken.
Mijn Faunaflessen zijn in ieder geval in opslag gegaan.
Vr.groeten van
ANTONI


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2007-08-10 - 20:30:11 send message to hansbuffel

Ik denk eveneens dat je geen azijn (of citroen-zoutzuur) hoeft te geven aan gezonde vogels. Bacterien komen toch overal voor, ook in de lucht die wij en de vogels inademen. Wat als je vogels wegdoet die opgekweekt zijn met (appel)azijn en de nieuwe eigenaar geeft dit niet?
Een vogel heeft een kliermaag, de werking ervan vermindert bij toedienen van verzuurd water.
Als je het doet, doe het dan verantwoord, weet waarom je het doet en gebruik een PH meter zodat je weet wat je aan je dierbeminde vogels geeft. De resulterende zuurtegraad hangt af van de zuurtegraad van het water waarvan je vertrekt en van wat je toevoegt (zoals reeds vermeld). Luister niet naar de handelaar die zegt dat je een koffie/theelepel per liter drinkwater moet toevoegen ...
Mijn bescheiden mening.

Hans


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-08-10 - 20:37:21 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De waarde is voor alle vogels hetzelfde zoals Je in het stuk van Hedwig kunt lezenhappy :).

Namelijk zoals Niltava al zei:

quote
Voor mij is de waarde van een beetje aangezuurd water vooral die in het drinkbakje.


Bacterieen groeien slecht in een zuur milieu,dus met aanzuren van water heb Je minder kans op bacterie groei(dus kans op besmetting)in het drinkwater en dus ook minder kans op kruisbesmetting als er meerdere vogels in 1 kooi zitten.

Groeten Rene

P.S ik doe het overigens zelf niet.


VINKEMAN
Website Member
Posts :22

Website Member
2007-08-11 - 00:13:44 send message to VINKEMAN

Ik zuur het drinkwater al verschillende jaren aan met appelazijn.Wel gecontroleerd met ph-meter (tot ph5)want iedere fles heeft inderdaad een andere waarde.Ik geef iedere dag aangezuurd water. Het heeft geen invloed op de vogel zelf maar het belet de vermeerdering van de bacterien in het water.Bij warm weder zitten er in gewoon water, reeds na enkele uren, milioenen bacterien. Of deze nu schadelijk zijn of niet, ik heb ze liever niet in het drinkwater.Als de vogels nu overgedragen worden aan een eigenaar die geen aangezuurd water geeft, gaat dit geen verschil maken voor de vogels. Zij zitten dan wel met die massa bacterien in hun drinkwater.Ik gebruik appelazijn omdat het een natuurprodukt is.
Groeten André


L. Walraevens
Website Member
Posts :25

Website Member
2007-11-16 - 13:13:36 send message to L. Walraevens

Het aanzuren van drinkwater

Voor- en nadelen.

Het nadeel van het gebruik van antibiotica is dat het gifstoffen achterlaat in het vogellichaam en infecties door schimmels en gisten verergerd, die organen kunnen aantasten en zo later weer ziekten kunnen geven. Het veelvuldig gebruik van antibiotica is een van de redenen dat onze vogels meestal vroegtijdig dood gaan. Met het geven van antibiotica breekt u de weerstand van de vogel af. U moet proberen de vogel zoveel mogelijk weerstand op te laten bouwen dat hij ziekten zelf kan overwinnen. Soms is dat niet mogelijk, dan kunt u het zieke exemplaar alsnog behandelen met antibiotica.
Bij langdurig gebruik van ESB3 30% zitten grote nadelen aan, zeker als dat generaties lang en continu gegeven wordt.
1. het breekt de vitamine K (bloedstollingvitamine) af. U kunt dan extra vitamine K geven door extra hennep met het gevaar voor vervetting, of uit het flesje.
2. de vorming van de eischaal wordt geremd (dunne eischaal)
3. het bevruchtingspercentage daalt.
Het immuun systeem van de moderne mens en dier wordt vaak te weinig getraind zodat het niet of optimaal kan functioneren.

Het aanzuren van het drinkwater.

In de natuur is alles gericht om ziekten te voorkomen, en daar weten vogels heel goed mee om te gaan. Omdat we de natuur niet kunnen evenaren zijn we toch genoodzaakt om aanvullingen te doen aan ons eivoer en/of water met het doel om allerlei ziekten bij onze vogels proberen te voorkomen, zoals het aanzuren van het drinkwater. We moeten dan wel een onderscheid maken tussen sterk en zwakzuren.
Meestal wordt aan het water een zwakzuur, zoals appelazijn, molkosan (melkzuurconcentraat) of citroenzuur (conserveringsmiddel E330) toegevoegd met als doel het water een lagere zuurgraad (PH waarde) te geven.
Salpeterzuur – zoutzuur zijn sterk geconcentreerde zuren met een PH van 1-2 (zeer agressief, daarom bij gebruik voorzichtigheid geboden voor bijv. Brandwonden op de huid, kleding waar meteen een gat in valt enz. enz. daarom nogmaals voorzichtigheid geboden.
We kennen een PH waarde van 1-14, hoe lager het getal hoe zuurder.
Drinkwater heeft over het algemeen een PH waarde van 7-8, dit noemen we neutraal.
Onder een PH van 7 is zuur en boven een PH van 7 is basisch.
Ik geef de voorkeur aan het toevoegen van medicinaal zoutzuur 10% verdunning, 1,5ml op 1 liter water. Na langdurig gebruik van zoutzuur 10% uitgeprobeerd te hebben op kanaries met goede resultaten ben ik overgegaan om het aan mijn Europese vogels te geven, met in hoofdzaak putters een vogelsoort met een grote ziektegevoeligheid. Ik vind dat het gebruik een positieve bijdrage levert aan het welzijn van onze vogels, mits goed gedoseerd.U kunt het zonder problemen dagelijks geven. 1 jaar lang getest zonder problemen.
1. Door het aanzuren van het drinkwater ondersteunt u de vertering van het opgenomen voedsel, omdat het de afgifte van diverse verteringssappen stimuleert, waardoor het opgenomen voedsel beter en sneller verteerd word. Dit alles noemen we de stofwisseling. Het zijn de processen- veranderingen en chemische reacties die in het lichaam plaatsvinden om het leven in stand te houden.
2. u remt de groei van micro-organismen (ziekte makende bacteriën) of doet de ontwikkeling ervan te niet. Dit begint al in de krop als de vogel het aangezuurde drinkwater opneemt.
3. het werkt eetlustopwekkend
4. het werkt ontslakkend en weerstandverhogend.
5. Als vogels gewend zijn aan het zoutzuur hebben ze minder last van coccidiose.
6. door het aanzuren van het drinkwater nemen vogels meer grit op, vermoedelijk lost het grit onder invloed van zuur sneller op.
7. het belangrijkste vind ik dat het een lichaamseigen stof is, zoutzuur wordt door minuscule kleine kliertjes afgescheiden in de maag.
8. het gebruik van ESB3 kan minder als nu over het algemeen gebeurt of vaak helemaal achterwege blijven.
9. de gevreesde megabacterie (schimmel) krijgt mogelijk minder kans als u zich aan de dosering houdt. Maar het is geen zekerheid dat u ervan gespaard blijft.
10. U kunt ook 1,5 ml zoutzuur/ 1 liter water toevoegen om uw kiemzaad te laten weken. Omdat kiemzaad bij onjuist kiemen een bron van infectie kan zijn.
Bij laboratorium onderzoek was geen enkele bacterie of schimmel aanwezig in het water.
Het gaat er van komen dat in de intensieve kippen-varkens veeteeltbedrijven geen antibiotica preventief meer toegepast zal mogen worden.
Er is een middel (combimix) dat gecoate organische zuren bevat. Zoals mierenzuur, propionzuur, azijnzuur, citroenzuur, melkzuur, amoniumzuur en overige ingrediënten. Dus een soort breedspectrum middel van diverse organische zuren voor preventieve behandeling.
Het product is volledig biologisch afbreekbaar, misschien is combimix het middel van de toekomst. In zaden kunnen ook organische zuren voorkomen, helaas is hier nog te weinig onderzoek naar gedaan. Sesamzaad is een zaad waarvan dit is vast gesteld. Sommige vogelliefhebbers geven kwark of caseïne onder hun eivoer (PH +/- 5.5) dit is ook een geschikt middel om de PH waarde te verlagen.
Gemiddelde zuurwaarde in spijsverteringskanaal:
Zuurwaarde PH werkzame enzymen
Krop 4.5 amylase, protease
Kliermaag 2.3 aanmaak enzymen zoals pepsinogeen
Spiermaag 1.5-2 pepsine (intrinsic factor)
Dunne darm 4-6 trypsine, gal met galzuren taurocholzuur
en glycocholzuur.
Zoutzuur 10% 2
Appelazijn puur 4.3
Coca cola 4.

Waarom is het nodig om bepaalde middelen aan onze vogels te geven. Vogels in de natuur die van wilde planten leven bevatten meestal veel bitterstoffen, looistoffen, etherische oliën, organische zuren enz. die voor een goede gezondheid zorgen.
Veel van deze stoffen stimuleren de productie van maag en darmsappen maximaal, zodat een goede stofwisseling is gegarandeerd. Maar nogmaals, helaas kunnen we de natuur niet evenaren, hooguit een stukje benaderen en onze vogels een goed natuurlijk alternatief aanbieden.
Als u over wil gaan op het aanzuren van het drinkwater is het niet onverstandig om te beginnen met een dosering van 1ml/1 liter water, 5 dagen per week, 2 dagen gewoon kraanwater, 2 weken. Daarna kunt u overgaan op 1,5 ml/ 1liter water bv. Vrijdag zaterdag, zondag.
In het begin kunnen uw vogels enige dagen wat dunnere ontlasting laten zien, dit gaat vanzelf over, het vogellichaam moet er even aan wennen.
PH waarden (1 soeplepel is 10 ml)
1,5 ml appelazijn op 1 liter water = PH 7.2/7.3
5 ml appelazijn op 1 liter water = PH 6
10 ml appelazijn op 1 liter water = PH 5.5
20 ml appelazijn op 1 liter water = PH 5.2
30 ml appelazijn op 1 liter water = PH 5
50 ml appelazijn op 1 liter water = PH 4.8
Bij een PH 5 is het aangemaakte water nu zo zuur dat uw vogels het maar minimaal of helemaal niet zullen opnemen. U zou appelazijn puur moeten geven om de PH waarde van de krop te evenaren.

De PH waarden van zoutzuur 10% medicinaal.
1 ml op 1 liter water +/- PH 4.8
1,5 ml op 1 liter water +/- PH 4.2
2 ml op 1 liter water +/- PH 3.9
2.5 ml op 1 liter water +/- PH 3.6
Het keerpunt van de zuurgraad ligt bij +/- 3.2 PH.
Dit wil zeggen dat ongeacht hoeveel zoutzuur we nog aan het water toevoegen de PH waarde niet meer lager kan komen.
U kunt ook zoutzuur 1 N(eutraal) 6ml op 1 liter water geven (10-14 dagen). Bij stress wordt er minder maagzuur geproduceerd daardoor worden vogels vatbaar voor ziekten.
Omdat warm weer zeer bevorderlijk is voor darminfecties geef ik tijdens het kweekseizoen 3 dagen achtereen zoutzuur 10%. In de rustperiode 2 dagen per week achtereen. Ik geef mijn vogels voor aanvang van het kweekseizoen 2 dagen per week paardebloemextract. Tijdens de rustperiode 2 dagen per week brandnetel extract. 1 soeplepel 10 ml op 1 liter water.
Uw vogels zullen blaken van gezondheid. Mijn voederwijze is gebaseerd op het opbouwen van weerstand op een vogelvriendelijke wijze. Met het geven van antibiotica kunt u nooit weerstand opbouwen bij uw vogels. Bij een goede weerstand kunnen uw vogels zelfs virussen overwinnen en kan het vogellichaam antistoffen opbouwen, iets wat met het geven van antibiotica niet het geval is. Dit betekend dat als uw vogels geen of niet voldoende weerstand hebben kunnen opbouwen, dat uw vogel als nog het loodje legt en dat is toch niet onze opzet.

De verschillende micro organismen groeien het best bij een verschillende PH waarde. E colli natte nesten en salmonella groeien het best bij een PH van 6 -7.5.
Deze bacteriën kunnen zich niet ontwikkelen in een zuur milieu.
Een effectieve manier om deze pathogene bacteriën af te doden is het verlagen van de PH in het drinkwater.
Het PH bereik voor de groei van micro organismen.

Organismen minimaal Optimaal Maximaal
bacterie 3.0-4.0 6.0-7.5 9.0-10.0
Gist 2.0-3.0 4.5-5.5 7.0-8.0
Schimmel 1.0-2.0 4.5-5.5 7.0-8.0



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede