Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Zeldzaam, duur en onverkoopbaar? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Zeldzaam, duur en onverkoopbaar?
Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-08-10 - 15:29:13 send message to Picolet

De laatste tijd zie je verschillende zeldzame vogels aangeboden worden voor astronomische hoge prijzen. Op marktplaats worden hoge prijzen geboden en vraag me af of ze er ook werkelijk voor betaald worden. Bijvoorbeeld Irena Buul Buuls, Tangara soorten en Amerikaanse vinken.

Wat moet je nu met de Irena Buul Buul; het zijn wellicht vogels op leeftijd en wanneer je er mee kweekt hoe maak je ze onverwant
Misschien lukt het een keer een vogel met een andere kweker te ruilen. De koper van een dergelijk zeldzaam nakweek koppel gaat toch een ongewisse toekomst tegemoet en de vogelsoort wellicht door inteelt veel ellende meemaken.

Welke soorten zijn bedreigd in de avicultuur en gaan er verdwijnen?

Naar mijn mening zijn dit bijvoorbeeld de Fillippijnse Hangparkietjes, de Dubbeloogvijgpapegaien, de Bleu Rumped Edelpapegaai en de Mallakka Edelparkiet,
Witwangmeesastrildes, Toekans en …….

Zijn deze vogels hun hoge prijs wel waard, en wanneer is het punt bereikt om te stoppen met kweken?

Hoe gaat men om met inteelt, en hoeveel generaties kan men aanmodderen?

Ben benieuwd naar uw reacties.

Groeten Ruud



molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-08-10 - 22:07:04 send message to molineti

waarschijnlijk zal men ,,aanmodderen,,tegen beter weten in.

Maar welke liefhebber vindt het niet zonde al die prachtige soorten te laten verdwijnen,dus een beetje boter op het hoofd is wel verklaarbaar

Helaas ben Ik wel bang dat de lijst met ten dode opgeschreven vogels voor avicultuur de komende jaren flink zal groeiensad :(

(en dan zullen we nog maar zwijgen over verwantschap van de soorten die het wel zullen redden!)

Groeten Rene


adriaanbaan
Website Member
Posts :154

Website Member
2007-08-10 - 22:15:21 send message to adriaanbaan

Wat er regelmatig gebeurd is dat de aanbieder zelf onder een ander e-mail adres de prijs probeert op te drijven, of echte gegadigde zorgen er voor dat niemand meer kan bieden door een absurd bod te doen.shocked 8O

mijn advies

gewoon een mailtje doen naar de aanbieder met de mededeling dat je serieus op zoek bent en daarbij de prijs die je zou willen betalen.

Groetjes Adriaan


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2010-03-19 - 09:37:19 send message to hoogervorst

Ik haal dit topic weer eens naar boven, omdat ik vanuit het buitenland te horen krijg dat zeldzame vogels eigenlijk niets waard zijn om de redenen die picolet ook al aangeeft. Dus zeldzame vogels behoren goedkoop te zijn omdat je er niets mee kan. Kijk naar de soorten en de prijzen bij handelaren, ze blijven lang met de vogels zitten, onverkoopbaar tegen hoge prijzen.
Bijv. Garrulax gularis verkocht ik 2 jaar geleden voor 300 euro per stuk, nu vraagt men minimaal 750 euro en zie maar eens een wederhelft te vinden, ze zijn er wel, maar erg weinig en alle vanuit 2 bloedlijnen die al aan elkaar gekoppeld zijn, dus inteelt staat voor de deur en vers bloed komt niet meer binnen.
Laat de discussie maar weer losbarsten.

Ronald


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2010-03-19 - 10:57:00 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
en alle vanuit 2 bloedlijnen die al aan elkaar gekoppeld


Ik verwacht dat dit ook een steeds groter probleem zal gaan worden.

Als voorbeeld;
Gisteren op een lezing geweest over het kweken van aras,de lezinghouder vertelde dat maar 10% van de paren hyacintaras jongen produceren(en ook nog veelal via kunstbroed/handopfok)

Deze vogelsoort is nooit echt talrijk in gevangenschap aanwezig geweest,het lijkt mij dat dan ontzettend veel van de huidige paren in Nederland(maar ook in europa)verwant of halfverwant aan elkaar zijn.

Zal dit op den duur niet voor problemen gaan zorgen,en wat is de ,,werkelijke,,toegevoegde waarde van een koppel waarvan de genen al rijkelijk aanwezig zijn in de bestanden.

Schijnbaar word door vele hier toch anders over gedacht,want blijkbaar worden deze vogels nog goed verkocht voor gigantische bedragen.

Ik zou het ontzettend jammer vinden als er zeldzame soorten(met beperkte bloedlijnen) in avicultuur zouden gaan verdwijnen op den lange duur,maar maak me hierover wel zorgen.

Groeten Rene


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2010-03-19 - 11:13:35 send message to wiechmann

rene

hyacinten zitten er ruim voldoende alleen men loop er niet mee te koop .en dat de meeste jonge hyacinten handopfok is klopt.en die 10 procent die maar zouden kweken klopt totaal niet .

de hyacinten kwekerswereld is een vrij gesloten wereld.
heb gewoon met eigen bescherming te maken.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2010-03-19 - 11:25:28 send message to molineti

quote
en die 10 procent die maar zouden kweken klopt totaal niet .



De lezinghouder die dit vertelde leek mij toch goed op de hoogte te zijn over het houden en kweken van aras(jva)

ik ging ervan uit dat het klopte wat Hij zei,daarom hierboven opgeschreven.happy :)

Groeten Rene


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2010-03-19 - 11:47:11 send message to wiechmann

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

IK WEET WIE DIE LEZING GEEF.IK KEN HEM OOK PERSOONLIJK.
EN IK BEGRIJP DAT JE HET DAN ZO HIER NEER SCHRIJF .
MAAR GELUKKIG HEB HIJ NIET OVERAL GELIJK IN.


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2010-03-19 - 13:36:27 send message to hoogervorst

Rene, Ik was ook bij die lezing, miste alleen het eerste deel vanwege files. Maar ik vermoedt ook dat er meer Hyacintara's in NL zijn dan men vermoedt en dat er voldoende bloedlijnen zijn om mee verder te kunnen Europees gezien.
Ronald
PS bestuurslid


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2010-03-19 - 13:50:23 send message to goudparkiet

Na DNA analyses van in het wild levende hyacinthen blijkt dat ze allemaal aan elkaar verwant zijn.Dit artikel staat op www.bluemacaws.org ik kan het alleen niet meer terug vinden.
Inteelt is totaal geen probleem zolang je maar met gezonde dieren kweekt.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-03-19 - 16:47:38 send message to Ton Koek

quote
Inteelt is totaal geen probleem zolang je maar met gezonde dieren kweekt.
Dit is wel erg simpel gesteld. Inteelt is schadelijk, direct en indirect verzwakt het de soort.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-03-19 - 17:11:48 send message to Daniel

Inteeld hoeft niet schadelijk te zijn. Het is wel zo dat door inteeld de genenpoel kleiner wordt en dat het een lagere genetische diversiteit oplevert. Maar net zo goed als inteeld slechte eigenschappen naar voren kan brengen kan het ook "goede" eigenschappen naar voren brengen. In de praktijk betekend een lagere genetische diversiteit meer risico's omdat je van te voren niet weet welke eigenschappen overblijven (kan zowel goed als slecht zijn) en door de lagere diversiteit is het wel zo dat als de groep in contact komt met een ziekte waarvoor ze gevoelig zijn de kans groter is dat de hele groep hiervoor gevoelig is.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2010-03-19 - 17:31:11 send message to blg

Dit is wel erg simpel gesteld. Inteelt is schadelijk, direct en indirect verzwakt het de soort.

Dan waren kleine populaties op eilanden, zoals lories van het geslacht vini allang uit gestorven van sommige komen er maar een paar honderd voor en leven al eeuwen geďsoleerd.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2010-03-19 - 18:10:35 send message to Max.Weijers

Ik denk juist dat het steeds beter gaat met verschillende soorten vogels. Iedereen is er nou van bewust dat we het met de vogels moeten doen die nu nog in gevangenschap zijn.

Bijv, wevers en wida's die werden vroeger (toen er nog zat van waren, of toen de poppen als mussen of zelfs in een verfbad werden gedompeld) niet gekweekt. Nu zijn er verschillende soorten waar af en toe of bij sommige zelfs regelmatig jongen vermeld worden.

Ik ben van de ene kant juist blij dat de zeldzame vogels zo belagelijk duur moeten zijn. Zo worden ze niet meer zo snel; gekocht om tam te maken. En mensen gaat hopelijk ook wat zuiniger met hun vogels om. Iedereen weet tegenwoordig (die lori's willen gaan kweken) dat lori's niet alleen van zaden kunnen leven, maar van fruit en nectar. Zo gaan er ook niet meer zoveel vogels dood doordat we bijna niets van hun voer af weten.


En als laatste wil ik nog zeggen: als je de prijzen van een bepaalde vogel te duur vind, dan moet je die vogel gewoon niet kopen.

Max


Sieta
Website Member
Posts :28

Website Member
2010-03-20 - 20:01:08 send message to Sieta

Het is de vraag in hoeverre kweken met verwante bloedlijnen schadelijk is voor een soort. Kijk eens naar de dieren op de Galapagos eilanden, dit zijn gezonde dieren die zich voortplanten op hun eigen afgelegen eilanden. Als decennia lang en aangepast aan de leefomstandigheden op deze eilanden. Wel inteelt dus, maar geen zieke of zwakke dieren.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-03-20 - 22:07:24 send message to whitebulldog

quote
--------------------------------------------------------------------------------
Het is de vraag in hoeverre kweken met verwante bloedlijnen schadelijk is voor een soort. Kijk eens naar de dieren op de Galapagos eilanden, dit zijn gezonde dieren die zich voortplanten op hun eigen afgelegen eilanden. Als decennia lang en aangepast aan de leefomstandigheden op deze eilanden. Wel inteelt dus, maar geen zieke of zwakke dieren


Daar wil ik aan toevogen de populatie halsbandparkieten die almaaruitgroeid in nederland, ooit begonnen met een paar stuks, en moet je nu eens kijken hoe deze vogel aan de weg timmert in Nederland, Belgie, Engeland



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 260 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede