Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Papegaaien moeten weg uit Hortus. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Papegaaien moeten weg uit Hortus.
mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-08-20 - 15:46:40


HAREN - De Stichting Papegaaienhulp moet binnen twee weken onderdak hebben voor 53 vogels. De stichting maakt sinds 2002 gebruik van de kassen bij de Hortus.

De stichting maakt sinds 2002 gebruik van het kassencomplex bij de Hortus in Haren. Afgelopen woensdag kregen de vrijwilligers te horen dat ze vanaf 1 september een kas ontruimd moeten hebben, omdat de Hortus in de kas een dinosaurus-expositie wil inrichten.

De medewerkers zijn ten einde raad. Vervangende ruimte is er nog niet en twee weken is niet genoeg om elders volières op te bouwen. De Hortus zegt dat de stichting wist dat de opvang van tijdelijke aard was.







Bekijk de reportage uit Noord Nieuws...


http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=67806





Ook de papagaaien zijn het er niet mee eens...


Wie weet voor de deze mensen een hal / loods etc in de buurt van de Hortus. Men heeft niks aan aanbiedingen zoals geef mij maar eer koppel, of ik heb nog wel een voliere. Ze willen alles graag bij elkaar houden.

Henk



mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-08-20 - 18:12:33

-


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-08-20 - 18:31:26

wat een gedoe sad :(
en dat voor een expositie over dinosaurussen pfff
hopen dat ze snel vervangende ruimte vinden.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-08-20 - 19:09:48

Waren het maar dinosaurussen, niet meer dan skeletten. Of zoals wij het zeggen een zak vol (kunst) botten


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-08-20 - 20:16:54

Zoals wij van vogels houden is er ook een groep die van botten en skeletten houden,vind jullie reacties wat kortzichtig.

daarbij was hun afspraak van tijdelijke aard.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2007-08-20 - 20:33:53

daarbij was hun afspraak van tijdelijke aard.
En over welke termijn spreken we dat ze daarvan gebruik mochten maken?
En tijdelijk kan een week of korter wezen een maand jaar of misschien wel 6 jaar of langer of er is geheel geen eind datum genoemd.



mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-08-20 - 20:50:18

daarbij was hun afspraak van tijdelijke aard.


Gould absoluut niet aan de orde. Dat brengt de voorzitter van Hortus in de pers. Zet zitten er al ruim 5 jaar. Ze hebben evt ook wel begrip dat ze een keer weg zouden moeten. Maar een opzegging met meer dan 50 vogels en dan 14 dagen de tijd geven is echte waanzin, lijkt me toch.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-08-20 - 21:03:22

Tis idd krap,maar zal ongetwijfeld iets in de kleine letters hebben gestaan,plus dat men dit dan ook al 5jaar weet dus in feite al 5 jaar de tijd heeft gehad om een vaste plek te vinden,hoe dan ook de vogels zijn weer es de dupe.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2007-08-20 - 21:26:01

Kan nog wel een voliére vrij maken.
Beter dat ze bij kwekers komen dan bij verzamelaars of opvangtehuizen.


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2007-08-20 - 22:37:19

quote
daarbij was hun afspraak van tijdelijke aard.
Is niet waar. Is nooit over gesproken.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-08-21 - 07:01:59

Klopt Bas en het klopt ook niet dat men 5 jaar de tijd heeft gehad om wat anders te zoeken.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-08-21 - 07:56:51

Zelfs als (let wel: als) het van begin af aan van tijdelijke aard zou zijn geweest, dan is het nog uiterst onredelijk om 2 weken van te voren te melden dat de vogels weg moeten.

Ik hoop dat men een schuur, loods of andere locatie kan vinden.

Overigens: de Hortus is niet bepaald een welvarende organisatie, de kassen zijn leeg komen te staan toen men de verwarming in de winter niet meer kon betalen en de bijzondere planten (oorspronkelijk hoofddoel) daar niet meer kon laten groeien. Een mogelijk populaire tentoonstelling over dino's zou wel eens broodnodig kunnen zijn voor het voortbestaan.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-21 - 09:25:30

Je zult het idd van beide kanten moeten bekijken, maar twee weken blijft wel heel erg kort.

Anderzijds denk ik dat 53 papegaaien makkelijk zijn onder te brengen bij de diverse dieren- en vogelparken in Nederland.
Waarom wil men ze overigens allemaal bij elkaar houden? Is men bang dat als ze verspreid worden, de Stichting haar bestaansrecht verliest? Gaat het hier om de vogels of om het zoveelste speeltje onder de noemer "opvangcentrum"?
In het filmpje zie ik nestkasten hangen. Wordt er met de vogels gekweekt? Met welk doel? Waar gaan de jongen heen?

Ik geloof best in het nobele van de Stichting, maar vraag me dit soort dingen wel af.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-21 - 10:39:42

Dat gevoel heb ik ook vaak Hans, ze zitten ook mooi apart met nestblok.

Geef mij de oude kas maar weer terug (oud sentiment;-0).
Wat ik nooit begrijp bij deze schijnbaar niet probleemvogels, waarom deze niet herplaatst worden bij kwekers.


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2007-08-21 - 10:41:11

Even het nieuws uit de eerste hand. Pas afgelopen woensdag 15 september kregen we te horen dat alle 53 vogels uit de tropische kas verwijderd moesten zijn voor 1 september.

Ik heb direct gezegd dat dit niet mogelijk is, maar de reactie van de Hortus was:"Het MOET, als jij het niet doet dan doen wij het". Nou laat ik normaal gesproken niet zomaar over me heen lopen maar ik wilde dit dreigement toch niet afwachten.
In overleg met de Hortus (bestuur en directie) hebben we besloten de pers te benaderen om hulp vam buitenaf te vragen, in de Hortus is geen alternatief (ik zou nog enkele buitenvolieres kunnen bouwen maar niet binnen 2 weken) dus we hoopten op een kas of loods in de nabije omgeving waar alle vogels in een keer naar toe kunnen.
Uiteraard hebben alle journalisten en verslaggevers ook om een reactie van de Hortusvoorzitter gevraagd om hun verhaal compleet te maken en ik was dan ook met stomheid geslagen dat ik de volgende dag in de krant las dat het standpunt van de hortus was dat we het al lang wisten, dat we er maar tijdelijk zaten en meer van dat soort onzin.
Dat noem ik niet echt meehelpen met het vinden van een oplossing.

Ik heb honderden telefoontjes gehad van mensen die wel 1 of 2 vogels willen opvangen maar (ook even als reactie op Karel) net als jullie zijn wij (ik en onze 30 vrijwilligers) erg aan onze vogels gehecht en we moeten er niet aan denken dat de zorgvuldig samengestelde groepen en koppels straks verspreid zitten door Nederland.
We hebben inmiddels ook al te horen gekregen dat na de dino tt de vogels niet terug kunnen in de kas dus we moeten op zoek naar een permanente oplossing.
Dat die niet binnen twee weken (nu nog 10 dagen) gevonden gaat worden is wel zeker dus dit verhaal wordt ongetwijfeld vervolgd.

Ook veel dank voor alle steunbetuigingen die we via mail en telefoon krijgen.

Michel


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2007-08-21 - 10:52:02

Nog even een korte reactie op Niltava. We herplaatsen wel degelijk vogels bij kwekers als dit voor de vogels beter is, twee weken geleden zijn er nog 4 grijze roodstaarten naar een kweker gegaan die bij ons niet in de groep konden en zo zitten bij betrouwbare mensen tientallen van onze vogels. Maar niet voor alle vogels is dit nodig of mogelijk, mensen die hun vogel aan ons afstaan hebben vaak lang over deze stap nagedacht en willen hun vogel nog blijven opzoeken als ze bij ons zitten.

Alleen als het in het belang van de soort of de individuele vogel beter is herplaatsen we een vogel.
We doen ook mee met diverse kweekprogramma's en onze ervaring is dat het heel makkelijk is om vogels aan kwekers uit te lenen maar erg moeilijk om er eens een terug te krijgen, enkele echte liefhebbers uitgezonderd.

Michel



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede