Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Grondvogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Grondvogels
Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-09-05 - 20:51:53 send message to Zjurre

Goedeavond allemaal!

Ik zit al geruime tijd te denken nog een koppel vogels aan te schaffen die vooral op de grond leven.

Ik zal even in 't kort een schets geven van mijn voliere: 3.50x180x2.20 m(lxbxh), stromend water, zwarte grond, aardig beplant, open plekken om rond te scharrelen, flexibele (mee-verend) gaas (wel zo handig met bepaalde vogelsoorten).

Er zitten uitsluitend Europese soorten in: witte kwikstaart, roodborsttapuit, staartmees en Europese kwartel. (in de toekomst eventueel nog baardmannen)

Van de Europese kwartels zie ik niet veel daar ze nogal schuw zijn. Daarom wil ik er graag nog een koppel vogels bij dat hoofdzakelijk op de grond rondscharrelt. Het liefst Europese vogels maar ik hoor graag alle mogelijke vogels van jullie!

Zelf zat ik te denken aan plevieren (kleine of bontbek) of strandlopers. Waterrallen lijken me ook leuk (als die al te vinden zijn) maar ik vrees dat dan in het broedseizoen alle nesten leeggeroofd worden...

Het moeten in ieder geval kleine vogels worden want (hoe graag ik ze ook wil) voor steltkluten etc. heb ik geen ruimte.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes Zjurre


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-09-05 - 21:34:06 send message to Rogert

Koppeltje grielen of kemphaantjes? Of een patrijsensoort?


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-09-05 - 22:12:40 send message to Zjurre

Allemaal al te groot vrees ik... (wel prachtig hoor happy :)) De kemphaan spreekt mij dan nog het meest aan, maar voor zover ik weet gedijen die het beste in groepjes, met meer mannen dan vrouwen.

Patrijzen zou eventueel nog kunnen, maar weet niet of die heel schuw zijn? En hoe zit dat met territoriaal gedrag ten opzichte van de Europese kwartels?


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-09-06 - 22:54:12 send message to theelepeltje

Steltlopers en Grielen zijn niet de allermakkelijkste om mee te beginnen! Goede waadvogels voor beginners zijn Scholeksters, Kieviten, Tureluurs en Kluten.
De Grielen en Kemphanen zijn al een stuk moeilijker en ook gelijk vrij duur. De meeste waadvogels houdt je ook het best in een groepje, behalve kieviten dan, die kunnen het best per koppel. Kluten houdt je ongeveer in een groep van 10 stuks. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je voliere te klein is voor grote waadvogels. Kieviten zullen erg voor onrust zorgen als ze gaan vliegen en maken ook érg veel lawaai. (Afrikaanse soorten ook).
Over Kleine- en Bontbekpleviertjes weet ik weer minder, ze zijn vrij moeilijk, niet winterhard, moeten dus verwarmd, en probeer daar maar eens aan te komen..
Wat rallen betreft, die gaan gegarandeerd nesten van andere vogels roven en wellicht ook andere vogels doden. Rallen begeven zich in alle lagen van de voliere, ze kunnen vliegen, zwemmen, langs het gaas klimmen, alles.
Rallen houdt je het best per koppel in een aparte voliere. De Waterral wordt gehouden maar is vrij zeldzaam onder de liefhebbers. Ik ken wel iemand die ze heeft/had maar weet niet of die er mee heeft gekweekt. De best beschikbare rallen zijn denk ik de Braziliaanse witborstral en de Zwarte ral.
Ik denk dat je beter kan denken aan een kwartel of patrijzensoort of eventueel een Frankolijn, erg mooi vind ik de Halsbandfrankolijn, Madagascarpatrijs, Rickett bospatrijs, Jungle bush kwartel, Roulroul, dit zijn wat apartere en erg mooie soorten. Ik denk dat ook de Zwartborst vechtkwartel tot de mogelijkheden behoord (dit is een aanverwant van de kraanvogels maar lijkt er totaal niet op).



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 165 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede