Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Bruut aluminium Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Bruut aluminium
bosch424
Website Member
Posts :25

Website Member
2004-03-13 - 11:23:25 send message to bosch424

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wie weet of bruut aluminium ( niet geanodiseerd)
ergiftiging bij vogels kan veroorzaken?

Gezien de reakties die ik heb ontvangen ben ik ervan overtuigd dat brut aluminium niet goed is voor vogels,dus wees hier zeer voorzichtig mee.
MvG.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-03-13 - 12:12:04 send message to dooren

Brute aluminium is niet giftig voor vogels, mijn volieres zijn 12 jaar geleden gemaakt hiervan ivm het renoveren van de oude. Aangezien hierin loris zitten en de neiging hebben overal aan te likken met hun tong loop je dus geen enkel risico. Wel zou ik het nieuwe brute aluminium goed schoonmaken er kan wat productie vettigheid opzitten. Toch is het aan te bevelen om geanodiseerd aluminium te nemen omdat vuil e.d. makkerlijker te verwijderen is. Dan blijft het "nieuw" kijken.


Pastis
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-06-29 - 11:02:29 send message to Pastis

Bruut alu kan gaan oxideren, je weet wel die witte plekken die je erop krijgt. Hierin zit zink en dit i swel giftig voor de vogels.

grtn Pastis


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-29 - 12:50:28 send message to Karel

Wat is bruut aluminium eigenlijk? Is dat behandeld met iets? Waar komt de zink vandaan die Pastis noemt?


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-29 - 13:46:53 send message to marnic

Karel, brute aluminium is aluminium wat uit de extruder is gekomen en niet verder voorzien van een oppervlakte bewerking.

Aluminium kun je dus onbehandeld gebruiken dan praat je dus over brute, of voorzien van een poedercoating/moffelen/natlakken in kleur, of je junt het aluminium laten anodiseren, dit kan in naturel E6/EV1 of in kleur.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-29 - 13:50:49 send message to marnic

De witte substantie die op brute aluminium kan voorkomen bevat geen zink.
het verweren van aluminium is een eigenlijk een natuurlijk proces, het is het anodiseren van het aluminium maar dan in een periode van 100 jaar i.p.v. de 360 minuten als het gewoon technisch naturel geanodiseerd wordt i.b.v. Harderwijk ( ALCOA)


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-29 - 14:02:57 send message to marnic

Bosch, wat betreft de gezondheid van aluminium voor vogels, aluminium is op zich niet schadelijk voor vogels.
Het zal niet zo zijn dat als je je vogels aluminium snippers/boorsel laat eten dat dat hun gezondheid te goede komt natuurlijk, wel is het zo dat als je ergens aluminium hebt bevestigd met staal schr. of ergens zink,lood of koper op aan je aluminium hebt gemaakt er te plekke een soort van roest proces kan optreden en die smeurie is niet gezond voor mens en dier.


Pastis
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-07-01 - 16:32:59 send message to Pastis

onlangs heeft een gekend volierebouwer (waarvan ik de naam niet ga noemen...) mij wijsgemaakt dat in brute alu zink in de legering zit, die de witte plekken veroorzaakt...

Waarschijnlijkt lult hij uit zijn nek zodat ik de gelakte versie ging kopen. Ge kunt al raden waarom.


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2004-07-01 - 22:24:04 send message to leekgloster

bruut aluminium is gewoon ruw aluminium
de witte vlekken is corrosie van het alumunium en is niet gevaarlijk voor de vogels
het scheelt behoorlijk in de prijs als je bruut of geanodiseerd koopt
de één vind een gekleurde volier mooi en de ander heeft liever een echte aluminium kleur
maar voor de vogels maakt het niets uit


bosch424
Website Member
Posts :25

Website Member
2004-07-02 - 08:35:51 send message to bosch424

Hierbij nog een reaktie die ik kreeg:
Ikzelf heb een anodisatiebedrijf zodat al mijn volieres die ik heb in aluminium zijn gemaakt uit geanodiseerde profielen,anodisatie is een harde oxidatielaag leggen op aluminium zodat deze een zeer lange duurzaamheid heeft,let er wel op aluminium die brut is oxideerd zeeeeeeer vlug het poeder dat er dan op komt is dan natuurlijk niet zo goed voor uw vogels maar de meeste volieres worden wel gemaakt uit brut aluminium dit om de kostprijs van een voliere zolaag mogelijk te houde.
Tot zover deze reaktie.
Zelf wil ik nog wel opmereken dat oxidatie poeder volgens mij absoluut wel giftig is er daardoor uitermate slecht voor uw vogels.
Maar het moet steeds maar goedkoper en goedkoper,en onze vogels worden daarvan de dupe.
Als je alles voor je vogels overhebt ( en wie heeft dat niet) dan is er toch wel een andere manier om te bezuinigen en niet op die paar dubbeltjes per meter.
MvG
Gerard.


Pastis
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-07-02 - 10:48:21 send message to Pastis

Wat met gelakt volieregaas?? Die volierebouwer gaf me ook nog de raad om zwart gelakte draad te gebruiken. Ik heb deze nog nergens in de winkeles zien liggen, enkel bij hun. Mijns inziens ook niet echt gezond voor de dieren, als deze aan de draden zitten te snabbelen.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-07-02 - 12:36:02 send message to marnic

quote
Waarschijnlijkt lult hij uit zijn nek zodat ik de gelakte versie ging kopen. Ge kunt al raden waarom
Pastis, nog even ter info, idd is brute aluminium het goedkoopst omdat het dus geen oppervlaktebewerking heeft ondergaan, het nature; anodiseren is trouwens wel wat duurder dan moffelen c.q. coaten.

veel succes met je overwegingen


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-07-02 - 12:36:03 send message to marnic

quote
Waarschijnlijkt lult hij uit zijn nek zodat ik de gelakte versie ging kopen. Ge kunt al raden waarom
Pastis, nog even ter info, idd is brute aluminium het goedkoopst omdat het dus geen oppervlaktebewerking heeft ondergaan, het nature; anodiseren is trouwens wel wat duurder dan moffelen c.q. coaten.

veel succes met je overwegingen


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-07-02 - 13:45:21 send message to Karel

Toch maar even verder op onderzoek uitgeweest en de volgende site gevonden over aluminium in het algemeen:

www.lenntech.com/elementen-periodiek-systeem/Al.htm

Hierin is onder andere de volgende passage te vinden:
quote
Inademing van fijn verdeeld aluminium en aluminium oxide poeder veroorzaakt longbeschadigingen. Dit effect staat bekend als Shaver's Disease en wordt verergerd door aanwezigheid van silica en oxides in ingeademde lucht. Het kan ook een oorzaak zijn van Alzheimer.
Ervan uitgaande dat de dofheid die ontstaat op onbehandeld aluminium, aluminiumoxide is, lijkt het toch wat minder onschuldig te zijn voor onze vogels.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-07-03 - 13:08:35 send message to marnic

Karel, nogmaals van elke dag wat aluminium eten gaan je veren niet beter groeien, Brute aluminium dat dof uitslaat is op een natuurlijke wijze een beschermlaag aan het vormen en is zeker!!! niet de aluminium oxide waarover men het hier heeft.

Het bedoelde aluminium oxide wordt o.a. veelvuldig toegepast in vuurwerk, daar krijg toch een mooi licht van.........
De vogels krijgen meer slechte stoffen binnen door het pikken / knagen aan het staandaard voliere gaas dan van een aluminiumframe.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-07-04 - 00:05:57 send message to Karel

Marnic, ik geloof je absoluut en ben er van overtuigd dat in de praktijk de vogels er niets van krijgen! Bovendien, als er al sprake zou zijn van aluminiumoxide, hoeveel zouden ze daarvan dan via inademing in de longen kunnen krijgen? Vrijwel nihil waarschijnlijk!

Toch nog een vraagje, puur uit interesse: waar bestaat het doffe laagje nou precies uit?



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 248 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede