Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vechtende kwartelhennetjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vechtende kwartelhennetjes
Stefan1990
Website Member
Posts :83

Website Member
2007-09-10 - 21:31:49 send message to Stefan1990

Hallo allemaal,

ik was al een tijdje op zoek naar kwartelhennetjes (had namelijk 3mannetjes en 2vrouwtjes ,ik had de mannetjes en vrouwtjes al apart gezet happy :)). nu heb ik vandaag 2hennetjes gekocht en bij de andere 2 gezet, het valt me op dat er nogal wat spanning is tussen de nieuwe en diegene die ik al had, ze pikken naar elkaar en rennen de hele tijd achter elkaar aan in de voliere. Is dit om nieuwe pikorde op te stellen onder de vrouwtjes of is dit niet normaal?

P.S. ik heb er nu toch 1 van de 3 mannetjes bijgezet en nu lijken ze al iets rustiger

Kan iemand me hierover iets vertellen ?

mvg Stefan


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-09-11 - 09:48:22 send message to rupicola

Over wat voor kwarteltjes gaat het hier?


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-09-11 - 10:18:04 send message to cocobar

Zorg ervoor dat de hennetjes zich steeds kunnen verstoppen zodat de groep gewoon raakt aan de nieuwe leden. Anders zullen ze de "vreemde indringers" doodgepikt worden.

Een andere aan te raden mogelijkheid is de hennetjes in een apart hokje in het zicht van de anderen te zetten (zo dicht mogelijk) en pas na een week of 2 bij de anderen los te laten, maar dan geldt opnieuw bovenstaande!!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-09-11 - 11:40:22 send message to Karel

Dat is vrij normaal gedrag. De nieuweling gedraagt zich wat onwennig en de "oude" vogels zien dat, hetgeen een reactie oproept.
Meestal is het na een dagje wel over.

Het is verstandig om als je kwartels bij elkaar zet, er gelijk een paar meelwormen bij te gooien. Dat leidt af en dan zijn de problemen snel over.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-09-11 - 15:57:09 send message to chrislaevers

Oppassen als je kuikentjes krijgt. Ik had drie hennen en drie hanen. Eén koppel broedt en heeft 11 jongen. Op de eerste dag van het uitkomen zijn er 4 kuikens van onderkoeling dood gegaan omdat de kuikens elke kwartel die ze zagen achterna liepen. Ik heb toen meteen de kwartels gescheiden van de kloek en haar kuikens en dat was maar goed ook. De 7 andere kuikens zijn volwassen geworden.
Nu zit ik met een beetje hetzelfde probleem: de haan, enig kuiken van de tweede nest zit nog steeds in de volière. De kloekhen is opnieuw aan het broeden. Tegen dat de kuikens uitkomen ga ik de jonge haan van de tweede nest apart zetten om complicaties te vermijden. De vaderhaan vormt geen probleem; hij zit op de nest als de hen gaat eten en pauze neemt.
Christine.


Stefan1990
Website Member
Posts :83

Website Member
2007-09-11 - 16:29:49 send message to Stefan1990

Bedankt allemaal, ik zal kijken of het over gaat en anders zal ik ze inderdaad even apart zetten van de rest

P.S. meestal springen ze op hun nachthokje en blijven daar even zitten, de anderen laten hen dan met rust

Stefan


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-09-11 - 22:35:18 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beetje jammer dat het even niet duidelijk is om welke soort kwarteltjes het hier gaat!


Onder verwijzing naar de prachtige knop 'zoek in forum', waar al behoorlijk wat is geschreven over kwartels noem ik voor de zekerheid nog maar een keer dat Chinese dwergkwarteltjes van nature monogaam zijn.

Dit fenomeen is welliswaar tamelijk zeldzaam onder hoenders, maar het betekent wel dat ze in principe 1 op 1 gehouden dienen te worden.

Soms gaat het wel goed om meer hennetjes bij een haantje te houden, dan heb je min of meer geluk.
Meestal geeft 1 hennetje op 1 haantje meer rust en daardoor meer kans van slagen op zo'n prachtig mooi nestje kuikentjes.


succes!





Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede