Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > IMPORT van papegaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-10-06 - 11:12:42 send message to Picolet

Er zijn geen 18 kwekers Henk, maar 18 liefhebbers die deze vogels houden.

Deze vogels koppelen moeizaam, is er een echt paar dan kweken ze redelijk.

Ik heb ze zelf ook gehouden en had destijds 5 paar, waarvan er een paar kweekte.

Het onverwant maken is juist met deze soort moeilijk omdat er een groot aantal jongen uit enkele paren komen.

Deze worden dan onverwant gemaakt, maar dan de volgende generatie uit deze vogels?

En de generatie daarop?

Hoelang kunnen we doorgaan met inteelt?

Als er dan een vogel binnenkomt via het smokkelcircuit dan zijn ww de hemel te rijk.

Dit geldt straks voor meer vogels, overigens hoe onverwant zijn de gehouden paren bij de liefhebbers.

Nergens is momenteel een registratie om de ouders en grootouders terug te vinden van een vogel.

Dit is juist een mooi gegeven om verder uit te werken door vogelorganisaties.

Het nadeel is dat bepaalde bloedlijnen met veel nakomelingen minder gevraagd zullen worden en derhalve niet iedereen er aan zal willen meewerken.

Genoeg te doen in de toekomst, helaas zullen veel vogelsoorten langzaam verdwijnen en soorten met een smalle basis door inteelt in slechte kwaliteit ontstaan.

Is het wel etisch om inteelt toe te passen omdat er gebrek is aan partners voor nakweek.

Het verkopen van dergelijke verwante vogels, waarvan men eigenlijk weet dat ze haast niet onverwant zijn te maken, maar dan denkt dat is het probleem van de koper. Als hij ze niet onverwant maakt is het zijn probleem.

Nee dit is een leuk aspect, en dan in deze situaties een smokkelvogel laten zitten om de etische vogelprincipes.

Groeten Ruud



Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-10-06 - 12:11:40 send message to Wickingh

Hallo,

en denk nu eens verder na.
Stel er bestaat of bestaan meerdere netwerken die vogels illegaal hier krijgt.
Dan is het een kwestie van tijd (ligt natuurlijk aan de prioriteit van justitie) voordat dit misgaat. Het gevolg zal zijn dat er een hoop negatieve publiciteit uit voortkomt. Deze publiciteit zal er voor gaan zorgen dat onze hobby streng aan banden gelegd gaat worden en misschien in sommige gevallen zelfs volledig verboden. Dus is het erg onverstandig voor de gehele hobby als dit idd zou gebeuren.
Misschien voor sommige soorten in de avicultuur helaas de doodsteek, maar de illegaliteit propaganderen zal onze hobby uiteindelijk veel meer kwaad doen.
Helaas denkt men er vaak veel te makkelijk over en denkt men dat het wel los zal lopen....ik kan alleen maar zeggen ""bezint eer ge begint"",

mvg Frank


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-10-06 - 13:02:58 send message to mijnkaketoes.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-10-06 - 13:07:53 send message to mijnkaketoes.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ruud

Hier heb je zeker ook een punt. Maar mijn verhaal was meer bedoeld om samenwerking te propaganderen. Ik denk dat het nu eens tijd is om meer in zinvolle oplossingen te denken dan alleen maar onze problemen te beschrijven.

Frank

Meestal wel met je eens. Maar stel je eens voor jij hebt straks een prachtige ara pop zitten, je bent dan al jaren op zoek naar een man en die kun je niet vinden. Nu krijg je van mij een tip dat ik nog wel een man voor je weet maar die is helaas een beetje illegaal? Neem je hem dan echt niet??? Nu eerst heel diep nadenken he!!

Persoonlijk ben ik een voorstander van zeer strakke regels binnen onze hobby. Persoonlijk ben ik nog niet zo van overtuigd dat het houden van vogels verboden zou worden. Buiten het feit dat dit wettelijk gezien echt niet zo makkelijk is, is dit in Europees verband al helemaal niet bespreekbaar.

Ook economisch gezien zal men nog wel 3 keer nadenken voordat men het verbied. Rond de vogels zit nog een miljarden (wereldwijd) industie. Voer, bladen, kooien, medicijnen etc etc etc

Net als Karel heb ik ook wel eens met mensen vanuit diverse ministeries gesproken (vroeger ad interim werk gedaan bij Ministerie van Volksgezondheid, onder min. Borst)
Natuurlijk is men daar continu bezig met dierenwelzijn, maar de gedachten liggen daar niet in verboden, wel bij de invoering van strakkere regels. EN DAAR IS VOLGENS MIJ NIKS MIS MEE.

Alleen een wet maken is niet zo moeilijk, maar om hem ook te kunnen handhaven is niet zo makkelijk. De controle van zo een wet kost namelijk miljoenen en miljoenen onderschat dat niet.

Als we meer zouden investeren in mooie en grote kwekerijen in het land van herkomst dan zouden we wellicht onder srenge regels wel gereguleerd weer import kunnen invoeren. Maar ja dan zouden de vogels ook een stuk duurder worden en helaas ken ik nog teveel mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

Groet

henk


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-10-06 - 14:05:21 send message to Wickingh

Hallo Henk,

misschien dat ik diep in mijn hart wel zou willen, maar ik zou het zeker niet doen.
Alleen al vanwege het simpele feit dat ik ook cites-vogels heb en je dan op een goede dag controle kan krijgen, en die hebben weinig begrip,

mvg Frank


jurn
Website Member
Posts :95

Website Member
2007-10-06 - 14:46:35 send message to jurn

Het hangt er denk ook vanaf wat voor vogel het betreft !! bepaalde tropen gaan zeker niet zolang mee als grote ara's papegaaien en kaketoes.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-10-06 - 18:51:12 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Geeft cites dan een bepaalde status???

De "smokkelvogels"zijn legaal ingevoerd in landen buiten de europeese gemeenschap, alleen zijn ze illegaal als ze de grens overgaan binnen de EG, na aankoop zijn ze zijn gewoon legaal in de kooien bij de liefhebbers.



Natuurlijk geldt dit niet voor lijst 1 vogels,

Groeten Ruud



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-10-06 - 19:52:42 send message to henkdelaat

Het was alleen mijn bedoeling om te weten te komen of er kwekers waren die het ook gehoord hadden dat er weer vogels(papegaaien) geimporteerd werden via het Oosten.

Maar nu zie ik dat er heel wat positieve en negatieve reacties zijn.

Het is niet mijn bedoeling om ilegale import goed te keuren,maar het zou wel bijdragen aan het kunnen blijven kweken met div papegaaien soorten,waarvan de meesten toch zeker 6 jaar of ouder moeten zijn om geslachtsrijp te zijn.

Ik kweek al meer als 25 jaar met grijzen roodstaarten maar het is mij nog nooit gelukt om met tamme grijze te kweken,altijd met import vogels.
Wel eiéren maar nooit geen bevruchte of jongen gekregen en heb dit toch al een 10tal keer geprobeerd.

Met amazones kun je zelfs heel goed kweken met tamme vogels.
Met kaketoe's en ara's gaat dit ook goed.

Nu zullen er mensen zijn die vragen waarom ik dan nooit aan natuurbroed heb gedaan??
Omdat dit met mijn werk en andere hobby's niet goed was te combineren,en nu staat de leeftijd en de ruimte mij dit niet toe,en ook i.v.m. geluids overlast als ik er teveel heb zitten.
gr henk


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-10-06 - 20:04:00 send message to mijnkaketoes.nl

Met kaketoe's gaat dit ook goed.

Vergeet dat maar.

Henk


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-10-06 - 20:43:18 send message to Niltava

quote
Nu zullen er mensen zijn die vragen waarom ik dan nooit aan natuurbroed heb gedaan??
Omdat dit met mijn werk en andere hobby's niet goed was te combineren,

Dit snap ik niet.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-10-06 - 21:28:10 send message to henkdelaat

Henk
Ik heb zelf gezien bij collega kwekers dat zij bij handtamme Witkuiven,Rosé's,Triton's jonge hebben gehad die hij er zo met de hand onder vandaan kon halen en waarvan de ouder vogels zo op zijn hand kwamen zitten.
Ook met ara's en dwerg-ara's zoals de ara-Nobillis heb ik zelf mee gekweekt.

Niltava

Wat begrijp je niet??
Waarom ik geen natuurbroed heb gedaan??
Omdat daar wel meer bij kwam kijken dan alleen wat voer geven.
En omdat iknog meer hobby's heb zoals Zeevissen in Nederland en Buitenland en als je dan joge heb liggen van enkele weken oud is het riskant om dit aan een ander over te laten,is al eens gebeurd dat er ongelukken waren gebeurd,met het uitvliegen van de jongen gebroken vleugel,nagels kwijt etc.
hopelijk begrijp je het nu zo niet dan graag duidelijke vragen.
gr henk


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-10-06 - 21:35:00 send message to mijnkaketoes.nl

Henk

Henk
Ik heb zelf gezien bij collega kwekers dat zij bij handtamme Witkuiven,Rosé's,Triton's jonge hebben gehad die hij er zo met de hand onder vandaan kon halen en waarvan de ouder vogels zo op zijn hand kwamen zitten.

Henk

Ben dat ook wel tegengekomen maar is toch nog heel zeldzaam hoor. Niet te stellen dat tammen makkelijk overgaan tot broeden.

Henk


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-10-06 - 21:47:25 send message to Niltava

quote
hopelijk begrijp je het nu zo niet dan graag duidelijke vragen.
gr henk

Natuurbroed kweken lijkt mij toch eenvoudiger, met een goed voer doen de ouders het toch?? Of ben ik nu zo gek? En dat kunnen anderen ook geven, net zoals ze ook de voedingen aan de handopfok kunnen geven, of deed je ze voor die tijd weg?

Vraag me in beide gevallen af, als je geen tijd hebt of het dan de juiste hobby voor je is.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-10-06 - 21:58:05 send message to Wickingh

Volgens mij is dit behoorlijk off-topic.
Het ging volgens mij over al dan niet legale import die misschien weer binnen zou komen,

mvg Frank


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-10-06 - 22:35:48 send message to henkdelaat

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Dat klopt Frank heb ik hiervoor al gesteld,en dus stop ik er maar mee.
Zal nog antwoord geven op de vorige vraag van Niltava.

Niltava

Ik heb dit jaar ook al weer 4 jonge grijze verspeeld omdat de ouders plotseling stopte met voeren,heb dit de laatste jaren alvaker meegemaakt,maar kan de oorzaak niet vinden.
soms gaat het verschillende broedsels goed en dan stoppen ze weer met het volgende broedsel.
Ik heb dit in het verleden nooit meegemaakt,maar nu eb ik er wel last van en ben genoodzaakt omdan in te grijpen,heb inmiddels twee warmte kasten aangeschaft omdat ik div koppels heb die mij dit flikken en die op verschillendetijden leggen en broeden.
gr henk




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 67 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede