Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pyrrhura's geschikt in gezeldschapsvoliere? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : pyrrhura's geschikt in gezeldschapsvoliere?
irri
Website Member
Posts :114

Website Member
2007-10-09 - 15:57:07 send message to irri

hoi, ik heb wat vragen, binnenkort is onze buitenvoliere klaar en we zijn van plan om daar catharinaparkieten in de laten en eventueel een koppel pyrrhura's, het is sowieso niet de bedoeling dat er met de catharina's in de voliere wordt gekweekt, (dus geen nestblokken)en ze krijgen een eigen nachthok om in te slapen, dus ze zijn alleen overdag in het buitenverblijf samen, kan dit zonder problemen, of is het een slecht idee? en zo niet, zou ik dan bijv. een kleine groep pyrrhura's in een ruimte kunnen laten?.
groetjes marjan


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-10-09 - 16:13:04 send message to rupicola

Pyrrhura's zijn NIET geschikt om samen met andere (kleine)vogels in een gezelschapsvoličre te houden.

Het houden van Pyrrhura's in groepsverband schijnt in grote voličres wel mogelijk te zijn, maar het blijft oppassen voor koppeltjes die in de broedstemming komen.
Persoonlijk heb ik er zeer slechte ervaringen mee en zou ik het zeker niet doen.

Het is overigens wel mogelijk om jonge Pyrrhura's zeer lang bij een ouderkoppel te houden!

Zowel Pyrrhura's als Catharina's slapen van nature het gehele jaar door in een nestblokje!

succes!


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-10-09 - 18:45:51 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Zowel Pyrrhura's als Catharina's slapen van nature het gehele jaar door in een nestblokje!


hey ruud dan heb ik denk ik de uitzondering op de regel die catharinas van mij zitten nooit in het blok alleen als ze gaan kweken.
Wel makkelijk om te hebben als ze opeens weg zijn dan weet ik genoeg.

De Pyrrhura in een gezamelijke voliere lijkt me ook niet zoon goed idee al heb ik wel eens gehoord dat mensen het hebben maar dan hebben ze geen andere kromsnavels en willen ze eigenlijk niet kweken.

groetjes egon


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-10-09 - 19:40:14 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@ denegon

Er staat ook van nature wink ;)
De Catharinaparkiet zoals wij deze tegenwoordig kennen in onze voličres is verre van nature.
Sterker nog, de echte wildvormen zijn niet of nauwelijks meer te vinden!
Beide ondersoorten zijn in het verleden ondoordacht en op grote schaal door elkaar gehaald.
Om die reden zullen we het in avicultuur slechts met Bolborhynchus lineola domesticus moeten doen.

Een van de gevolgen is wel dat ze een deel van hun natuurlijk gedrag zijn verloren.
Voorbeeld daarvan is dat niet alle exemplaren meer in een nestblokje willen slapen.

Bij het houden van Pyrrhura's in groepsverband kan het prima gaan,. . . totdat een van de koppeltjes in broedstemming komt.
Wanneer ze dan niet beschikken over flink wat ruimte, zul je rekening moeten houden met de mogelijkheid van fikse verwondingen of zelfs dode vogels.
Persoonlijk zou ik er dus altijd voor kiezen om Pyrrhura's gewoon per paar te huisvesten, zoals dit met vele andere grote parkieten en papegaaien gebruikelijk is.

m.v.g.

zeg maar Hans wink ;)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-10-09 - 20:13:10 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

O sorry ik had picolet voor me en die heet ruud.
maar toch bedankt voor de uitleg Hans

Ik heb in een gemeenschappelijke voliere eens een koppel gezien samen met wat vinken en kanaries. was in een bejaarde huis voor wat gezelschap van de oudere die daar woonde en dat ging goed maar er werd daar niets gehouden om te kweken.

groetjes egon



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 220 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede