Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zonparkieten in kweekkooi Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Zonparkieten in kweekkooi
Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2007-10-12 - 22:01:40 send message to Strigiformes

Ik wilde eens vragen naar ervaringen van het houden en kweken van zonparkieten in kweekkooien.
Ik bedoel de kweekkooien van bijv. van Keulen van 120 x 50 x 50. oid.
Ik weet wel dat er mensen zijn die ze zo kweken maar gaat dat zonder problemen of zijn ze er niet geschikt voor.
Ik heb zelf een box van 160 x 60 x 60.


hberg
Website Member
Posts :15

Website Member
2007-10-12 - 22:42:22 send message to hberg

Ik heb ze in kooien van 120x70x80 en het gaat super.Haal wel de blokken een nestje,anders gaan ze gewoon door en dat is niet aan te raden.


noel
Website Member
Posts :75

Website Member
2007-10-12 - 23:23:20 send message to noel

hoi
ik heb ze in kooien zitten an 1 bij 1 bij 1
dus 1m
en ik doe alleen natuurbroed.
en gaat perfect
en ik laat heel het jaar rond de blokken hangen
doen dan 1 rondje per jaar soms twee meer niet?
dus waarom de blokken weghalen?
ik kweek met meerdere
met vrg


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-10-13 - 00:07:38 send message to molineti

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

user wiped their message


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-10-13 - 09:36:03 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


jim
Website Member
Posts :69

Website Member
2007-10-13 - 10:29:04 send message to jim

Natuurlijk gaat dit goed,ze kunnen niets anders
dan op elkaar kruipen,in zo'n kleine ruimtes !!!


uswhite
Website Member
Posts :133

Website Member
2007-10-13 - 10:49:41 send message to uswhite

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Er zullen altijd voor en tegenstanders blijven over het in broedkooien kweken. Als vogels zich niet happy voelen doen ze niks, of het nou in een broedkooi is of in een volière. Schijnbaar voelen ze zich ook in die broedkooien goed op hun gemak.


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2007-10-13 - 13:24:47 send message to Strigiformes

Mijn idee is ook dat groter niet altijd beter is.
Ik heb zelf een grijze roodstaart gehad die liever in een kleine kooi zat dan in de grote voliere waar ik hem in had gedaan. Daar zat ie een beetje zielig op het einde van de stok tegen het gaas aan en kwam daar alleen weg als ie honger had. Maar dat is weer een ander verhaal.Ik ga er ook altijd vanuit dat als de vogels kweken ze het wel naar hun zin zullen hebben in de ruimte. Vandaar ook mijn vraag.
De kooi is trouwens 160 x 80 x 70(h) en hangt op 2,20m hoogte.


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2007-10-14 - 03:31:28 send message to Strigiformes

Jammer dat die berichtjes 'gewiped' zijn.
Ik neem zelf ook nooit een blad voor mijn mond dus gooi het er maar uit, ben niet van suiker.happy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-10-14 - 09:21:12 send message to tonnl

Om te kweken zou zo'n kooi wel kunnen denk ik, maar volgens mij is het veel te klein om ze daar het hele jaar in te houden.
Wat is de spanwijdte van een zonparkiet, rond de 70 cm toch?
Mijn mening; kweken, ja, houden, nee.
Ton.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-10-14 - 19:34:14 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn commentaar op dit type topics is in vele eerdere te vinden. Ik had wat getypt, maar geen zin in weer dezelfde discussie.
Ik denk niet dat voortplanting en welbevinden direct aan elkaar gekoppeld kan worden: veel dieren (ook mensen) planten zich (juist?) ook in uiterst slechte omstandigheden voort.
Criterium voor huisvesting moet zijn: kan het dier in redelijke mate zijn natuurlijk gedrag kwijt dat typisch is voor de soort. Voor een vogel betekent dit tenminste dat deze zijn vleugels moet kunnen uitslaan zodanig dat er iets meer plaatsvindt dan wippen van de ene op de andere stok.

Mijn gewiste reactie was wat provocerend en kwam neer op: gedrag van vogels en vogelhouders vraagt om een streng gehandhaafde wet met minimum huisvestingseisen.

Over vogels die een grotere huisvesting niet op prijs lijken te stellen: dat is opvallend vaak het geval met b.v. grijze roodstaarten e.a. nogal (snel) gestresste dieren met import verleden. Ofwel: de oorzaak zou bij dit soort gevallen vaak wel eens de psychische toestand van het dier kunnen zijn. Met name afrikaanse papegaaien hebben vaak veel moeite om hun angst en stress te overwinnen en op onderzoek uit te gaan. I.p.v. trekken zij zich terug, mede daardoor zou het wel eens kunnen zijn dat zij beter (schijn/lijken?) te kweken in kleine donkere hokken. Dit komt niet door hun uitstekende (psychische) toestand van welzijn, maar door het afschermen van prikkels die verleiden om angst en stress te overwinnen. Een toestand waarvoor mensen bij de psychiater lopen.

Ik geef toe dat dit alles enigzins speculatief is. Elk oordeel over welzijn stuit op bepaalde epistemologische problemen. Dat geldt eveneens voor het oordeel dat voortplanting iets zegt over welzijn.

Al met al toch nog een hele reactie. In het kort: ik ben het eens met Tonnl, wat een goede oplossing kan zijn bij vogels waar het moment van kweken goed te reguleren is. Bij veel papegaaien/parkieten zal dat echter niet werken en er op neer komen dat de vogels altijd in de te kleine kooi zitten.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-10-14 - 19:59:25 send message to mijnkaketoes.nl

Als we echt goed zouden kijken naar het welzijn, dan zou geen voliere groot genoeg zijn.
Dat geldt in hobby van vinkje tot Ara.
Maar beter een voliere dan een kweekbox vind ik persoonlijk.

Henk


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2007-10-15 - 15:44:23 send message to ferry1

ik vind het ook wel bijzonder klein. ik heb mijn vogels ook niet bijzonder groot zitten nog maar het is bij mijn in de toekomst wel de bedoeling dat ze heel stuk ruimer komen te zitten. maar parkieten zijn echte vliegers dacht ik zelf dus ook meer ruimte nodig
groeten ferry


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2007-10-15 - 21:34:49 send message to Strigiformes

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt voor jullie reacties.
Ik had natuurlijk liever gezien dat alle reacties er positief over waren maar ik ga nu toch maar wat verbouwen.
Dan krijgen ze straks een kooitje van 2,50cm x 100cm x 2,20cm(h). Ik denk dat dat wel aardig in de buurt komt van een verantwoorde huisvesting.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-10-15 - 21:45:26 send message to tonnl

Klasse!
Hopelijk belonen je vogels je met prachtige gezonde jongen. happy :)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-10-15 - 22:02:34 send message to johanblok

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Als het meters zijn (happy :)), hebben ze dan inderdaad een fatsoenlijke huisvesting! Bovendien zie je dan ook nog eens iets van hun gedrag.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 179 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede