Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > albifrons nana Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : albifrons nana
bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2007-11-01 - 05:27:12 send message to bert1974

ik heb sinds vorige week twee jonge stellen witvoorhoofd amazones in mijn voliere zitten.
het 1e koppel is van 06 en het tweede koppel van 07.
ik heb nog een paar vraagjes over deze vogels.
op welke leeftijd zijn ze broedrijp.
ook zoals de meeste amazones na een jaar of 3 ??
en wat voor afmetingen moet ik nemen voor het broed blok.
ook andere nuttige tips zijn van harte welkom.

groeten bert


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-11-01 - 06:34:07 send message to danielkempenk

vanaf 3 jr zijn ze idd broedrijp.
ik heb net een natuurstam gehaalt voor mijn nana's en die heb de afmetingen van.
60 cm hoog binnendiameter van 26 cm en 9 cm groot invlieggat.
als tip kan ik je eigenlijk nog niks geven ik heb ze zelf pas een half jaar. maar weet wel dat je ze niet te vet moet voeren en ze zijn hier helemaal gek van fruit.

gr. daniel


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-11-01 - 07:40:16 send message to mijnkaketoes.nl

Ik heb in het verleden een bewezen koppel Albifons gehad. 1 tip laat ze in de broedtijd absoluut met rust, Het zijn enorme zenuwlijders en stress gevoelige vogels in de broedtijd. In ieder geval mijn ervaring

Henk


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-11-01 - 17:45:38 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn broedblok was net wat kleiner (geen natuurstam). Mijn vogels begonnen met 2 jaar wat in elkaar geinteresseerd te raken (met name het mannetje). Het derde jaar heb ik ze een blok gegeven en hebben ze met succes jongen grootgebracht. (Bij andere soorten amazones ligt de leeftijd waarop dit met succes lukt doorgaans wel wat hoger). Mijns inziens is het beter om eerst te zien dat de relatie in orde is, beiden er aan toe zijn, en dan pas het blok op te hangen.

Erg gestresst waren ze niet, ook niet tijdens de broedtijd. Echter daarbij kan wel mee spelen dat ze toen reeds circa 2,5 jaar in mijn volieres zaten en dus volledig aan mij en de wijze van huisvesting gewend zijn. Toen ze kwamen, waren het behoorlijk schuwe vogels, nu zijn volledig aan de verzorger gewend (d.w.z. schrikken niet van normale verzorgingshandelingen).

Mogelijk speelt de afkomst een rol: ik heb eerder een bewezen koppel gezien bij een kennis dat inderdaad heel zenuwachtig was. Deze waren van oorsprong wildvang. Jonge EK vogels gewennen makkelijker.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-11-01 - 21:44:57 send message to mijnkaketoes.nl

Ook hier zal het wel weer verschillen per koppel.
Die van mij waren overigen ook EK en geen import vogels


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-11-01 - 22:43:29 send message to johanblok

Daarom is het uiterst belangrijk om je vogels goed te observeren.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2007-11-03 - 07:08:03 send message to bert1974

ik heb de koppels een week na elkaar gekocht.
het oudste koppel heb ik eerst opgehaald en deze zijn ondertussen goed gewend aan het raken.
ze blijfen nu rustig zitten als ik binnen kom.
het jonge koppel heb ik nu een paar dagen en dit zijn nu nog net straal jagers als ik binnen kom.
maar dit zal over een poosje ook wel weer afzakken hoop ik.
ze hebben nu per koppel een binnen vlucht van 2 meter lang een meter breed en 2,25 hoog.
ze kunnen dus niet uit mijn zicht weg vluchten.
ik ga binnen kort een nieuw vogel hok bouwen en dan krijgen ze ook een buiten vlucht.
ik heb nu een hok waar 6 binnen volieres in zitten en 4 buitenvluchten.
dus tien vluchten in totaal.
ik heb ondertussen met name met amazones wel gezien dat deze absoluut een buiten verblijf nodig hebben als deze niet in de buiten lucht komen dan worden de randen van de veren helemaal anders van kleur een beetje bruinachtig zwart.
ik ga daarom mijn nieuwe vogelhok zo maken dat alle vogels een buiten vlucht ter bescikking hebben.

groeten bert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-11-03 - 08:28:42 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote

ik heb ondertussen met name met amazones wel gezien dat deze absoluut een buiten verblijf nodig hebben als deze niet in de buiten lucht komen dan worden de randen van de veren helemaal anders van kleur een beetje bruinachtig zwart.


Inderdaad! Je kunt het aan de veerconditie doorgaans heel goed zien dat amazones binnen gehouden worden. Als je ze binnen houdt is besproeien (tenminste 1 keer per week) absoluut onmisbaar. Ik heb dat ook wel gedaan, en na wat gewenning vinden ze het heerlijk en de verenconditie verbetert enorm.

Mijn witvoorhoofden zijn heel speelse actieve vlieggrage heel wendbare vogels. In het begin (net bij de ouders weg) schoten ze ook als raketten heen en weer, als ik in de voliere kwam. Na een tijd van gewenning is dat heel anders en zitten ze gewoon op nauwelijks een halve meter afstand te wachten tot baasje eindelijk de voerbakken opgehangen heeft...



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 243 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede