Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > aankoop / verkoop verklaring Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : aankoop / verkoop verklaring
denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-11-18 - 20:11:32 send message to denegon

Het registreren van je vogel bestand is de laatste tijd een HOT item.
Nu was ik benieuwd of iemand een leuk en praktisch formulier heeft wat ingevuld wordt door de verkoper en de koper zodat de adminnistratie completer kan zijn.
Dit lijkt mij ook handig dat men na kan kijken van wie men allemaal vogels heeft gekocht.
Of aan wie men heeft verkocht dit om inteeld binnen je bestand tot het minimum te beperken.

al vast bedamkt groetjes egon


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2007-11-18 - 20:28:26 send message to ewals

als de wet er t.z.t. door is komen de bijbehorende formulieren automatisch.

Voor mijn europ. cultuurvogels heb ik al overdrachtsbewijzen voor diegene die ze nodig hebben, bv België. frankrijk enz. waar deze documenten verplicht zijn.

Jan E.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-11-18 - 20:57:16 send message to molineti

O V E R D R A C H T S V E R K L A R I N G


Hierbij verklaart xxxxxxxxx
Wonende yyyyyyyy
Telefoon 000000000000
e-mail jan apestaartje.nl

0-1 noem maar wat met ring nummer 11-2-nl-07-11.0

en

1-0 noem maar wat met ringnummer 3333-2-nl 07-11.0

Te hebben overgedragen aan zzzzzzzzzz
Wonende lllllllllllll
Telefoon 06666666666
e-mail: pietje apestaartje .nl

Datum;

De overdrager:

De begunstigde:



Zo zou het eruit kunnen zien;Bij noem maar wat bedoel ik de soortnaam het makkelijkste en duidelijkste is de latijnse benaming

Groeten Rene


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-11-18 - 21:29:02 send message to denegon

rene bedankt voor je reactie. ik had ook zoiets in gedachte tevens heeft iemand mij erop gewezen dat er op de site van pakara ook een overeenkomst staat. deze is echt heel erg uitgebreid.
ook zeer nuttig.
groetjes Egon


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-11-18 - 21:29:56 send message to mijnkaketoes.nl

Ik weet niet of ik het hier mag zeggen maar ik gebruik die van Pakara altijd. Kun je namelijk ook nog voorwaarden, testen en garantievoorwaarden bij zetten.

Henk


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-11-18 - 21:30:59 send message to Wickingh

Tja ik betwijfel idd of dat wel kan Henk laugh :D

mvg Frank


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2007-11-18 - 21:58:14 send message to ewals

ook het kwekersnummer moet altijd vermeld worden op een overdrachtsbewijs


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2007-11-18 - 22:59:48 send message to Strigiformes

quote
ook het kwekersnummer moet altijd vermeld worden op een overdrachtsbewijs
Van wie moet dat? Waar staat dat in de wet?
Wat vult een handelaar dan in als kwekersnummer?


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-11-18 - 23:18:02 send message to mijnkaketoes.nl

Zal ook nog wel aan het land liggen denk ik.
In Duitsland is dit verplicht. Soort , geslacht, ringnummer , eigenaar etc. Kan het weten want ik heb er een paar thuis liggen. In Nederland is dit echter (nog) niet verplicht.

Henk


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2007-11-19 - 07:12:34 send message to ewals

strigiformes

Ik bedoelde vogels die naar het buitenland gaan.

Aan de hand van het kwekersnummer kan de eigenaar van de gekweekte vogel achterhaald worden als er iets niet in orde is.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-11-19 - 08:42:39 send message to swanny

Hallo
Het nut van de hele aankoop / verkoop verklaring ontgaat me.
Ik heb ook een aantal van die formulieren thuis liggen van aankopen uit Duitsland. Daar is dat verplicht omdat de overheid het kan controleren wat er met vogels gebeurt. De naam van de kweker hoeft er niet op te staan, wel de verkoper, ringnummer soort enz.
Op deze wijze is de kweker dus niet bekend en het achterhalen van bloedlijnen is dus niet aan de orde. Daar zijn trouwens stamboeken voor en dat werkt ook maar beperkt. Zij hebben veel moeite om gegevens te krijgen van de leden / kwekers. Als er geen complete invoer is, is het stamboek niet geheel betrouwbaar.
Als er iets niet in orde is met de vogel, wat heb je er dan aan om te weten wie hem gekweekt heeft, als er een ander tussen heeft gezeten, waar de vogel het opgelopen kan hebben. Het is in geval van particulieren zo wie zo niet rechtsgeldig.
Als het een professionele ingeschreven kweker betreft en je koopt bij hem dan is het wel rechtsgeldig, maar je recht zien te krijgen is een ander verhaal. Ik ken zo'n verhaal van een kennis en het heeft hem 2 jaar rechtsgang gekost om zijn gelijk te krijgen. Dat wil niet zeggen dat je dan in dit mooie land ook je munten terug krijgt als die niet worden overgemaakt. Dat kost je dus weer een rechtsgang om die te krijgen.

Ik geloof eerder in een soort van zwarte lijst. Op die manier vis je de bedriegers er eerder uit dan door de goedwillende die aankoop formulieren gaan opstellen, die toch niet rechtsgeldig zijn. Ze geven alleen de goede bedoeling aan. Als de bedrieger dit ook doet wordt dat pas te laat duidelijk en schiet je er niets mee op, want die houdt zich toch niet aan dat formulier.
Voorkomen door een zwarte lijst kan het voorkomen. Het gaat dus niet om wie de vogel gekweekt heeft, maar waar hij gekocht wordt.
MvG


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2007-11-19 - 09:25:24 send message to ewals

Swanny

[quote]De naam van de kweker hoeft er niet op te staan, wel de verkoper, ringnummer soort enz.
Op deze wijze is de kweker dus niet bekend????

Als de vogel een officieel geregistreerd ringnummer heeft is de kweker dus WEL bekend.
De bedoeling van het ringen is de illegale weg te stoppen. Goede zaak dus.
Jan E.




swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-11-19 - 09:35:59 send message to swanny

Hallo Jan
Klopt wat je zegt, dat door het ringen de kweker wel te achterhalen is, maar... Ik denk dat door de privacy wetgeving dat een vogel aoragnisatie geen namen bekent steld van leden a.h.v. hun kweeknummer.
Dit houdt in dat de naam van de kweker dus voor de koper niet te achterghalen is vanaf een aankoop bewijs.

Dat het ringen de illegale handel bemoeilijkt ben ik met je eens. Dat het onmogelijk is om een volwassen vogel een gesloten ring om te geven, daar ben ik niet van overtuigd.
MvG


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-11-19 - 10:00:43 send message to Wickingh

KKP-kwekers geven naast dit contract ook een paspoort uit met alle relevante gegevens,

mvg Frank


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-11-19 - 10:43:34 send message to mijnkaketoes.nl

Frank

Stuur het door naar het ministerie wellicht kunnen ze hier hun voordeel mee doen.

gr

henk


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-11-19 - 10:56:39 send message to swanny

Hallo
Leuk allemaal, maar wat is de waarde van zo'n paspoort als het wettelijk geen waarde heeft in de rechtbank?
Volgens mij zijn we dan terug bij: degene die het uitgeeft geeft zijn goede bedoelingen te kennen. Dat is het probleem niet, het probleem begint pas als er problemen zijn met de vogel.

Ik zal een situatie schetsen.
Iemand koopt een vogel en krijgt een paspoort of overdrachtsverklaring of aankoop bewijs erbij. Hierop staat zelfs dat de vogel getest mag worden en dat de vogel terug genomen wordt als hij positief is of als hij binnen een bepaalde termijn een ziekte toont. Nu blijkt de vogel PFBD, papegaaienziekte (aktueel) te hebben of kliermaagsyndroom (is niet te testen).
Nu begint de ellende. De koper wil zijn geld terug, vergoeding voor de rijkosten en dierenarts. Tot overmaat van ramp blijkt dat zijn bestand ook besmet is geraakt ( al dan niet door quarantaine pogingen).

Wat denken we dat dan de waarde is van een niet rechtsgeldig papiertje en wat blijft er over van goede bedoelingen?

MvG



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 226 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede