Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > natuurbroed of handopfok Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : natuurbroed of handopfok
blottekop
Website Member
Posts :36

Website Member
2007-12-06 - 16:58:20 send message to blottekop

hallo ik ben reeds enkele jaren in het bezit van 3 koppels grijze roodstaarten deze hebben elk jaar rond februari maart een nestje soms 3 maar meestal 2 jongen tot hier geen probleem de eerste keren na 20 tot 22 dagen de jongen verloren omdat deze niet door de ouders meer werden gevoederd en ik het te laat had opgemerkt de volgende keren veel meer nestcontrole gedaan en de jongen de 20ste dag weg genomen voor handopfok zo reeds heel wat jongen grootgebracht
enkele maanden geleden een nieuw koppel bijgekocht 3 weken later lagen deze reeds met 3 eieren waaruit 2 jongen werden geboren deze werden goed gevoederd ik heb ze geringd de 17 de dag ze zaten mooi op hun gewicht ik was vast besloten om deze door de ouders te laten grootbrengen de 21 ste dag moest smorgens vroeg vertrekken mijn vrouw had de vogels gaan verzorgen en zei me dat de jongen zeer levendig waren want ze maakte veel kabaal savonds thuisgekomen nestcontrole gedaan resultaat het oudste jong was reeds dood het ander hebben we nog proberen te reanimeren maar het heeft niet mogen baten ze waren alle twee van honger gestorven de krop was voledig leeg
sinds begin van de week ligt dit koppel terug met 3 eieren maar twijfel nu om ze op tijd weg te nemen en toch maar weer handopfok te doen heeft iemand soms een sugestie ik kan toch niet constant naast het blok gaan staan en alle uren kijken


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2007-12-06 - 17:23:44 send message to dun grijzeroodstaart

ik zou het koppel het nog een keer laten proberen !

meestal gaan de eerste nesten fout .

succes


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2007-12-06 - 18:00:13 send message to kaapsen

Vreemd,misschien kun je aangeven wat je de ouders voorzet,wat eten betreft.
Als je jongen groeien zul je meer voedsel moeten aanbieden,misschien doe je dit ook wel,maar dat mkan ik in je bericht niet terugvinden,vandaar.

Gr Kees.


blottekop
Website Member
Posts :36

Website Member
2007-12-06 - 18:21:25 send message to blottekop

als ze jongen hebben krijgen ze eivoer gekiemde zaden fruit zaadmengeling
het rare is dat het bij al mijn koppels steeds rond de 20ste dag fout gaat
vorig jaar uitzonderlijk een nestje circa 5 weken in het blok kunnen laten
de vogels zitten in kooien grenzend aan mijn garage mischien worden ze daarom te veel gestoord en is dat de reden dat ze stoppen met voederen


jboe
Website Member
Posts :89

Website Member
2007-12-06 - 22:22:03 send message to jboe

je kunt er ook voor kiezen om bv maar 1 jong in hetnest te laten liggen.

kweek je met natuurbroed wildvang of tamme papegaaien?

vaak is het zo dat ze doen wat ze gewend zijn. Als bv de vorige eigenaar de jongen met 20 dagen wegnam, verwachten ze dit ook nu misschien wel weer.

Ik had ook een koppel dat met 10 dagen de jongen al in de steek liet. zelf geen tijd voor handopfok vanaf die leeftijd, maar toen er een keer maar 1 in lag hebben ze die keurig groot gebracht en de grotere nesten daarna ook.

blijft natuurlijk een flink offer als het fout gaat

Is maar een gedachte van mij


blottekop
Website Member
Posts :36

Website Member
2007-12-07 - 11:54:11 send message to blottekop

het zijn aemaal import vogels de meeste reeds 8 a 10 jaar in mijn bezit kan inderdaad eens proberen 1 jong te laten liggen want ik zou graag een aantal natuurbroedvogels voor mezelf houden omdat de grijze nu toch wel erg schaars worden ,en heb al enkele malen met tamme vogels geprobeerd zeer veel eieren maar nooit bevrucht


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-12-07 - 18:48:58 send message to dooren

Ik denk eerder aan kou, koude jongen sperren niet of nauwlijks zodat ze dan te weinig voer krijgen.

Ik denk dat je oudervogels rond de 3 weken overdag van het nest zijn zodat dit probleem dan ontstaat.

Februari in nederland is iets anders wat temperatuur betreft dan afrika.

Ik heb dit vaker gehad met mijn lori's in buitenvolieres in de winter. Koppels die in de zomer normaal alles grootbrachten konden dit niet in de wintermaanden. (uitgezonder een zachtere periode in de winter)

Voer en dergelijk zijn volgens mij dus niet het probleem. Dit wordt in mijn ogen bevestigd doordat de jongen 's morgen nog levendig zijn. (jongen zijn nog warm van de nacht) 's avonds sterk onderkoeld/dood doordat ze er niet opgezeten hebben.

Als ze binnen zitten dan zou ik de garage toch wat warmer stoken zodat jongen het overdag zonder nestwarmte van ouders kunnen overleven. Anders wellicht een warmteplaatje onder het blok. (zorg dat ze geen elektra kabels aankunnen)

succes.
Gert



memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2007-12-07 - 18:54:19 send message to memaa

Soms spendeert de man meer tijd om tegen de buurvogels te gaan 'pronken' of te gaan 'vechten' in plaats van zijn pop te voederen op het nest. En als deze dan niet zelf komt eten dan wordt er maar minimaal gevoederd.
Mijn import pop voedert ook zeer slecht de jongen. Dus na een paar dagen haal ik ze al uit het nest. Ge kunt blijven proberen of ze toch niet wil gaan voederen met dode jongen tot gevolg.


blottekop
Website Member
Posts :36

Website Member
2007-12-13 - 20:54:00 send message to blottekop

de koppels kunnen elkaar niet zien het koppel heeft op 1 december terug een 1ste ei gelegd en sinds gisteren ligt ze terug op 4 eieren te broeden dit is juist 28 dagen nadat ze de jongen hebben laten liggen dit lijkt mij toch redelijk snel dit is mischien wel de reden van het mislukken van het vorige nest ga ze nu toch wel zeer goed trachten in het oog te houden


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2007-12-16 - 20:07:45 send message to memaa

Hopelijk meer geluk deze keer.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 144 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede