Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Laten sexen van weverjongen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Laten sexen van weverjongen
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-01-14 - 16:02:43 send message to chrislaevers

Zou het mogelijk zijn om weverjongen van 07 te laten sexen? Van af welke leeftijd worden vogels eigenlijk gesext? Op volwassen leeftijd?
Probleem met deze weversoort is dat de poppen broedrijp zijn het eerste jaar maar dat de mannen pas het daarop volgend jaar hun bruidstooi gaan krijgen. Kan dus zijn dat een pop het eerste jaar niet broedt en ik dan denk dat het een man is... Als ik vroeger dan normaal het geslacht zou kunnen weten, zou ik eventueel ook vroeger een jong kunnen wisselen met een jong van iemand anders.
Krombekken, spreeuwen, lijsters zijn nogal grote vogels en misschien is het dan ook gemakkelijker om ze te laten sexen. Vroeg me af of het even effectief en vlot kan verlopen bij vogels van een beduidend kleiner postuur.
Alle reacties zijn welkom en dank bij voorbaat.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-01-14 - 16:20:36 send message to cocobar

Ik dacht dat je daarvoor enkel veertjes nodig had en daar hebben wevers er ook genoeg van, niet? Dus formaat doet er niet toe...

Waar in België zou je ze kunnen laten sexen?


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2008-01-14 - 16:25:49 send message to hansbuffel

Hallo,

Je kan een paar veertjes opsturen naar Gendika (Nederland) of Labim (België). Binnen een tweetal weken krijg je dan het resultaat. Best een paar borstveertjes plukken en evt ook een wat grotere veer. Ik heb al een paar keer voorgehad dat ze het geslacht niet konden bepalen op basis van het opgestuurde staal. Bij een nieuw staal lukte dit dan wel.

Hans


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2008-01-14 - 16:28:46 send message to tropic

Vogels DNA laten sexen (veren) kan van in het nest, van het ogenblik dat ze veren hebben.
Endoscopisch moeten de vogels om en bij de negen maand oud zijn, en niet iedere vogelarts heeft de juiste materialen om zulke kleine vogels te sexen. In belgie zijn de meeste vogelartsen gesteld op vogels boven de 21 gram , en dat zijn wevers zeker niet.
Ik hoop je hiermee voldoende opweg te hebben geholpen.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2008-01-14 - 16:32:45 send message to hansbuffel

Labim
Teerlingstraat 29
9170 Meerdonk
België
03/735.01.60

Als je veertjes plukt, zorg dan dat je de wortel van de veer niet aanraakt, dus plukken en direkt in een plastic zakje deponeren.

Hans


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-01-14 - 18:11:37 send message to medaar



P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-01-14 - 19:25:53 send message to P.Rooth

Chris zeker geen endoscopie uit laten voeren kan je ook gelijk de vogel in laten slapen .
Middels dna van enkele veertjes is het meest veilige en niet onbelangrijk het goedkoopste
succes
Paul


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2008-01-14 - 23:24:01 send message to tropic

@P rooth
Waarop baseer je je als je dit zo wit zwart stelt??


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-01-15 - 08:16:46 send message to ParkietenPeter

Het is bekend dat er bij het uitvoeren van een endoscopie de kans bestaat dat de vogel, omdat hij onder volledige narcose gebracht wordt, zou kunnen overlijden.
Dit is een algemeen risico bij narcose.
Helaas is dit vaker gebeurt. Ik heb er wel van gehoord maar dan vaak wanneer een endo uitgevoerd wordt door een onervaren arts of geen vogelarts.

Als je dan dmv dna dit risico kunt voorkomen is dat sterk aan te bevelen natuurlijk.
Als je dit voor jezelf doet is het natuurlijk zeker. Als iemand anders ('n verkoper bijv.) is moeilijker te controleren of de juiste vogel het juiste papier mee krijgt.

'n Wever is natuurlijk een vrij klein vogeltje. Zelf zou ik het niet aandurven om dit enoscopisch te laten doen. Bij een wever zou ik ze dan toch houden totdat het seizoen het geslacht 'verraad'.
Of ervaren kwekers hier zouden foefjes moeten weten?


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2008-01-15 - 08:32:17 send message to tropic

Volgens een zeer bekend vogelarts is bij endoscopie de kans 1 op 10000 dat er met de narcose iets misloopt.
Ikzelf heb jarenlang meerdere vogels per jaar laten sexen, zonder ooit één sterfgeval.
Een vriend van mij laat zijn allereerste vogel bij diezelfde arts sexen, en deze vogel blijft in de narcose.
Het grootste risico schijnt het beschadigen van de inwendige geslachtsorganen te zijn.
Door een probleempje bij een te kleine (lichte) vogel ben ik sedert vorig jaar overgeschakeld naar DNA sexen. Bevalt me ook wel, en ik ga altijd uit van het goede van de mens, en hoop dat er niet geknoeid wordt met de documenten.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-01-15 - 14:00:59 send message to P.Rooth

Parkietenpeter hier sluit ik me helemaal bij aan

En aangezien tropic zich afvroeg waarvoor ik dit zo zwart wit stelde heeft parkietenpeter al antwoord gegeven .

Ik stel nl ook het welzijn van de vogel voorop en om geen vogel onbedoeld naar de eeuwige jachtvelden te sturen omdat we eerder willen weten welk geslacht de vogel heeft blijft het erg oppassen .

Een methode om het geslacht sneller te kunnen zien is een methode die ik ook wel gebruikt heb n.l. een paar veren daarvandaan trekken waar de vogel in kwestie na de rui normaliter het eerst laat zien welk geslacht hij/zij in feite is en naar ik meen is dit bij een wever op de borst
niet reageren als dit niet daar is want van wevers weet ik heel weinig , deed dit wel bij bergparkieten en halsbandparkieten en het werkte bij genoemde soorten

Succes


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-01-15 - 14:08:30 send message to cocobar

En wat zijn de meningen rond "pendelen" om het geslacht te weten?


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-01-15 - 18:55:14 send message to medaar

dus ik moet weer haha ik kan nie lezen


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-01-15 - 19:25:50 send message to chrislaevers

Hartelijk bedankt voor de ideeën en toelichtingen.
Nu kan ik alles herlezen en laten bezinken.
Endoscopisch ga ik links laten. De dringendheid is er in feite niet en het is eerder mijn nieuwsgierigheid dat ik probeer te temperen.
Die borstveren zie ik wel zitten als ik tenminste niet moet plukken. Kan het ook met een steriel nagelschaartje. Ik heb al wel kippen geplukt na de slacht maar om dat nu te doen (plaatselijk en beperkt!) bij zo'n kleine vogel, is toch wel een grote stap die helemaal niet prettig gaat zijn voor ons allen (de 3 vogeltjes en ik). Dus nog wel wikken en wegen of ik geen alternatieven heb en of mijn nieuwsgierigheid niet aan banden kan gelegd worden (dat is misschien een alternatief op zichzelf).
Bedankt voor het adres van de vogelartsen; in mijn geval zal het dus de Belgische worden. Ik ga deze man eens bellen en enkele practische vragen stellen ivm prijs, verzending, welke steriele plastiekjes, vogelschaartje ja of neen... Kan geen kwaad om in die richting info en ervaring op te doen.

Wat het pendelen betreft... op mijn maandelijkse vergadering van de vogelvereniging (we zijn maar met z'n achten of zo waaronder twee ereleden inmiddels zonder vogels) wordt er regelmatig gependeld; altijd wel door één en dezelfde persoon die tevens keurmeester is.
Het pendelen moet correct gebeuren: de vogel ligt in de handpalm op zijn rug en wordt lichtjes immobiel gehouden door de duim op de keel. Alle andere vingers staan open. De pendel (trouwring aan een koordje) moet hangen boven de geslachtsorganen van de vogel.
Ik persoonlijk beleef er veel plezier aan. Mijn catharina's die vorig jaar op grond van foto's wel tot tweemaal toe een ander geslacht kregen toegewezen zijn nu gependeld als koppel uitgeroepen. Als ze dit jaar niets doen, deugt mijn volière niet voor deze vogels of is het pendelen niet geslaagd... de tijd zal het uitwijzen.
Ik zou de weverjongen kunnen laten pendelen én kunnen laten sexen op DNA veertjes, en dan heb je al twee databronnen die aan elkaar kunnen getoetst worden. Ikzelf waag me niet aan het pendelen want ik heb nog geen 'vaste' hand.
Het uiteindelijk verdict over deze geslachtsbepalingsmethodes zal vallen wanneer de onderzochte vogels beginnen te baltsen, te zingen, kleur te vertonen of eieren beginnen te leggen. Dan kan je in feite pas echt toetsen aan de resultaten van het pendelen en/of het DNA onderzoek en zeker als beginner.



hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2008-01-15 - 20:23:33 send message to hansbuffel

Veertjes knippen heeft geen zin daar het materiaal uit de haarwortel gebruikt wordt, 3 veertjes is voldoende, het is echt niet zoals een kip plukken hoor! Je ziet wel, je kent de opties nu.

Hans


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2008-01-15 - 23:21:24 send message to tropic

Persoonlijk vind ik een vogel op zijn rug leggen (om te pendelen), al bijna even erg als endoscopisch sexen. is mijn mening uiteraardhappy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 184 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede