Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Waarom zulke vogels in apeldoorn tentoonstellen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Waarom zulke vogels in apeldoorn tentoonstellen?
Hobby-handel
Website Member
Posts :132

Website Member
2008-01-15 - 10:36:29 send message to Hobby-handel

Wat mij opviel in Apeldoorn op de tentoonstelling waren de vele openklasse vogels en dan met name de tangaras en de nektarvogels.
Wat is de reden om zulke vogels in te zenden?

Zelf kreeg ik het idee dat het allemaal vrijgezelle mannen waren waar geen poppen bij te vinden zijn. En om dat ze dan toch niet voor nageslacht kunnen zorgen toch maar het risico lopen en aan een tentoonstelling meedoen.
(ook bij moeilijke tropische vogels zie je meestal mannen, omdat de poppen zwakker zijn (en er dus minder van zijn)).

Iemand een andere/betere reden?


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2008-01-15 - 10:49:35 send message to bert1974

dat is voor mij dus de grootste reden dat ik vast niet mee doe aan een tt.
ik heb een aantal jaar geleden mee gemaakt dat mijn broer in de open klasse 92 punten heeft gehaald met een finchi amazone.
dit is natuurlijk lang niet slecht maar er werd nog niet eens over gesproken toen de bekers werden uit gedeelt.
het stuit mij enorm tegen de borst dat men met een ok vogel met zoveel punten niet serieus wordt genomen.
en zolang dat zo is zal ik ook geen ek vogel in sturen.
ik weet niet of dit bij elke vereniging zo is maar bij de onze wel.
ik zal el een rare wezen op dat gebied maar zo denk ik er over.

groeten bert


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2008-01-15 - 10:49:52 send message to ewals

volgens mij is de reden dat er (wegens het teruglopen van de inzendingen)herhaaldelijk oproepen door de bonden zijn gedaan om meer vogels in te zenden, vandaar deze aparte soorten, en hoofdzakelijk mannen omdat deze over het algemeen mooier van kleur zijn.
En zolang de zeldzamere soorten er nog zijn moeten we er toch van kunnen genieten lijkt mij.
Dank aan de inzenders.
Jan E.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-01-15 - 10:58:52 send message to Karel

Er zitten idd altijd risico's voor de vogels aan het deelnemen aan een tentoonstelling, maar anderzijds is een TT een mooie gelegenheid om de vogelliefhebberij te promoten.

Een gevarieerd aanbod trekt nu eenmaal meer bezoekers en dus potentiele nieuwe liefhebbers/leden.

Bovendien kun je daar als liefhebber in de ok net die vogel tegenkomen, waar je al lang naar zocht, waardoor van die ene soort toekomstige kweek mogelijk wordt.



hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2008-01-15 - 11:02:40 send message to hoogervorst

Misschien omdat het volgens het vraagprogramma mag!
Moeilijkere soorten zoals vruchten- en insecteneters worden door de bond OK gevraagd, wat zou daar mis mee kunnen zijn?

Je kan ook op deze manier contacten leggen en misschien juist die pop op deze manier vinden die je lang zoekt!

Ronald


Hobby-handel
Website Member
Posts :132

Website Member
2008-01-15 - 11:14:57 send message to Hobby-handel

Even een verduidelijking:
Ik bedoel de vogels die, om het zo maar even te zeggen "er bijna niet meer zijn". Dit zijn meestal toch niet de sterkste soorten.
Waarom vogels inzenden die in nederland "met uitsterven worden bedreigd"?

Of is het wat ik eerder gezegd heb, dat het allemaal losse mannen zijn?
Ik zou toch geen risico willen lopen met een koppel nectarvogels door 1 ervan op een tentoonstelling te zetten. Er is volgens mij nog nooit een vogel beter van een TT gekomen dan dat hij er naar toe gegaan is.



Hobby-handel
Website Member
Posts :132

Website Member
2008-01-15 - 11:25:03 send message to Hobby-handel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Misschien omdat het volgens het vraagprogramma mag!


Omdat een bepaalde vogel volgens een vraagprogramma gevraagd wordt is dat toch geen reden om mee te doen. Omdat ze gevraagd worden MAG je mee doen.

quote
Moeilijkere soorten zoals vruchten- en insecteneters worden door de bond OK gevraagd, wat zou daar mis mee kunnen zijn?


Er is helemaal niets mis mee, ik vind het schitterend om die vogels te bekijken maar zou het zelf nooit doen.
Als ik ergens een koppel van heb (ik bedoel dan alleen de zeldzame soorten) dan zou ik niet graag de man van de pop halen om op een tt te gaan staan. Of het moet een losse vogel zijn waar ik geen partner bij kan vinden.

Zijn er hier mensen die meegedaan hebben met zulk soort vogels?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-01-15 - 12:21:39 send message to ParkietenPeter

De genoemde vogels ken ik alleen maar van naam.
Maar als het inderdaad om minder algemene vogels gaat (zeldzamere/moeilijk te kweken) zou ik het ook niet zo snel doen. Ik zou ze dus ook zo veilig mogelijk bewaren.

ps. ik doe uit principe niet mee aan TT. Dus mijn mening is puur theoretisch en kan ik niet onderbouwen. wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-01-15 - 12:56:54 send message to Karel

Er is inderdaad wel een verschil tussen het (tijdelijk) uit elkaar halen van een zeldzaam koppel -met alle risico's van dien- en het vertonen van een losse vogel.

In het laatste geval vind ik het niet zo'n probleem en kan dit mogelijk tot contacten leiden, zoals Ronald zegt.

Het alternatief is dan toch vaak veilig thuis houden, en wachten totdat hij eenzaam en van ouderdom sterft. Daar heeft uiteindelijk niemand iets aan.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-01-15 - 13:11:20 send message to tonnl

Als iedereen er zo over zou denken zouden er al snel geen tentoonstellingen meer zijn.
Veel vogels in deze groep zijn wel degelijk eigen kweek maar niet geringd.
Je zegt dat geen enkele vogel beter thuiskomt van een TT, hoe zijn dat zijn bij een "hobby-handelaar"? Daar knappen ze lekker op?


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-01-15 - 14:04:18 send message to cocobar

De manier waarop ze soms in de handel gehuisvest zijn (of zelfs bij sommigen thuis), das een andere discussie, hé wink ;)

Ik denk dat iedereen wel weet dat door de stress van het rondsleuren, andere ruimte, licht & temperatuur, oplopen van ziektes, etc ... het insturen van vogels toch enig risico inhoud.

Maar ik geloof ook dat de inzenders van zeldzame soorten wel verstandig genoeg zijn om daar de juiste inschatting te maken. Anders zouden ze wel hard in hun vingers snijden als er eentje daardoor komt te overlijden...



Hobby-handel
Website Member
Posts :132

Website Member
2008-01-15 - 14:23:01 send message to Hobby-handel

quote
Veel vogels in deze groep zijn wel degelijk eigen kweek maar niet geringd


Spreek je uit ervaring of denk je dat?

quote
Je zegt dat geen enkele vogel beter thuiskomt van een TT, hoe zijn dat zijn bij een "hobby-handelaar"? Daar knappen ze lekker op?


Omdat ik normaal gesproken alleen met sterke vogels op een tentoonstelling speel heb ik er geen problemen mee en knappen ze altijd goed op.
Ook na de wereldkampioenschappen heb ik nog geen problemen gehad, terwijl dat meer stress is dan een normale tentoonstelling.
Heb ik zo je vraag beantwoord tonnl???


robbunschoten
Website Member
Posts :117

Website Member
2008-01-15 - 14:55:38 send message to robbunschoten

vind sommige dingen wel waar die er geschreven worden maar heb ook meegemaakt dat ze op het laatste momement nog komen vragen of je niet nog een paar koppels papagaaien over hebt voor de tt en mijn ervaring is dat ik dat seizoen helemaal of zeer slecht broed en ik heb dan ook besloten om dat niet meer te doen ze kunnen nu alleen nog jongen krijgen voor op de tt en dan nog alleen als ik zelf vind dat het kan want laten we eerlijk wezen je kent je eigen vogels het beste om ze naar een tt te laten gaan.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-01-15 - 15:29:46 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik kijk nooit in welke klasse de vogels zitten of dat de vogels wel of niet eigen kweek zijn ik vind het wel altijd heel erg gaaf van al die mensen dat ze hun vogels insturen.
nou menskes bedankt
groetjes egon


Rijstfish
Website Member
Posts :14

Website Member
2008-01-15 - 16:36:51 send message to Rijstfish

Iedere kweker kijkt op een andere manier naar een TT.
De een kweekt speciaal voor de TT. terwijl de ander meer voor het show gedeelte mee speelt.

Hier valt niet over te discussiëren.wink ;)

Dat deze kleurenpracht een verrijking voor een show is iets dat zeker is, heb er zelf ook van genoten.

Maar als je deze speciale soorten op de TT. ziet zitten die toch al zeldzaam zijn is dit wel een zeer groot risico.
Als dit soort vogels iets mankeren nadat ze van de TT terug gekomen zijn is de kans kleiner op herstel dan bij de soorten die gemakkelijker gekweekt worden( risico's op TT's zijn natuurlijk veel groter dan thuis)

Voor wat betreft het samenbrengen van kwekers van deze soorten zonder dat deze geshowd worden in de wedstrijd klasse vind ik een taak van de speciaalclub.
Wat mij opviel was dat op, onder andere ,de stand van de speciaalclub vruchten en insecten eters geen vogels aanwezigsad :( waren terwijl dit toch extra mensen trekt en het geheel aankleed.
Ik persoonlijk vind dat meer de plaats om dit soort vogels te tonen/showen ,evt. in vitrine kooien met planten e.d.




goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2008-01-15 - 18:19:22 send message to goulds

Allereerst een kweker brengt zijn vogels naar een TT voor zichzelf,om te zien of hij volgens de standaard goed kweekmateriaal bezit.

Zo'n tangara is het visite kaartje van de kweker,en komt zo sneller in contact met andere want men treft zich bij de kooi,en hoeft niet vele km te rijden voor 1 vogel.

Erger is hoe handelaren met deze vogels omgaan in hun zaak.angryangry

Nog een reden kan zijn als een schaap over de dam is volgt wellicht de rest.

En niet te vergeten ga eens op google zoeken naar betekenis Tentoonstelling.
shocked 8Oshocked 8O


gegroetangry



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede