Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Broeddrift en eivoer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Broeddrift en eivoer
karis69
Website Member
Posts :6

Website Member
2008-01-17 - 11:14:13 send message to karis69

In hoeverre is het aangetoond dat eivoer de broeddrift stimuleerd?

Ik begin mij af te vragen, of de broeddrift meer gestimuleerd wordt door andere randzaken, als door dierlijke eiwitten.

Gedurende het kweekseizoen krijgen de parkieten hier dagelijks eivoer, en zoals nu buiten het seizoen 2x per week.
Van de 16 koppels die ik hier heb zitten, zitten er nu 7 koppels op eieren of jongen.

Ik krijg steeds meer het idee, dat de broeddrift meer gestimuleert wordt, doordat de vogels elkaar onderling beinvloeden, als door dierlijke eiwitten.
Als voorbeeld, ik heb 7 koppels pyrrhuras naast elkaar zitten in vluchten.
Vorige maand is het eerste koppel begonnen met paren, en er was gewoon een domino effect, kort daarna begonnen ook andere koppels met paren en te leggen.
Deze koppels kunnen elkaar zien.
Bij de Kakarikies gebeurde hetzelfde, alleen kunnen deze koppels elkaar niet zien.

Dus begin ik nu toch te twijfelen, over de invloed van dierlijke eiwitten.
Kan het niet zo zijn, dat de tijdfactor, en beinvloeding van andere vogels, veel meer invloed hebben op de broeddrift, als dierlijke eiwitten.

Karel


Martien Strijdveen
Website Member
Posts :195

Website Member
2008-01-17 - 11:52:15 send message to Martien Strijdveen

Karel,
je hebt ook een spreekwoord of gezegde van alle vogels leggen in de maand mei een ei
nou waarom zou dit zo zijn?
De dagen worden langer het wordt warmer en er is meer voer voor handen
het is allemaal niet zo moeilijk als het wel lijktwink ;)


karis69
Website Member
Posts :6

Website Member
2008-01-17 - 11:57:13 send message to karis69

Leg eens uit hoe je dat bedoelt.
Het is geen mei.
Ik heb als het ware het voedselaanbod verminderd, dus niet 5x maar 2x eivoer in de week.
Dat is dan toch ook tegenstrijdig.
En het mooie spreekwoord, lijkt mij alleen op te gaan, voor de vogels die hier vandaan komen.
Voor een australische vogel, is de maand mei, 1 van de kortere dagen.


Martien Strijdveen
Website Member
Posts :195

Website Member
2008-01-17 - 12:07:44 send message to Martien Strijdveen

Nou bij mij beginnen ze nu ook al(Alexanderparkieten)meer licht (langere dagen) en vanuit de natuur is het gewoon zo dat ze gewoon beginnen te broeden waneer zij dat gewend zijn van hun geboorte land
Rose kaketoe begint nu ook net als in australie
de Rosella begint hier iets later doen zij daar ook enz.
natuurlijk kun je dit beinvloeden met lampen als je binnen kweekt steeds meer licht geven


Hobby-handel
Website Member
Posts :132

Website Member
2008-01-17 - 12:11:49 send message to Hobby-handel

Zelf heb ik heel vaak het idee dat het ligt aan de afkomst, dus waar en wanneer de vogel gekweekt is. Een vogel die in het najaar geboren is begint heel vaak zelf ook in het najaar te nestelen.
Bij mij wilden mijn wienerastrildes een paar weken terug gaan nestelen terwijl het rond de 4 graden was in de schuur. Volgens mij omdat ze zelf in deze periode geboren zijn (maar dan binnen verwarmd).


karis69
Website Member
Posts :6

Website Member
2008-01-17 - 12:18:17 send message to karis69

Maar zoals ik al beschreef, bij mij begonnen ze begin december, dus nog voor de kortste dag.
En de Kakarikies zitten binnen, waar juist het bijlichten is terug geschroefd.

Het gaat dit jaar net allemaal anders, als wat ik altijd geleerd heb, en gedaan heb.
In het algemeen wordt toch altijd aangegeven, dat wanneer je de vogels in broedstemming wilt hebben, dan maak je kunstmatig of niet de dagen langer, en voer je meer eivoer.
Zo heb ik het ook altijd gedaan, en kwam het ook meestal uit.
Nu gaat juist alles andersom bij mij.
Minder licht, minder eivoer en toch alles in broedstemming.

Begrijp het niet verkeerd, ik heb hier geen probleem mee, want de pyrrhuras hebben nachthokken en de kakarikies zitten binnen, dus ze mogen van mij gaan broeden.
Maar alles druist in tegen de dingen die ik altijd geleerd heb.
Het lijkt hier net of de natuur van slag is, en dat daardoor daglichtlengte en dierlijke eiwitten van minder invloed zijn, als wij altijd aannemen.

Karel


Tosa
Website Member
Posts :47

Website Member
2008-01-17 - 17:02:29 send message to Tosa

Ik denk dat het vooral de inwendige biologische klok van de vogel zelf is die bepaalt wanneer er gebroed wordt. Ik geef mijn grasparkieten in de rustperiode ook 2 keer per week eivoer en ik merk zelf ook dat zowat alle dieren op een bepaald moment (eind december) gelijktijdig in broedstemming komen. Er zijn dus geen veranderingen in het rantsoen en ze worden natuurlijk belicht.


karis69
Website Member
Posts :6

Website Member
2008-01-17 - 19:43:57 send message to karis69

En hier lijkt het dus, of de biologische klok van slag is.
Waar ze normaal in het voorjaar begonnen met broeden, beginnen ze nu 3 maand eerder.
Nu lijkt het dus, of het beinvloeden wat ik altijd heb gedaan, dmv dierlijke eiwitten en licht, niet of nauwelijks van invloed is.

Ik heb wel eens eerder gehad, dat een koppel eerder begon, maar nooit dat 7 koppels eerder begonnen.


blottekop
Website Member
Posts :36

Website Member
2008-01-17 - 20:36:49 send message to blottekop

ik heb momenteel 3 nesten van grijze roodstaarten andere jaren vanaf december geef ik ze extra kiemen eiervoer en rond februari of maart leggen ze meestal hun eerste eieren dit jaar op 1 december 1ste nest dan 7 december het volgende koppel en op 19 december het andere koppel zo vroeg in het jaar het is voor mij een raadsel heeft niets met extra voeding of licht te maken denk ik de natuur is gewoon op hol geslagen


jassies
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-01-17 - 22:25:50 send message to jassies

alexander jassies

Hey even iets over broeddrift.

Ik kweek zelf pyrrhura,a al jaren ,mijn mening is zo en ook in eigen ervaring ,Pyrrhura,s steken elkaar aan met broeden.Dit komt door het geluid die ze maken in het nest blok dit werk voor poppen stimuleerend.Zodoende komt het dat al je koppels eieren en jongen zullen hebben.
Je kweekt binnen in kooien he.
Buiten kweek gaat gewoon wanneer de vogesl broed rijp zijn en worden .Daarom is het belangrijk 24 perdag een nestblok bij Pyrrhura,s te hebben ze doen het wanneer het hun uit komt.
Ook zijn bij deze vogels de hoeveelheid eiwitten van belang.

zie mijn voliere.

mvg Alex


karis69
Website Member
Posts :6

Website Member
2008-01-17 - 22:31:22 send message to karis69

Hallo Alex

Ik kweek mijn pyrrhuras in buitenvluchten met nachthok.
Er hangen altijd broedblokken, omdat ze daar in rusten.
Ik was er al wel achter dat ze elkaar aanstaken, maar vond het nu zo frappant, dat ze met zijn allen de broedtijd 3 maand naar voren hebben gehaald, dat had ik nog niet eerder mee gemaakt.

Daarom begon ik er aan te twijfelen, of dierlijke eiwitten de broeddrift opwekt, en dat dit altijd voor waar is aangenomen.


jassies
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-01-17 - 22:45:55 send message to jassies

Hey

Dat klopt wat je zegt ze doen het wanneer voor hun de omstandigheden goed zijn.Ik heb dat nu ook met een koppel Rhodocephala,s die gewoon buiten broeden.Dus je verzorgt ze goed.Het is ook per soort wel verschillend hoor.

alex


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-01-17 - 23:56:23 send message to tonnl

Ik denk dat het samenhang is, zachte winter, veilige omgeving en prima verzorging. Ze hebben er kennelijk vertrouwen in dat ze jongen kunnen grootbrengen. Vogels houden absoluut niet van energieverspillen.
Misschien is dierlijk eiwit in de natuur een trigger omdat dat alleen royaal voorradig is als het weer goed dat toelaat (zacht).


karis69
Website Member
Posts :6

Website Member
2008-01-18 - 12:11:39 send message to karis69

Ik ben er in ieder geval blij mee, dat het zo gaat.
Maar ben nu ook van mening, dat een kweker minder invloed heeft op het gedrag van een vogel, als dat hij meestal meent.

Nu maar afwachten of ik mooie blauwe hypoxantas krijg en pine-apples.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-01-20 - 18:04:51 send message to roodmus

Ben geen kweker van kromsnavers of grote parkieten,maar van cultuurvogels.

Na het broed seizoen bouw ik het eivoer en levend cq diepvries voer af.

Tot voor de winter krijgen ze alleen nog hardvoer,in januarie begin ik weer met 1 x in de week kiemzaad en eivoer,dit voer ik op tot 2 a 3 x per week in februari,in maart 4 a 5 keer,tot eind maart april alle dagen alles incl.levend voer en onkruid zaden.

suc6 Roodmus.


karis69
Website Member
Posts :6

Website Member
2008-01-20 - 19:44:44 send message to karis69

Hallo Roodmus,

Zo deed ik het dus ongeveer ook, ik geef dan wel geen levend voer.
Maar zo zie je maar, dat het van veel meer factoren afhankelijk is, of de vogels gaan broeden.


Karel



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 219 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede