Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Papegaaien ziek van kerstcadeautjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Papegaaien ziek van kerstcadeautjes
Araproject
Website Member
Posts :106

Website Member
2008-01-19 - 14:03:43 send message to Araproject

Dierenartsen rapporteren een toegenomen aantal gezelschapspapegaaien met metaalvergiftiging en andere verwondingen door het eten van delen van speelgoed.

Huiskamer papegaaien worden ziek van goed bedoelde kerstcadeautjes.

Dierenartsen melden een toegenomen aantal gezelschapspapegaaien met metaalvergiftiging en andere verwondingen door het eten van delen van speelgoed.

De Australian Veterinary Association (AVA) zegt dat lood-, zink- of kopervergiftiging het meest voorkomende probleem is waarmee eigenaren met hun vogel de kliniek bezoeken.
Veel vogels houden van belletjes en metalen kettingen. Echter deze zijn gegalvaniseerd en koperen bellen en schakels zijn giftig als de vogel er aan likt of op bijt, zegt AVA president (vogelafdeling) Dr. Alex Rosenwax.

“Geverfd speelgoed en metalen sleutels zijn ook vaak giftig,” verklaard hij.

“Helaas lijken veel papegaaien ze erg lekker te vinden.”

Dr. Rosenwax zegt dat hij ook een groot aantal gevallen van obstructie tegenkomt, na kauwen op touwen of stokken. De vezels klonteren samen in de maag of keel.

“Veel eigenaren maken zich zorgen over plastic, echter, veel hard en ongeverfde plastic ladders en balletjes zijn goed te gebruiken in kooien.”

“Problemen ontstaat als in het plastic speelgoed een metalen belletje zit.”

“Veel papegaaien zullen uiteindelijk het plastic kapot maken en gaan kauwen op het metalen belletje.”

Dr. Rosenwax zegt dat spiegels redelijk veilig zijn maar dat ouderwetse spiegels met loden randjes giftig zijn.

“Plastic doppen zijn ook veilig en veel vogels vinden het geweldig hiermee te spelen,” zegt hij.

“Veel nieuw speelgoed is van geverfd hout met plantaardige verf zonder chemische behandeling. Dit is over het algemeen veilig in gebruik.”

(niet terzake doende link verwijdert.Het artikel is gepost en het is niet toegestaan zo reklame te maken voor je site.)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-01-19 - 23:38:33 send message to chrislaevers

Al deze gegevens verwonderen mij niet en ik betreur ten zeerste dat men vogels 'tracht' bezigheidstherapie te verlenen door middel van voor hun vreemde voorwerpen en materialen. 't Is een commerce, dat is duidelijk, die tegelijkertijd inspeelt op de onwetendheid van mensen met goede bedoelingen, maar die als norm ook gepropageerd worden alsof er geen alternatieven zijn. Die alternatieven komen dan ook nauwelijks aan bod.
Dit doet me denken aan mijn kinderen toen ze 6 of 7 jaar oud waren. Het plastic speelgoed lieten ze links liggen (zeer korte interesse) maar ze zijn uren bezig geweest met zoiets eenvoudig als water en grond (modder dus) en uren bezig geweest om vliegen te vangen en ze in de nesten van de spinnen te kieperen (goed voor hun motorische ontwikkeling... de kinderen bedoel ik wel).
Snoeihout te veel? Stop het in de kooi, de reuk alleen van frisse lucht dat rond dat materiaal hangt zou het beest al goed kunnen doen.
Maar ja, dan heb je misschien toch wel 'onaangepast' gedrag en hoe moet dat ook alweer bestraft worden?
Misschien met een koude douche buiten? Zeker doen vooral als het wat warme temperaturen zijn!Ik persoonlijk reageer vrij goed op aarde, lucht, hout en stenen. Spiegels vind ik zeer misleidend. Met plastic en metalen doe ik de moeite niet om er een 'gewenningsrelatie' mee aan te gaan.
Kan je je voorstellen hoe het dan voor die vogels moet zijn?
Geef die mensen in Guantanamo Bay in Cuba een dik knooptouw (waar ze zich niet mee kunnen ophangen natuurlijk) of een spiegeltje of een knuffeltrapje of zo en ze zullen daar ook wel iets mee gaan doen, zeker als iemand effe niet kijkt.



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2008-01-21 - 13:19:11 send message to henkdelaat

Het is erg zielig voor de vogel(s) van deze mensen die hun kooi vol hangen met allerlei speeltjes van plastic en kunststof.
Waarom geven ze hun vogel(s) dan niet gewoon natuurlijke producten zoals harde noten b.v. hazelnoten,amandelnoten,cedernoten,dennenappels etc.etc.
Hoe harder ze zijn hoe langer ze er mee bezig zijn.
Gewoon wilgenhout,berkenhout,fruitbomenhout,
beukenhout probeer ook eens een stuk halfrot berkenhout en kijk maar eens wat deze vogel(s) zich dan bezighouden,of een stuk droog wilgenhout wat je aan eenkant eerst een tijdje in het vuur houd dat het flink verbrand is kunnen ze ook uren mee spelen etc. etc.
Als u maar geen sierhout uit de tuin geeft want dat is meestal giftig voor de vogel(s),alsook eikenhout daar zit een stof in dat vroeger werd gebruikt om leer te looien(looizuur)noemen wij dat.
Zo zijn er nog wel enkele bomen en struiken waar je mee op moet passen om deze aan de vogel(s) te geven.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 194 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede