Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Het probleem muizen/ woelratjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Het probleem muizen/ woelratjes
roul rouls
Website Member
Posts :93

Website Member
2008-01-20 - 10:14:19 send message to roul rouls

Ik heb mijn voliere betegeld, maar niet geheel.Dit omdat mijn kwartels graag in het zand graven.
Wat betreft het probleem.In eerste instantie dacht ik dat ik muizen in mijn voliere had, maar volgens mij zijn het woelratjes.(Ik zie ze nooit, en toen ik een muis in mijn voliere had wel zag ik die wel.)Ook komt de grond boven de tegels uit en dat doet een muis niet. Heeft iemand hier ervaring mee. Zijn ze ook net zo schadelijk als muizen.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-01-20 - 11:38:32 send message to lZebravinkjel

Ik heb er geen ervaring mee maar ik zou het zand ook gelijk afdekken als ik jou was, voordat het erger wordt.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-01-20 - 11:45:28 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Over het algemeen kun je stellen dat vogels en knaagdieren niet lekker samengaan.

Met name overdracht van ziektes, maar ook het in de regel nacht actief zijn van knaagdieren is niet bevorderlijk voor je vogels.

Je beschrijving doet denken aan sporen van woelmuis.

Hoe dat ook, een dergelijk gangenstelsel opent eveneens letterlijk de deur voor wezel of hermelijn. Die wil je zeker niet in je vogelverblijf!

Het lijkt me zaak om hier maatregelen te nemen, zodat dit soort dieren niet in je verblijf kunnen komen.

# Genoemde predatoren zijn beschermd en mogen niet worden vervolgd!

# Zie ook de knop ZOEKEN voor veelbesproken onderwerpen m.b.t. ongediertebestrijding.


Succes!



P.S. Bij een geheel dichte vloer kan zand voor de kwartels eventueel ook in een platte bak worden verstrekt.

Iets bewerkelijker is bodem afgraven, gaas plaatsen en zand er op. Dan hebben je kwartels/vogels een natuurlijke bodem, terwijl ongewenste dieren er niet bij kunnen.
De meeste soorten kwartels hebben een sterke behoefte aan enige dekking van beplanting.
Dat kan, hoewel ook mogelijk in bakken, beter en mijns inziens mooier in een natuurlijk bodem.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-01-20 - 17:55:51 send message to roodmus

Ja een natuurlijke bodem staat misschien wel mooier,maar is ook een bron van ziektekiemen.

Ik heb in de voliere,binnen en buiten een betonnen vloer,een keer in de week doe ik het nachthok verversen en een keer in de drie weken de buiten kooi.
Voor de kwartels heb ik een bakje van 40x40 met zand gevuld om te badderen.

Werkt goed en lekker schoon.

grt Roodmus.


wyvalk
Website Member
Posts :11

Website Member
2008-01-21 - 09:44:12 send message to wyvalk

ook muizen maken een gangenstelsel wat je zou kunnen doen is de ingang buiten de voliere gif in stoppen dan vreet de muis zich erin.ikzelf heb ook een loopval in de voliere staan en lijmplaten in het binnenverblijf.

veel sucses bij het bestrijden


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-01-21 - 14:26:45 send message to tonnl

quote
Ja een natuurlijke bodem staat misschien wel mooier,maar is ook een bron van ziektekiemen.
Wil je dat eens uitleggen? Ik heb al zo'n 30 jaar een volière met een natuurlijke bodem, wat doe ik verkeerd?


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-01-21 - 16:41:51 send message to roodmus


Begrijp me niet verkeerd,ik had het er niet over dat je iets verkeerd doet,sorry.

Maar in mijn ogen lijkt het mij dat de ontlasting,zaden etc.en vocht er toch een kans bestaat dat er bepaalde schimmels en bacterieen zich in de grond gaan thuisvoelen.
En of dat bevoordelijk is????????

Maar ieder zijn manier en als dat werkt gewoon doorgaan.

Ik gaf alleen aan hoe ik het gemaakt had om van het muizen/woelratjes probleem af tekomen.

Grt Roodmus.


jboe
Website Member
Posts :89

Website Member
2008-01-21 - 22:59:30 send message to jboe

laat de gangen een vollopen met water, wat er in zit komt er uit. zijn door de natigheid niet zo snel meer, met een latje even tikken, dan ben je er gelijk vanaf.
verder lijkt het mij dat je dan de vloer dicht moet maken, anders blijf je het probleem houden.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-01-22 - 00:42:55 send message to tonnl

Sorry is niet nodig hoor, ik vroeg het me alleen af.
Een goede "natuurlijke bodem" bevat zoveel levende organismen dat al het afval verteert en dan hergebruikt wordt door de planten. De grond in mijn buitenvolière vind ik een stuk schoner dan potgrond met al zijn chemische ontsmetting.

Beide manieren kunnen prima gaan, alleen bij een dichte bodem moet je zelf het afval regelmatig verwijderen.
Groeten weer, Ton.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-01-22 - 22:52:46 send message to roodmus

Pcies met een betonnen bodem moet je zelf alles verwijderen en daarom denkwink ;)wink ;) ik dat dit schoner is.

Maar je hebt gelijk dat jouw bodem beter is als potgrond.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2008-01-25 - 20:37:49 send message to P.Rooth

Ook ik heb overlast van muizen die de grond uit de nestplaats wroeten maar ik heb een natuurlijke bodem in m'n buitenvolieres die op een 30cm diep voorzien is van gaas om inkomende mollen te weren .
Zoals ik begrepen heb halen ze het zand tussen de tegelvloer weg ik zou de gaten met droge cement weer vullen vinden noch muizen noch woelmuizen aardig kriebelt en moet schoongemaakt zodat er een betonbodem in de muis komt wordt deze muis door een rover opgegeten is dit niet schadelijk .
Dat een natuurlijke bodem zichzelf reinigd kan versneld worden door dolokal door de bodem te mengen ieder jaar doe ik dat en de vogels varen er wel bij .
Misschien een tip ?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede