Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > jongen uitgevlogen help Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : jongen uitgevlogen help
dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2008-01-20 - 15:11:47 send message to dun grijzeroodstaart

hallo ,

bij mij zijn deze week 2 grijze roodstaarten uitgevlogen , ze schieten nog wel geregeld het blok terug in bij het 3 e jong wat er nog in zit .
maar nu sinds een paar dagen is de man zeer agressief tegen de jong/en en dan met name het jong wat het meeste uit het blok is !
de jongen eten nog niet genoeg zelf wel peuzelen ze wat en de jongen hebben nog wat dons aan de poten en borst dus ze kunnen er zeker nog niet vanaf !
wat zou ik hieraan kunnen doen de man reageert echt fel tegen de jongen , an dan alleen als ze buiten het blok zitten !?

hoop dat iemand mij hier meer info over kan geven ?

gr

Tim


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2008-01-20 - 15:30:23 send message to dun grijzeroodstaart

net nog even bij de het jong gekeken wat buiten het blok is , maar ik zijn borst is nog helemaal donzig , is het jong gewoon te vroeg uitgevlogen omdat hij/zei nog niet helemaal in de veren zit of een andere oorzaak ?



roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-01-20 - 17:45:16 send message to roodmus

Kheb geen ervaring met Grijze,maar bij de cultuur vogels zet ik de man appart,de pop kan het best in haar eentje af.

Suc6.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2008-01-20 - 18:26:18 send message to bert1974

dat zou ik met de grijzen toch maar niet doen.
de man neemt na het uitvliegen het voeden over.
en tevens brengt hij de pop voeding voor de vogels die nog niet zijn uit gevlogen.
ik heb dit verschijnsel zelf met mijn venezuela,s.
de jongen worden ook wat geplukt maar ik denk dat dat eerder over bezorgt heid is dan agressie.
want ze voeren de jongen altijd perfekt.

groeten bert


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2008-01-20 - 18:35:25 send message to dun grijzeroodstaart

hoi ,

de man voert de jongen wel ja , alleen haalt af en toe uit naar het jong wat geregeld buiten zit , zal wel bij de opvoeding horen.
maar wat ik zo vreemd vind is dat het jong nog allemaal dons op de borst heeft , bij mijn vorige nest zaten ze helemaal in de veren toen ze uit het blok kwamen, mischien is dit jong te vroeg uit het blok gekomen en was de nieuwsgierigheid te groot ?



tonnie007
Website Member
Posts :23

Website Member
2008-01-20 - 18:39:36 send message to tonnie007

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik heb wel eens gehad dat alleen de pop voerde ,dus het kan wel !
en al helemaal nu wanneer de pop niet meer broed heeft zij tijd zat om te voeren !
maar adviseer om het gewoon zo te laten,mocht de man echt aggressief worden naar de jongen toe dan haalde ik de jongen weg en zou ze gewoon een kooi geven in een ruimte rond de twintig graden!
en het koppel bij elkaar te laten ook voor de toekomst met dit koppel, lijkt mij dat heel belangrijk !happy :)


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-01-20 - 18:52:20 send message to meyer

De man uitvangen voor er doden vallen, de pop zal de jongen prima alleen grootbrengen.
Man pas terug plaatsen als de jongen zelfstandig zijn en appart gezet zijn.

Succes.

groeten Meyerwink ;)


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2008-01-20 - 19:34:20 send message to bert1974

en dan het risico lopen dat de pop zo van slag raakt dat ze de jongen laat sterven.
je moet met grijzen zo min mogelijk liggen rommelen de kleinste verandering kan funest zijn.
ik kweek lang genoeg met grijzen om dat zeker te weten.
dit heeft mij ook al een aantal jongen gekost en er waren jongen bij van al een week of 8 ze lieten ze gewoon dood gaan.
ik denk ook dat je beter de jongen er bij weg kunt halen dan het koppel uit elkaar te halen.

groeten bert


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2008-01-20 - 19:51:45 send message to kaapsen

Bij natuurbroed,worden de jongen soms wel wat spartaans opgevoed,is afhankelijk van het ouderkoppel anders.

Maar ik lees bv niet hoe oud de jongen zijn?
Dan is het lastig om advies te geven lijkt mij,als pa had gewild had er al lang bloed gevloeid denk ik dan,je kunt je eigen vogels het best,goed observeren,zeer ws voert de man ook nog,afhankelijk van de leeftijd jongen.

Gr Kees.



kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2008-01-20 - 19:51:50 send message to kaapsen

Bij natuurbroed,worden de jongen soms wel wat spartaans opgevoed,is afhankelijk van het ouderkoppel anders.

Maar ik lees bv niet hoe oud de jongen zijn?
Dan is het lastig om advies te geven lijkt mij,als pa had gewild had er al lang bloed gevloeid denk ik dan,je kunt je eigen vogels het best,goed observeren,zeer ws voert de man ook nog,afhankelijk van de leeftijd jongen.

Gr Kees.



dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2008-01-20 - 21:31:22 send message to dun grijzeroodstaart

de jongen zijn zeker al 13 weken oud als ik geen week mis heb het eigenlijk om eerlijk te zijn niet helemaal bij gehouden !

de jongen bloeien niet en het was vanmiddag even toen het jong door de ren aan het klauteren was , maar voor het donker zat pa , ma en jong bij het voerplateua het jong probeert ook echt al zelf te peuzelen , de man voert zeker de jongen nog , hij schiet nog geregeld richting het blok en dan komen de jongen er half uit hangen en zo voert hij ze , de pop ook overigens .
ik durf nog even niet in te grijpen want er is er nog maar 1 uit en zelfs dat jong schiet nog vaak terug het blok in !
mischien moet ik wat minder kiemvoer en eivoer geven om de man wat minder broeds te maken ?

alleen wat ik zo raar vind is dat de jongen nog niet helemaal in de veren zitten, bij mijn andere nest zaten de jongen toen ze uit het blok kwamen helemaal in de veren en bij alle 3 de jongen zitten er nog allemaal donsveren op de borst , voor de rest zitten ze helemaal in de veren en zijn ze echt mooi grof .


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2008-01-20 - 22:46:15 send message to kaapsen

Misschien heeft de pop de jongen wat geplukt?

Als ik het zo hoor is er helemaal niets aan de hand,ik heb gisteren twee jongen weggebracht,natuurbroed van ruim 4 maanden,dus gisteren uit de kooi bij de ouders weggehaald,ook hier werd bv soms 1 jong eerder de nestkast ingejaagd door paps,tegen de tweede was hij wat rustiger,is ,althans bij mij ,natuurlijk gedrag ter bescherming van.

Gr Kees.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2008-01-21 - 10:06:36 send message to dun grijzeroodstaart

hoi kees ,

ik denk dat het ook een soort van bescherming is , vanochtend heb ik ze weer eten gegeven zaad/kiemzaad/eivoer/carmix/en vitatotaal , en door het water heb ik een theelepel appelazijn gedaan .
net zag ik al dat de man de jongen aan het voeren was , er zijn inmiddels 2 jongen uit het en zitten toch ook al geregeld bij de voerbak .de jongen worden niet geplukt door de pop denk ik , want je kunt mooi zien wat de oudste is die heeft het meeste veren op de borst , verwacht dat over een week de borst vol is , even afwachten dus en zeer goed in de gaten houden .
ik zal even zien hoe lang ik de jongen erbij kan laten , het is nu wel een drukke bedoeling in de voliere laugh :Dlaugh :D maar zeer mooi om naar te kijken .

mvg

Tim


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2008-01-21 - 10:13:43 send message to dun grijzeroodstaart

hoi kees ,

heb even wat foto,s terug gekeken van de vorige nesten en ik denk dat het popje of de man de jongen een beetje plukt op de borst !
want op de foto,s zag ik dat de jongen met de 12 weken al helemaal in de veren zat en als laatste de nek dus niet de borst !
ik kan er naast zitten maar ik kan er toch even niks aan doen , mischien als de jongen niet zo vaak meer terug het blok ingaan zal het wel goed komen !

gr

Tim


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2008-01-21 - 18:17:33 send message to kaapsen

Dag Tim,ws zoals ik al dacht,maar natuurlijk op deze manier niet zeker weet,licht geplukt,geen enkel probleem als dit idd zo is,komt wel goed als de jongen weer alleen zitten over een tijdje.

Wat betreft de aggressie van de man,hij doet dit ws alleen als jij of een ander staat te kijken ter bescherming van.

Voor de rest,lekker ruim blijven voeren en genieten van het gedrag,NIET te snel weghalen als het niet nodig is,nogmaals,rustig,geen paniek.

Gr Kees.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2008-01-21 - 18:41:38 send message to dun grijzeroodstaart

hoi kees ,


de man doet inderdaad agressief tegen de jongen als er iemand staat te kijken of te dicht in de buurt komt !
zolang het zo blijft gaan dan laat ik de jongen uiteraard nog wel even bij de ouders !
dacht zelf aan zo,n week of 6 a 8 na het uitvliegen ?
of is dat te lang ?

mvg

Tim



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 246 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede