Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Grijze pop broeds? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Grijze pop broeds?
mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2008-01-23 - 12:52:40 send message to mootje

Hoihoi,

Ik zit toch met enkele vragen omtrent mijn koppel grijzen, en eigenlijk ook met het koppel bonte boertjes.
Zoals eerder beschreven in een ouder topic, heb ik deze sinds vorig jaar.
Het koppel grijzen heb ik zelf samen gesteld en het zijn beiden import vogels, die bij verschillende adressen uit de woonkamer komen.
Het klikte al vanaf het eerste moment dat ik ze samen zette, man voerde de pop al vanaf dag 1, en nog nooit onderling geruzie waargenomen.
Echter had de pop geen echte interesse in het blok, ondanks het dagelijkse treden.
Als ze in het blok zat en ik kwam de schuur in, schoot ze er snel en grommend weer uitlaugh :D.
De man doet vooral de laatste tijd erg agressief naar mij toe, en vanmorgen toen ik de schuur binnen kwam zag ik geen pop.
Ze zat samen met de man in het blok, en zit er nu nog.
Ze komt er niet uit tot nu toe.
Mocht het nu het geval zijn dat ze toch over is gegaan tot het leggen van eieren, zit ik met een vraag.
Ze zitten momenteel gewoon op een basis menu qua voeding.
En dat is een graanmenging (premium), en dagelijks groente/fruit.
Wanneer moet ik hier verandering in brengen, en wat moet ik dan het best geven.
Op kiemzaden zijn ze niet zo happig, en op eivoer ook niet, verder eten ze alles.
Nou ja, de man dan, maar die voert het weer aan de pop.

Dan mijn bonte boeren.
Eerst had ik dus 2 koppels, in kweek boxen.
Ik vond dat toch niet diervriendelijk, heb dus 1 koppel verkocht, zodat ik het andere koppel in mijn lege volliere met binnen hok (naast mijn koppel grijzen) kon zetten.
Het gedrag verandere compleet.
Ze werden speels, gingen er echt super uitzienhappy :)
Sinds enkele dagen treed de man op de pop, gewoon buiten, in het volle zicht.
Mijn vraag is of het normaal is dat bonte boeren zo kort paren?
Ik weet dat het niet te vergelijken is met mijn grijzen die daags zo 20 minuten bezig zijn.
Maar hier draaien ze eerst met laaghangende vleugels om elkaar, dan vliegt het mannetje van mijn bonte boertjes op het popje, vouwt zijn staart eronder, en is er na een paar seconden weer af.
Aangezien ik al wel langer kromsnavels heb, maar nooit met koppels heb gekweekt, dump ik mijn vragen hier maar.
Alvast bedanktwink ;)

Groetjes monica.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-01-23 - 17:00:55 send message to Rogert

Hoi Monica,

Geduld is een schone zaak en niets is standaard. Wat wel waarneembare zaken zijn zijn die dingen die jij nu constateerd. Maar waar je ook aan kunt aflezen of de poppen eieren leggen is de hoeveelheid water die ze opnemen. Om een ei te produceren hebben ze water nodig. Als de waterbak erg leeg lijkt zou dit een indicatie kunnen zijn. Geef op zo'n moment ook wat extra kalk voor de eischaal.
Probeer eens wat te expirimenteren met verschillende soorten eivoer, want ook dit kan helpen bij de produktie van goede eieren. Je kan bv eens proberen of ze gemalen gekookt ei met beschuitmeel lusten (kijk voor de verhouding op de Aves site). Hier kun je later nog wat vitamines aan toevoegen). Ook voor de opfok van jongen is eivoer een goed produkt.

Wees met de nestcontrole niet al te ongeduldig. Jonge vogels moeten leren broeden en leren hoe ze hun jongen groot brengen. Als je te veel nestcontrole uitvoerd terwijl ze dit niet gewend zijn kan dit een storende factor zijn. Als je weet dat je eieren hebt kun je na 10 dagen schouwen of ze bevrucht zijn of 28 dagen wachten tot je jongen hebt.

Het gedrag van de bonte boeren is positief veranderd, maar dat wil niet zeggen dat ze ook overgaan tot broeden. De korte paringen zijn bij bepaalde soorten een vorm van 'binding'. Hopelijk kun je ons binnenkort ook voor deze dieren goed nieuws vertellen.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2008-01-23 - 18:36:31 send message to mootje

Bedankt voor de goede en uitgebreide reactie Rogerthappy :)!
Van het eivoer moet ik zeggen dat idd. gekookt ei met beschuitmeel dan nog het beste gaat, dit had ik ook al eerder geprobeerd, en helemaal door het voer gemengd.
Dan kregen ze er i.i.g. genoeg van binnen.
Bederfd alleen wel snel.
Water word nog normaal opgenomen, niet meer dan anders.
Toch eens wat Aves halen (rent morgen naar de winkellaugh :D).
Grappig wat je zegt over de bonte boeren, want zo ziet het er ook uit.
Voor mij hoeven ze ovrigens niet zo snel aan de leg, maar als ik ze zo bezig zie, vind ik het toch wel spannendwink ;).
Doen ze niets, vind ik het mischien wel jammer, maar toch ook wel weer prima.

Verder is de grijze pop overigens vandaag maar 1 x het blok uit geweest,ging er ook vrij vlot weer in.
Terwijl ze normaal graag en veel buiten zit, heeft ze zich vandaag nog helemaal niet buiten laten zien.




mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2008-02-17 - 14:02:57 send message to mootje

Nadat enkele dagen geleden de pop wel erg veel in het blok zat, was er gisteren het eerste ei.
Ze zaten toevallig met het voeren buiten het blok, dus kon ik mooi even snel spiekenhappy :)
Het ei zag er mooi uit, en was nog smetteloos schoon, ik ga er vooralsnog van uit dat het gisteren gelegd is.
Ik stoor ze verder niet, de pop is heel snel van slag,en erg onervaren, dus ik ga niet schouwen, ik hoor misscien vanzelf wel gepiep, of niet.
Ergens ook wel ff balen, ik was nm. de broedkooien ernaast aan het klaar maken voor 2 koppels valkparkieten.
De grijzen kunnen ze dan wel niet zien, maar ik ben bang dat het overzetten van de valkjes toch te storend is ?


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2008-02-17 - 14:04:55 send message to mootje

O,ja...doe ik het goed zo, en hebben jullie nog wat tips?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-02-18 - 00:53:58 send message to tonnl

Klinkt alsof je het uitstekend doet!
Ik zou zelf nu geen veranderingen aanbrengen (de valken), sommige grijzen laten zich van de wijs brengen door het minste of geringste.

Om vogels over te halen eivoer op te nemen, kun je ook "gewoon" eivoer wat lekkerder maken voor ze.
Bijvoorbeeld sinaasappelsap erdoor, een beetje honing, wat roosvice of iets anders wat ze al kennen.
Veel geduld en plezier toegewenst!
Ton.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2008-02-18 - 05:10:33 send message to bert1974

als ze eenmaal een bepaald eivoer beginnen op te nemen dan moet je hier ook aan vast houden.
en niet de zelfde domme fout maken als ik bij mijn eerste nest met jonge grijzen.
ik heb per ongeluk yoen het verkeerde eivoer gekocht, dit had ik al ontdekt toen ik nog voor de deur stond van de winkel.
ik had toen zoiets van de jongen zijn al 4 weken dit eivoer nemen ze ook wel op.
nou mooi niet dus.
ik kwam de dag er op thuis uit mijn werk en toen was het leed al geleden alle drie de jongen dood en het eivoer on aangeraakt.
deze fout maak ik nooit weer natuurlijk maar ik kon wel janken op dat moment.

ik gebruik nu het eivoer van obie hier zit ook een beetje honing in ze nemen dit goed op.
elk ander merk wat ik ze voor heb gezet werd niet aangeraakt.


veel succes met je grijzen.

groeten bert


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2008-02-18 - 11:01:51 send message to mootje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt Ton en Berthappy :)
Ik zal ze lekker met rust laten, en niets wijzigen qua voer en eivoerwink ;)
Wat jammer van je jongen toen Bert, dat was wel een heel harde lessad :(.

Gisteren waren ze regelmatig even beiden uit het blok, kon ik even controleren..het ei ziet er mooi uit.
Ze zijn het wel gewend dat ik in het blok kijk als ze eruit zijn.
Ik voer nu 2 x daags, kunnen ze vast wennen dat ik strakjes vaker kom voeren.
Toch wel spannend hoorlaugh :D


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2008-02-20 - 12:34:48 send message to mootje

Gisterochtend kwam het stel even weer buiten, de pop was erg dik van onderen.
Verder heeft ze heel de dag tot de avond in het blok gezeten, waarna ze even weer buiten kwam, beduidend minder dik, dus ik in de veronderstelling dat ze het volgende ei gelegd had.
Heb verder niet gekeken.
Vanmorgen waren ze weer even buiten, kon ik mooi even spieken, ik zag echter nog steeds maar 1 ei....vaag he?
Zou het eerste ei verdwenen zijn?
Calcium krijgen ze genoeg, dat zou het niet kunnen zijn(zit nog over in de mest), maar zou het er aan kunnen liggen dat ze geen eivoer op willen nemen?
Ik ga nog geen gipseieren nemen, ik zie vanzelf wel wat ze gaan doen, ze moeten het ook nog lerenlaugh :D


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2008-02-21 - 13:35:51 send message to mootje

Pop kwam net even weer naar buiten om zich te ontlasten, weer opvallend dik van onder.
Heb zelf wel het idee dat ze het ene ei bebroed, ze komt zo nu en dan even naar buiten, heel even maar, verder zit ze alleen maar in het blok.


112marc112
Website Member
Posts :378

Website Member
2008-03-29 - 18:27:12 send message to 112marc112

misschien doenze het
als je niet kijkt ...



marc


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2008-05-19 - 13:45:06 send message to mootje

Het legsel bestond uit 1 onbevrucht ei, wat ik uiteindelijk weg heb moeten nemen, want de pop bleef er maar op broedenhappy :)

Inmiddels zit ze weer op eieren, de laatste keer dat ik heb kunnen kijken (ik krijg de kans haast nietwink ;))waren het er 2.
Of het hierbij gebleven is weet ik dus nog niet.
Word weer spannendhappy :)!


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2008-05-25 - 18:31:30 send message to mootje

Ik heb net de kans toch gekregen even te kijken,en er lagen 3 bevruchte eieren in het bloklaugh :D
Nu maar hopen dat de rest ook allemaal goed gaat.
de luchtvochtigheid ligt wat aan de lage kant, iemand een tip deze wat hoger te krijgen?.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2008-05-25 - 18:57:43 send message to Dennis Fr.

zet elke dag schoon badwater bij de vogels dan regelen de oudervogels de rest wel.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2008-05-25 - 19:01:59 send message to mootje

Hoi Dennis,

Van een badschaal willen ze niets weten.
Ze willen wel badderen, maar alleen in de drinkbak, zo´n rvs schaaltje in het voeder draaiplateau.
Een beetje klein, maar iets anders willen ze niet.

Groetjes Monica.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-06-04 - 22:26:52 send message to meyer

De drinkbak is ook goed,het gaat er maar om dat ze de veren wat nat kunnen maken, dit vocht nemen ze het nest mee in. Zo regelen vogels dit zelf.

Succes.

Groeten Meyerwink ;)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede