Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Broedperiode St-Helenafazantjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Broedperiode St-Helenafazantjes
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-01-31 - 17:28:17 send message to chrislaevers

Kan iemand met ervaring me zeggen wanneer de broedperiode van deze vogel ongeveer begint en wanneer ze ongeveer eindigt?
Momenteel zit mijn koppel binnen in een kweekkooi van 120cm. Daarin heb ik wat bosjes droge vertakkingen en conifeertakjes geplaatst, nestmateriaal, enkele pinky's elke dag en wat wildzang eivoer. Ik denk niet dat het nu de moment is maar ze zijn wel bezig met iets (om te oefenen denk ik maar).
Zodra ze buiten mogen, komen ze in een aparte volière terecht. Probleem is dat als hun broedperiode doorloopt na oktober, ik zou kunnen overwegen om een kleinere volière te maken van 1m40 lang, 70 cm diep en 80 cm hoog die in de zomer buiten staat op een verhoog maar die ik dan in de herfst gewoon binnen kan zetten met de vogels erin. Ik ben nog maar met dat idee aan het spelen. Die kleinere, verplaatsbare volière zou dan alleen voor het koppel alleen zijn. Erin zou dan beplanting komen (in potten), kiemzaad in bakjes etcetera.
Ik heb nog nooit met deze kleintjes gekweekt en alle tips zijn welkom.
Bedankt bij voorbaat.



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-02-01 - 01:08:48 send message to tonnl

Waarom zou je ze naar binnen halen?

Veel Afrikaanse tropen broeden wanneer het in Afrika broedseizoen zou zijn. Dat is bij ons vaak in de late herfst. Ze weten zelf instinctief wel wanneer de omstandigheden gunstig genoeg zijn. Ik laat ze zelf de keus, het hele jaar door.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-02-01 - 13:36:31 send message to chrislaevers

Ik heb ze nog maar een dikke maand geleden gekocht en bij de vorige eigenaar zaten ze binnen, de vries was er ook en nu moet ik wachten tot april-mei.
Het probleem met Afrikaanse vogels is indd die broedperiode die doorloopt tot begin winter. De wevers zitten bij mij buiten maar daar stelde het probleem zich al eind oktober-begin november met onvoldoende uren daglicht en lage temperaturen met het risico op legnood.
St-Helena Fazantjes hebben de rui (tot ong. juni) van wevermannen niet en zebravinken broeden bij mij het hele jaar door, de binsenastrildes doen het dan weer vanaf vroege zomer tot late zomer. Hoe zit het dan met de St-Helena fazantjes?
Als iemand me zou kunnen vertellen in welke maanden hij/zij met deze vogels gewoontegetrouw kweekt (binnen of buiten), dan heb ik een houvast.
Dank bij voorbaat.


Marcus
Website Member
Posts :46

Website Member
2008-07-21 - 16:46:45 send message to Marcus

Even een oud topic weer wat leven inblazen razz :p

Ik heb namelijk dezelfde vraag als die hierboven werd gesteld. Afgelopen voorjaar heb ik een koppeltje sint helena fazantjes gekocht en nou zou ik er wel eens mee willen kweken, maar ik weet niet in welke periode ze normaalweg kweken. Ik heb wel gemerkt dat het mannetje sinds een paar weken regelmatig zijn zang laat horen. Verder zitten ze super in de veren en verkeren in uitstekende conditie. Ik heb ze gehuisvest in een kamervoliere samen met een koppel driekleurpapegaaiamadines. Ze hebben de beschikking over een gouldamadine nestkastje, een open tropen nestkastje en een kanarie korfje. Tot op heden hebben ze nog geen broedactiviteiten ondernomen.... Iemand een idee hoe ik ze kan stimuleren?

@ ChrisLeavers: hoe is het bij jou afgelopen?


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-07-21 - 19:21:12 send message to chrislaevers

Het koppel heeft in de volière in een droge opgehangen heidestruik 4 slurfnesten uit cocosvezel gebouwd. Er zijn geen eieren.
En momenteel zit het popje binnen onder de warmtelamp want het zat dik gisteren.
Dus voorlopig gaat het niet zo goed.
Ik heb vandaag ook een deel planten weggenomen en de fruitcomposthoop en nog meer daar ik denk dat dat allemaal teveel van het goede was.
Gisteren was ik bij een topkweker van Afrikaanse astrildes en die zei me net als de vorige keer : 'Hou het droog en eenvoudig'.
Hij voert uitsluitend zelfgemaakt eivoer met 4% diepvriespinky's boven op het exotenzaad.
Ik ga dat ook zo proberen.
In de volière zitten ze samen met 2-2 gouldamadines, 1-1 blauwbuikgranaatastrildes en 1-1 Vidua fischeriwida.
Ik ga nog meer planten wegnemen en streven naar een droge organische grond. De weidebloemen die ik gezaaid had zijn veel te groot geworden en ze laten weinig controle van de bodem toe.
Tot zover de situatie.
Ik blijf ondertussen wel zoeken naar hun eigenlijke broedperiode maar krijg van verschillende kanten wel de bevestiging dat het nog bezig is tot laat op het jaar (november).

Christine.





Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 262 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede