Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Belgische / Nederlandse ringmaten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Belgische / Nederlandse ringmaten
Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2008-02-03 - 17:45:36 send message to Zjurre

Vraagje!
Stel, een Europese vogel is geringd met een Belgische ring, waarvan de ringmaat in Belgie te groot is maar in Nederland wel correct.

Is deze vogel dan correct geringd of niet, als je hem in Nederland koopt en houdt?

Ik vind dit nog steeds verwarrend!

Een voorbeeldsituatie:
Europese vink, Fringilla coelebs - stel je koopt deze vogel, welke is geringd met een Belgische ring, maat D (2.7 mm). In Nederland is 2.7 mm voor de vink wettelijk toegestaan, in Belgie (maat C, 2.5 mm) echter niet!
Deze vogel wordt in Nederland gekocht met Belgische ring (2.7mm) en gehouden: legaal of niet?

En nog zoiets; is het in Belgie, net als in Nederland, verplicht om ringen aan te vragen voor elke Europese vogelsoort apart waarmee je van plan bent te gaan kweken, ook al heb je meerdere Europese vogels met dezelfde ringmaat?

Om een voorbeeld te noemen;
In Nederland moet je voor de sijs en barmsijs apart ringen bestellen, ook al hebben ze dezelfde ringmaat (2.5 mm).

Of is het in Belgie zo dat je bij wijze van spreken dezelfde ringen gebruikt voor de tropen als voor de Europese vogels?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik kom er niet uit!

Alvast vriendelijk bedankt,

Zjurre


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-02-03 - 18:18:53 send message to chrislaevers

Ik heb ringen KBOF (2,9 mm) voor mijn groenvinken ook gebruikt voor vlammenwever. Op de vergadering hebben ze nooit gezegd dat je per soort vogel moet bestellen. In België staat op de ring ook geen verwijzing naar de vogelsoort of naar het statuut van cultuurvogel.
Is dat in Nederland wel zo?


Martien Strijdveen
Website Member
Posts :195

Website Member
2008-02-03 - 18:58:10 send message to Martien Strijdveen

hier is een link voor jullie
hoe je ze moet ringen in nederland
http://www.nbvv.nl/downloads/inheems.pdf


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2008-02-03 - 21:52:24 send message to pietparkiet 10

je moet ze zo ringen dat je ze erom hebt ze niet meer teug er afgehaalt kunnen worden dan is de maat goed



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 11 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede